مهمترین فرصت سرمایه گذاری در سال ۹۸

یک سری فرصت های سفته بازانه و سرمایه گذاری هایی که در شروع دوره تورم متداول بود مانند هدایت هیجانی نقدینگی به سمت بازارهایی مانند مسکن، خودرو، ارز و سکه اکنون دیگر به قدر کفایت اشباع شده و بعید است که این بازارها بتوانند رشد قابل توجهی در سال آینده داشته باشند

به گزارش اگزیم نیوز؛ شاخص های بازار سهام نیز در سال جاری دوباره متولد شدند. هرچند حرکت صعودی بورس از سال گذشته کلید خورد و رکورد قبلی شاخص کل که در سال 92 به ثبت رسیده بود، در آذر 96 شکسته شد اما جهش بورس تهران از اوایل تابستان امسال آغاز شد. مطابق آمارهای رسمی معاملات بورس، شاخص کل بورس در ابتدای سال 96 معادل 77 هزار واحد بود که روند صعودی متعادلی تا اواخر پاییز سال 96 داشت.

دوم آذر 96 اما روز مهمی برای بازار سهام بود چراکه بعد از 4 سال رکورد قبلی شاخص کل جابه جا شد. پیش از این در دی ماه سال 92 شاخص کل بورس به قله 89 هزار واحد رسیده بود و پس از آن با عقب گرد مواجه شده بود تا اینکه در آذر سال گذشته این رکورد شکسته شد و حرکت صعودی آن نیز ادامه پیدا کرد.

این اتفاق درست زمانی رقم خورد که بازار ارز نیز تحرکات جدیدی را در پیش گرفته بود. بهای دلار و سایر ارزهای رایج پس از یک دوره ثبات طولانی، از پاییز سال گذشته تحرکات جدیدی را آغاز کرد. بورس تهران نیز دنباله روی از قیمت دلار در بازار آزاد را در پیش گرفت. برخی از تحلیل گران بازار سرمایه افزایش ارزش شرکت های بورسی به واسطه رشد بهای دلار را عامل دنباله روی بازار سهام از بازار ارز می دانند.

شاخص بورس با همین تحلیل به رشد خود ادامه داد و در چهارم بهمن به 99 هزار واحد رسید و بالاترین سطح را در سال 96 به ثبت رساند. رویای سه رقمی شدن شاخص بورس در سال 96 برای سهام داران تعبیر نشد اما در سال 97 این اتفاق کمترین رکوردی بود که به ثبت رسید. شاخص کل بورس در سال 96 از 77 هزار واحد به 96 هزار واحد رسید و بازدهی 24 درصدی را برای بازار سرمایه به ثبت رساند.

در این سال بانک مرکزی رشد اقتصاد را با نفت 3.7 درصد و بدون نفت 4.6 درصد اعلام کرد. با این حساب می توان رشد مثبت تولید ناخالص داخلی را با رشد ارزش سهام شرکت ها در بورس همگام دانست و اینکه این بازار می تواند با جذب نقدینگی سرگردان در سال 98 تاثیرگذاری قابل توجهی را در رشد اقتصادی داشته باشد.

در این زمینه بهروز خدارحمی مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد مقصد نقدینگی سرگردان برای سال 98 در بازارهای اقتصادی، اظهارداشت: در این زمینه برای افکار عمومی مسجل شده که یک سری فرصت های سفته بازانه و سرمایه گذاری هایی که در شروع دوره تورم متداول بود مانند هدایت هیجانی نقدینگی به سمت بازارهایی مانند مسکن، خودرو، ارز و سکه اکنون دیگر به قدر کفایت اشباع شده و بعید است که این بازارها بتوانند رشد قابل توجهی در سال آینده داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در سال آینده در بیشتر بازارهای اقتصادی شامل عرضه قابل توجهی خواهیم بود، عنوان کرد: وقتی تقاضا برای خرید در هربازاری به قصد مصرف نباشد و در واقع تقاضا برای سرمایه گذاری باشد به عبارتی افرد در یک رفتار هیجانی به محض رشد قیمت در هر بازار به آن سمت می روند و خرید می کنند با این امید که در آینده با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

این کارشناس ارشد بازارسرمایه در ادامه افزود: اما آنچه که درآینده باید منتظر آن باشیم این است که بعد از مدتی چه قیمت ها بالا برود و یا کاهشی باشد این افراد فروشنده خواهند بود و در نتیجه یک عرضه قابل توجه در بازارهایی مانند خودرو، سکه و مسکن در سال آینده رخ خواهد داد. براین اصل افرادی که در زمان حباب رشد قیمت با نیت سرمایه گذاری وارد این بازارها شده اند ناچارند در هر شرایط و با هر قیمتی کالای خود را به فروش رسانند.

دبیرکل اسبق کانون نهادهای سرمایه گذاری با تاکید براینکه به نظر می رسد بسیاری از این بازارها  دیگر چشم انداز رشدی نداشته باشند، ابراز داشت: بازار پول به دلیل کنترل های قدرتمندانه بازارساز به سمتی هدایت شده که هم زمان از رشد پایه پولی و افزایش نقدینگی جلوگیری کند. از سوی دیگر نرخ سودسپرده گذاری ها در شرایط فعلی به گونه ای است که افرادی که ریسک پذیری کمتری دارند سپرده گذاری در بانک ها را ترجیح می دهند زیرا هیچ واحد تولیدی و کسب وکاری هم در شرایط موجود نمی توانند چنین تسهیلاتی بدهد بنابراین  بالا رفتن نرخ سود بانکی هم توجیهی ندارد.

خدارحمی معتقد است با توجه به قوانین و مقرراتی که در ماه های اخیر در حوزه بانکی عملیاتی شده مانند حذف سودروزشمار، مراتب نشان می دهد که این حوزه به سمت نظم و کارایی بیشتر حرکت می کند.

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات با تصریح براینکه با توجه به شرایط اقتصادی در سال آینده آنچه که بسیار حایز اهمیت است پارامتری به نام نقدشوندگی است که می تواند یکی از جاذبه های بازار سرمایه باشد، افزود: به احتمال زیاد یکی از گزینه هایی که افراد محافظه کار به صورت سنتی همچنان انتخاب می کنند بازار پول باشد اما بخشی دیگری که تعداد قابل توجهی از جامعه هستند دوست دارند بازدهی سرمایه شان سریع تر و با رشد بیشتری همراه باشد و از آنجا که امکان راه اندازی کسب و کار را به صورت مستقیم ندارند می بایست به سمت بازاری بروند که با ریسک و نوسان کمتری همراه باشد.

خدارحمی در تحلیل بازار ارزیادآورشد: بازار ارز علاوه بر ابعاد مالی و اقتصادی، جنبه های سیاسی و استراتژیک نیز برای کشور پیدا کرده بنابراین اجازه نوسان طبیعی پیدا نمی کند و کنترل های شدیدی که روی آن حاکم است باعث می شود که نشود پیش بینی کرد که روند قیمتی آن چیست؟ در این زمینه شاید همانطور که ما انتظار نداشتیم قیمت به کانال 19 هزارتومان برسد و این رفتار را هیجانی می دیدیم به همان میزان هم انتظار نداشتیم که قیمت ارز به زیر 11 هزار تومان برسد.

وی افزود: ولی اینکه هر دو اتفاق افتاد یکی به دنبال رفتار هیجانی مردم و دیگری به دلیل کنترل شدید دولت و بانک مرکزی، نشان از این امر دارد که به دلیل شرایط خاص و نقش متفاوت بازار ارز بر اقتصاد، روند حرکتی قیمت آن را به راحتی نمی توان پیش بینی کرد زیرا تابع مسایل زیادی است و از سیاست های کشور و دیپلماسی اقتصادی تاثیر می گیرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که با توجه به موانع صادراتی ، وضعیت شرکت های بورسی صادراتی در سال آینده آیا از رشد قابل قبول برخوردار خواهند بود؟ گفت: واقعیت این است که شرایط حاضر این شرکت ها به دلیل سرعت محدودیت های ارزی و سیاستگذاری های بعد تحریم به گونه ای است که بیشترین توان آنها برای یافتن راهکاری جهت تداوم مراودات مالی با بازارهای جهانی صرف می شود تا بتوانند در زمان مقرر نسبت به تسویه مالی و برگشت ارز صادراتی اقدام کنند. اما تصور بنده این است که در یک بازه زماین 5 تا 6 ماهه این شرکت ها مسیر تبادل مالی را در تجارت جهانی پیدا می کنند تا مانند دوره قبلی تحریم ها به حیات خود ادامه دهند.

خدارحمی خاطرنشان ساخت: امیدواریم که محدودیت های تحریمی با سازوکارهای مناسب کم اثرتر شود اما چنانچه گشایشی ایجاد نشود و در صورت استمرار شرایط فعلی، فعالان حوزه تجارت راهکارهای لازم را برای ادامه فعالیت خود پیدا خواهند کرد. موانع اقتصادی بسیاری وجود دارد ولی به این معنی نیست که روز به روز شرایط صادراتی مان رو به افول می رود بلکه چشم انداز امیدوارکننده برای سال آینده به ویژه در بازارسرمایه وجود دارد.

 

 

 

کد خبر 26690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =