عوامل زمینه ای نوسان در بازار ارز

رشد نقدینگی، تغییرات مداوم نرخ سود بانکی و مشکلات سیستم بانکی در سال های گذشته عواملی هستند که باعث وضعیت کنونی در متغیرهای ارزی شده اند

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان این که نرخ سود بانکی در کشور عامل بسیار مهمی در کاهش فعالیت های اقتصادی در ایران است به اگزیم نیوز گفت اولا نرخ سود در کشور مدام در حال افزایش و کاهش است و از سوی دیگر بخش مهمی از فعالیت اقتصادی در ایران به بازپرداخت بدهی های بانکی و سودهای کلان به سیستم بانکی اختصاص دارد بنابراین باید سود بانکی در کشور به سر و سامان برسد تا فعالیت های اقتصادی بتوانند به صورت مشخصی ادامه یابند.

سمیعی با اشاره به این که باید در بلندمدت و با برنامه ریزی باید نرخ های سود بانکی کاهش یابد گفت این موضوع باعث می شود نقدینگی در مسیر تولید هدایت شود.

وی در ادامه با اشاره به این که نرخ بالای سود بانکی باعث شده تا نقدینگی با سرعت بالایی در کشور رشد کند افزود: بر اساس تحلیل ها ارقام و قدرت اشخاص معمولی در مقابل سیستم بانکی در این اثرگذاری بسیار اندک است مسلما تشکیلات دولتی و غیردولتی که امکان خرید و فروش طلا و ارز را دارند قدرت بیشتری در مقابل ملت دارند.

وی در ادامه با اشاره به تجربیات تغییر در سود بانکی در کشور و اثرات آن روی بازارهای مختلف به کاهش سود در سال گذشته اشاره کرد و گفت: کاهش نرخ سود بانکی در شهریور ماه سال گذشته منجر شد تا نقدینگی وارد بازار ارز شود از طرفی با خروج قابل توجهی از سرمایه های کشور، منابع ارزی به شدت کاهش و مدیریت ارزی بانک مرکزی را مخدوش کرد.

سید مهدی حسینی دولت آبادی دیگر کارشناس مسایل اقتصادی عوامل تشدید کننده و عوامل زمینه ای که در یک سال گذشته منجر به نوسانات بازار ارز شده بود را بررسی کرده و تصریح کرد: در واقع علت های زمینه ای، بیماری هایی هستند که اقتصاد ایران آن ها را دارد و در این شرایط و با وارد شدن یکسری شوک های جزئی به اقتصاد از یک جاهایی سر باز می زنند.

وی افزود: در طول دو الی سه سال گذشته شاهد هستیم رشد نقدینگی بسیار افزایش یافته و این حجم قابل توجه نقدینگی در صورتی که به درستی مدیریت نشود، می تواند وارد بازار ارز یا هر بازار کاری دیگری شود و آن را متلاطم کند.

وی محدودیت های بانک های کشور در نقل و انتقالات در فضای بین المللی را عامل زمینه ای دیگری مطرح کرد و گفت: به واسطه تحریم هایی که وجود داشته و کارشکنی هایی که از سوی مقامات آمریکایی قبل از خروج از برجام صورت گرفته بود، بانک های ما خیلی راحت و آسان نمی توانستند این نقل و انتقالات را انجام دهند و این محدودیت ها در مدیریت بازار ارز خودش را نشان داد و توانی که بانک مرکزی باید داشته باشد، گرفته است.

کد خبر 28079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =