ترخیص ۲۶۳ قلم کالا تنها با ارائه گواهی بانکی/تسهیل ترخیص کالا از گمرک

گمرک در نامه‌ای به گمرکات سراسر کشور، لزوم ارائه گواهی معتبر از بانک‌های عامل برای ترخیص ۲۶۳ قلم کالا را ابلاغ کرد

گمرک در نامه‌ای به گمرکات سراسر کشور، لزوم ارائه گواهی معتبر از بانک‌های عامل برای ترخیص ۲۶۳ قلم کالا را ابلاغ کرد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران به دنبال نامه دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، به گمرکات اجرایی لزوم ارائه گواهی معتبر از بانک‌های عامل مبنی بر پرداخت تفاوت نرخ ارز برای ترخیص کالای ثبت سفارش ۲۶۳ فقره ثبت سفارش کالا‌هایی را که مشمول تخصیص ارز با نرخ دولتی نیست، ابلاغ کرد.

بر اساس این نامه فایل حاوی فهرست ۲۶۳ پرونده ثبت سفارش شده به گمرکات کشور ارسال شده است. با توجه به اینکه بر اساس تشحیص مدیر کل دفتر صنایع معدنی، هیچ یک از این پرونده‌ها نمی‌بایست مشمول دریافت ارز با نرخ دولتی شود، درخواست شده تا نسبت به دریافت مابه التفاوت نرخ ارز برای این پرونده‌ها دستور اقدام لازم صادر شود و نتیجه به این دفتر منعکس شود.

لازم به ذکر است در این نامه آمده ترخیص و رفع تعهد ارزی این پرونده‌ها منوط به پرداخت مابه التفاوت ارزی خواهد بود لذا لازم است از تامین ارز ثبت سفارش‌های پیوست شده با نرخ دولتی (ارز یارانه ای) جلوگیری به عمل آید.

بر اساس نامه مذکور لازم است برای تخصیص و تامین ارز جدید برای این ثبت سفارش‌ها، اولویت کالایی ثبت سفارش مجدد از سامانه ثبتارش دریافت شده و مبنای عمل قرار گیرد. 

ترخیص کالا از گمرک سرعت می‌گیرد

در این بین مهرداد جمال ارونقی نیز با تاکید بر اینکه، گمرک می‌تواند در تحقق شعار امسال نقش بسزایی ایفا کند، افزود: همه عملیات و تشریفات گمرکی از ارسال کالا به گمرک آغاز می‌شود که این دستگاه می‌تواند با اتخاذ تدابیری انجام عملیات و تشریفات را تسریع و تسهیل کند تا مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی هرچه سریعتر از گمرک خارج و در مدار تولید قرار گیرد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در ادامه از اقدام‌های گمرک در تحقق شعار «رونق تولید» را قرار دادن کالا‌های مورد نیاز واحد‌های تولیدی در مسیر سبز عنوان کرد و اظهارداشت: سه مسیر زرد، سبز و قرمز در اظهار کالا‌های وارداتی وجود دارد و کالا‌هایی که در مسیر سبز قرار می‌گیرند بدون ارزیابی و بلافاصله در مدت چند ساعته ترخیص می‌شوند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران ضمن اشاره به اینکه مقرر شده همه واحد‌های تولیدی در مسیر سبز قرار گیرند، گفت: مبحث حقوق ورودی از اقدامات دیگر گمرک برای تحقق رونق تولید بوده که بخشنامه آن در آغاز روز کاری سال ۹۸ ابلاغ شده است.

وی همچنین ترخیص نسیه را از اقدامات دیگر گمرک در تسریع ترخیص کالا دانست و افزود: بر این اساس ۶۰ تا ۸۰ درصد کالا‌های مورد نیاز واحد‌های تولیدی بدون پرداخت حقوق ورودی ترخیص خواهد شد تا پس از پرداخت حقوق ورودی ۴۰ درصد باقیمانده در گمرک نیز ترخیص شود.

ارونقی با اعلام این مطلب که گمرک با حمل یکسره کالا برای واحد‌های تولیدی موافقت می‌کند تا به صورت یک روزه کالا ترخیص شود، افزود: نمونه برداری از کالا‌هایی که نیاز به مجوز‌های قانونی در گمرک دارند نیز سرعت می‌گیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه گمرک باید مجوز‌های مدنظر را از مراجع ذیربط دریافت کند تا بتواند کالا‌های نیازمند دریافت مجوز را ترخیص کند، اظهار داشت: در این راستا طی تفاهم نامه‌ای که با مراجع صادرکننده مجوز به امضا خواهد رسید قبل از تخلیه و یا همزمان با تخلیه کالا نمونه برداری انجام خواهد شد تا بلافاصله نسبت به ترخیص کالا در گمرک اقدام شود.

کد خبر 26760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =