مواضع چین، هند و روسیه برای حمایت اقتصادی از ایران

آمریکا نمی تواند همه کشورهای دنیا را قانع کند تا با ایران قطع همکاری کنند به خصوص قدرت های بزرگ همکاریه ای خود را به هر شکل که هست با ایران ادامه خواهند داد

خروج آمریکا از برجام نتوانسته ایران را از تکاپو برای ارتقای روابط خود با کشورهای دیگر به خصوص کشورهای آسیایی بیندازد.

ایران در این مسیر حتی به اروپا هم اعتماد ندارد و با این حال یک مهلت 60 روزه به اروپا داده که در مسیر عمل به برجام گام بردارد و از ظرفیت های خود بهتر استفاده کند به عنوان مثال ارتقای پتانسیل های اینستکس و یا ایجاد فرصت های نقل و انتقال پول و تسهیل تجارت.

به گزارش اگزیم نیوز   Foreignpolicy  در این ارتباط می نویسد ایران مهلت 60 روزه را عامدانه به اروپا داده زیرا می داند اروپا هیچ وقت دستورات آمریکا را زیر پا نخواهد گذاشت و از طرفی هیچ گونه اعتمادی هم به اروپا ندارد.

در این بین اما ایران اکنون به نظر می رسد به سمت استراتژی بهتری در حرکت است و تلاش می کند شرکای آسیایی را جایگزین اروپا و یا کشورهای طرف آمریکا کند.

این موضوع باعث می شود آسیب پذیری روابط اقتصادی و تجاری ایران به حداقل برسد. در این مسیر ایران توجه ویژه ای به روسیه، چین و هند دارد. این اتحادهای تجاری می تواند به فروش نفت ایران کمک کند، مبادلات تجاری را تسهیل کند و نقل و انتقالات پولی را تسریع کند.

به همین دلیل وزیر امور خارجه ایران در سفر به کشورهای آسیایی سعی در استفاده از برگ های برنده تری نسبت به اروپا دارد.

هند نگران است که این تحریم ها که توسط ترامپ صورت گرفته روی اقتصاد دهلی هم اثر منفی بر جای بگذارد.

چین درگیر کاهش رشد اقتصادی خود است و این مساله با تحریم ایران سخت تر می شود زیرا ایران یکی از مصرف کنندگان مهم کالاهای چینی است. هند نفت ارزان را از ایران با کمترین هزینه خرید می کرد و اکنون مجبور است شیل آمریکارا جایگزین کند که هزینه ها را برای فعالان آن افزایش می دهد.

هند در حوزه های دیگر هم ارتباطات گسترده ای با ایران دارد. همکاری در مسیر یک کمربند یک جاده و ایجاد بسترهای رشد تجاری با تهران همگی از اهداف دو کشور هستند.

یکی از بزرگترین علاقه های استراتژیک هند به ایران مربوط به بندر چابهار است که می تواند روابط هند پاکستان و افغانستان را در یک مسیر تقویت کند. روسیه دیگر کشوری است که ایران با آن ارتباطات گسترده ای دارد و از طرفی آمریکا در تلاش است روسیه را با خود همراه سازد.

با این حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این دیدار روشن ساخت که ایالات متحده مسئول ایجاد شکاف در معاهده هسته ای است با این حال کارشناسان foreignpolicy معتقدند روسیه به آن شدت که می گوید طرف ایران نیست.

چین، دیگر قدرت شرقی که ایران وابسته به آن است، عمدتا موضع قوی تری را برای طرفداری ایران در پیش گرفته است. یک منبع معتبر اعلام کرده که چین قصد دارد با استفاده از بازار سیاه، خرید نفت مستقیم از طریق انتقال در دریا و با استفاده از ترفندهای دریایی مانند reflagging و خاموش کردن دستگاه های ردیاب افزایش خرید نفت از ایران را ادامه دهد.

در این بین یک کارشناس چینی پیشنهاد کرد چین از ایده های خلاقانه ای مانند ارسال تعداد زیادی گردشگر به ایران استفاده کند که این قبیل اقدامات برای مقابله با سیاست های آمریکا موثر است.

به گفته وی ما یک کشور یک میلیارد نفری هستیم. ما می توانیم انبوهی از گردشگران را به ایران ارسال کنیم. اگر یک توریست یکصد دلار خرج کند، به مقدار زیادی ارز وارد ایران می شود و از آنجا که هیچ تحریمی در مورد گردشگری توسط ایالات متحده وجود ندارد این موضوع به نفع ایران است.

 

 

 

کد خبر 28035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =