تعیین تکلیف فعالیت ۴۰ شرکت ایرانی در عراق

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، اسحاق جهانگیری در همایش اقتصادی ایران و عراق گفت: با توجه به توافق های خوبی که در پی سفر رئیس جمهور به عراق صورت پذیرفته، لازم است بخش خصوصی دو کشور این فرصت را غنیمت بشمارند

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، اسحاق جهانگیری در همایش اقتصادی ایران و عراق گفت: با توجه به توافق های خوبی که در پی سفر رئیس جمهور به عراق صورت پذیرفته، لازم است بخش خصوصی دو کشور این فرصت را غنیمت بشمارند.

جهانگیری افزود: ایران به عنوان مستشار در جنگ داعش در کنار عراق حاضر بوده و انتظار می رود در بازسازی عراق نیز نقش فعالی داشته باشد.

وی گفت: عراق جدید، پلی برای توسعه همکاری با کشورهای همسایه محسوب می شود که به رای دولت و ملت ایران احترام می گذارند.

معاون رئیس جمهور گفت:  شرکت های با تجربه ایرانی آمادگی تشکیل شرکت های مشترک با طرف های عراقی و حتی شرکت سوم دارند؛ خوشبختانه همکاری ایران و عراق در سال های اخیر روند روبه رشدی داشته است، در حال حاضر حجم همکاری اقتصادی دو کشور 12 میلیارد دلار است که باید تا سال 1400 به 20 میلیارد دلار برسد.

معاون اول رییس جمهور لازمه دستیابی به این هدف را  رفع موانع همکاری دانست و گفت: ظرفیت های بزرگی در حوزه های مختلف از جمله گردشگری و درمانی در دو کشور وجود دارد که می توان روی توسعه و بهره برداری بیشتر از این فرصت حساب ویژه باز کرد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در سفر رییس جمهور ایران به عراق برای لایروبی اروندرود توافق شده و همچنین توافقات بانکی، ادامه صادرات برق و گاز و همکاری نفتی،بهداشتی و...از مهمترین توافقات سفر رییس جمهور به عراق بوده است؛

به گفته معاون اول رئیس جمهور، 40 شرکت ایرانی با ظرفیت 3 میلیارد دلار در عراق فعال هستند که طبق مذاکرات انجام شده، فعالیت این شرکت ها در عراق تعیین تکلیف خواهد شد.

جهانگیری تأکید کرد: توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور در گرو رفع موانع گمرکی و استاندارد است و بی شک توسعه همکاری بین دو کشور مهم ایران و عراق نه تنها به نفع دو ملت است، بلکه به صلح منطقه نیز کمک می کند.

در ادامه این نشست، نخست وزیر عراق، سفر آقای روحانی به بغداد را سفری تاریخی و سرنوشت ساز خواند و گفت: علاوه بر توافقات اقتصادی، دستاورد این دیدار، جدیت و سرعت بیشتر برای پیگیری اقدامات صورت گرفته، است.

عادل عبدالمهدی افزود: به ایران آماده ایم تا علاقه خود به توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران را نشان دهیم.

او با تأکید بر اینکه سالانه میلیون ها نفر ایرانی و عراقی به دو کشور سفر می کنند، تصریح کرد: این نعمت بزرگی است که دهها سال از آن محروم بودیم، از این رو ضروری است که همکاری های اقتصادی در کنار آن داشته باشیم.

وی با اذعان به پیشرفت ایران در حوزه فناوری و دانشگاهی، بیان داشت: با توجه به تاکید ویژه رهبری بر این موضوع، این فرصت وجود دارد که از تجربیات ایران در  زمینه علم و فناوری استفاده کنیم.

عبدالمهدی یادآور شد: کشور ما نیز در یک دوره تحریم ها را تجربه کرده و بر این باورم کاهش تولید نفت دو کشور به نصف کاهش، به معنای کاهش توانایی دو کشور نیست، بلکه به این دلیل است که برخی نمی خواهند ایران و عراق در منطقه پیشرفت کنند و می توانیم با همکاری متقابل در حوزه های مختلف جلو این خواسته بایستیم.

کد خبر 26759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =