مانع VAT برای رونق تولید

مالیات بر ارزش افزوده چالشی جدی برای رونق تولید محسوب می شود و دولت و مجلس باید در این زمینه اقدامات لازم را در پیش بگیرند

کارشناسان حوزه تولید در گفتگو با اگزیم نیوز مالیات بر ارزش افزوده را در شرایط کنونی یکی از چالش های جدی اعلام کرده و خواستار رفع این مانع تولیدی از اقتصاد کشور هستند.

در این ارتباط روز گذشته استاندار تهران نیز در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یکی از موانع تولید اشاره کرده و گفت: اصل این است که هرچه بر مصرف مالیات ببندیم کسی که کمتر مصرف می‌کند، مالیات کمتری پرداخت می‌کند و به عکس و این موضوع موجب می‌شود تا عرصه تولید، ساز و کار خود را در جهت افزایش تولید تغییر دهد.

وی ادامه داد: برای آنکه به شکل واقعی به رونق تولید دست یابیم، با اتاق بازرگانی نیز مذاکره شده است تا مشکلات پیش روی صنایعی که با ظرفیت پایین در حال فعالیت هستند، شناسایی و راهکار مناسب برای رفع آن ارائه شود.

به گزارش اگزیم نیوز مالیات بر ارزش افزوده یک چالش برای بنگاه های تولیدی محسوب می شود زیرا بر اساس استاندارد جهانی، این مالیات باید از مصرف کننده دریافت شود تا عدالت را ایجاد کند اما در کشور ما تولیدکننده پردازنده این نوع مالیات است و بدین ترتیب باعث تعطیلی واحدهای تولیدی و ضربه به اشتغال کشور گردیده است.

مالیات بر ارزش‌ افزوده منبع اصلی درآمد مالیاتی بسیاری از کشورهای اروپایی و کشورهای توسعه‌یافته است و موجب شفافیت اقتصادی نیز می‌شود. در ایران به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب و عدم شفافیت، این سیاست به‌درستی اجرانشده است.

در این زمینه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، نقصان در اجرا و عدم وجود زیرساخت‌های لازم  را دو نقطه‌ضعف قانون مالیات بر ارزش‌افزوده عنوان کرد. البته مشکلات دیگری مانند اثر تورمی، تنازلی بودن مالیات، برنگشتن اعتبارات مالیاتی …نیز در عدم موفقیت قانون مالیات بر ارزش‌افزوده نقش دارند.

وهاب زاده از فعالان اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی ارومیه در این رابطه با اشاره به این که نحوه محاسبه مالیات بر ارزش‌ افزوده به‌گونه‌ای است که تولیدکننده نمی‌تواند آن را از خریدار دریافت کند گفت به عبارتی دولت تولیدکننده را مجبور کرده است که مالیات جنس فروخته ‌شده را بپردازد حتی اگر پول را هم دریافت نکرده باشد.

همین موضوع فرار مالیاتی را در کشور دامن زده است و بنابراین باید به‌جای اینکه مالیات از تولیدکننده گرفته شود برای حمایت از تولید چند سال مالیات از واحدهای تولیدی تازه‌کار اخذ نشود تا این واحدها جان بگیرند.

مالیات بر ارزش افزوده یکی از مشکلات تولیدکنندگان است و یکی از تقاضاهای تولید‌کنندگان اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده است که بر این اساس باید دریافت مالیات از زنجیره‌ها رها شود و تنها از مصرف‌کننده نهایی مالیات اخذ شود.

در این ارتباط محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با اگزیم نیوز اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال از طرف مقام معظم رهبری سال رونق تولید نام گذاری شده برای اینکه بتوانیم شرایط تولید موجود را حفظ کنیم و سطح اشتغال را افزایش دهیم نیازمند اقداماتی از طرف دولت و مجلس هستیم که مجلس در بعد قانونگذاری به دنبال رفع موانع در تولید است.

وی افزود: در ابتدای امسال جلسه مشترکی بین مسئول کمیسیون ها و تعدای از مسئولان دولتی برگزار شد که یکی از محورهای مطرح شده در آنجا بحث فضای کسب و کار بود.

وی در خصوص راهکارهای عملیاتی بهبود فضای کسب وکار توضیح داد: حمایت از سرمایه گذاری و استفاده از ابزارهای بازار سرمایه نه صرفا تسهیلات بانکی باید مورد توجه باشد،چراکه یکی از مشکلات ما در حوزه بهبود فضای کسب و کار استفاده از منابع بانکی است در بسیاری از موارد پرداخت سود برای بسیاری از سرمایه گذاران دشوار است،لذا اگر بتوانیم نظام بانکداری را اصلاح کنیم یا ابزارهای دیگری را جایگزین آن کنیم می توانیم از این فضا حمایت بیشتری داشته باشیم.

حسینی تصریح کرد: اصلاح قوانین مالیاتی و بیمه گام بعدی بهبود فضای کسب و کار است، مبحث بعدی نیز مربوط به مسیرهای طولانی و پر پیچ و خم گرفتن مجوز است که در این بخش هم نیازمند اجرای اقدامات سریع هستیم و قانون پنجره واحد نیز باید در این راستا اجرایی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم مجلس بتواند در ۶ ماهه اول سال قانون مالیات بر ارزش افزوده را اصلاح کند، چراکه این امر گام بزرگی در راستای بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید خواهد بود.

کد خبر 27848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =