فشار تحریم ایران روی دوش اقتصاد جهانی

رویترز در گزارشی اعلام کرد تحریم ایران و ونزوئلا اقتصاد دنیا را به لبه پرتگاه رکود خواهد برد

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به این که تحریم ایران و ونزوئلا بازار نفت را به مسیری هدایت کرده که امروز قیمت دوباره افزایش یافت بطوریکه قیمت نفت آمریکا به 56 دلار و 39 سنت رسید و برنت 66 دلار و 88 سنت معامله شد.

به گزارش اگزیم نیوز، رویترز در این گزارش اشاره کرده است که در کنار این عامل، تصمیم اعضای اوپک برای کاهش سطح تولید نفت نیز تاثیر به سزایی روی این روند افزایشی قیمت دارد.

در این راستا کاهش صادرات عربستان به اسیا از یک سو و کاهش تولید روسیه از سوی دیگر در کنار تحریم ایران و ونزوئلا می تواند در ماه مارس باعث افزایش بیشتر قیمت شود. اضای اوپک و غیراوپک توافق کرده اند تا میزان تولید را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند که در این رابطه BNP اعلام کرده است که با این روند در سه ماهه سوم امسال قیمت نفت برنت به 73 دلار و آمریکا به 66 دلار در هر بشکه برسد.

به گزارش رویترز به دلیل تحریم ها میزان صادرات نفت خام ایران در ژانویه به یک میلیون و 250 هزار بشکه در روز رسیده است و ممکن است با این روند در ماه نوامبر میزان صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه برسد که در این صورت باید انتظار قیمت های بسیار بالاتری را برای نفت داشت.

کارشناسان اقتصادی معتقدند در شرایط کنونی این مسأله می تواند آسیب های جدی را متوجه اقتصاد جهانی کند. دلیل این امر نیز آن است که اقتصاد دنیا از آمادگی بالایی برای ورود به یک دوره رکودی جدی برخوردار است و از سرگیری روابط چین و آمریکا می توانست این مشکل را برطرف کند با این حال رشد قیمت نفت ممکن است ضدمحرکی جدی برای اقتصاد جهانی باشد و بار دیگر آن را گرفتار شرایط رکودی کند.

در این رابطه بسیاری از بنگاه های اقتصادی بزرگ جهان از جمله صنایع فولادی، پتروشیمی، خودروسازی و معدنی دنیا از افزایش قیمت نفت متاثر خواهند شد و رشد قیمت سایر فراورده های نفتی از جمله گازوئیل و بنزین باعث رشد هزینه های حمل می گردد که این امر روی تجارت خارجی کشورهای جهان اثرگذار است.

این در شرایطی است که این موضوع که ایران یکی از قدرت های ژئواستراتژیک در منطقه است را نباید از یاد برد. ایران در منطقه حساس تنگه هرمز روی عبور و مرور روزانه 18 میلیون بشکه نفت خام نشسته و این مساله می تواند در صورتی که مشکلات آمریکا با تهران تشدید شود روی قیمت نفت اثرات به مراتب بالاتری داشته باشد.

یکی از این اثرات کاهش رشد سرمایه گذاری ها در اروپا و چین است که باعث می شود تقاضای جهانی با کاهش روبرو شده و در نتیجه اقتصاد به فاز رکودی نزدیک شود.

رویترز در این باره می گوید همین الان هم اوضاع اقتصاد جهان نگران کننده است زیرا کسب و کارها در نتیجه چند ماه جنگ تجاری چین و آمریکا دچار تهدید شده اند و شرایط مالی کشورها به دلیل رشد بدهی ها و هزینه های استقراض سخت شده است.

رشد اقتصادی جهان از اواسط سال 2018 روند نگران کننده ای را در پیش گرفته بود. اما در ماه های اخیر ریسک های اقتصادی تا حدی تعدیل شده بود اما افزایش قیمت نفت بار دیگر نگرانی ها را تشدید کرده است.

حالا اقتصاد جهان که نگران از روابط چین و آمریکا بود از روابط ایران و آمریکا و ونزوئلا نگران است و معتقد است تحریم این دو کشور بزرگ نفتی می تواند باعث رشد قیمت نفت و ظهور دوباره نشانه های رکود شود. 

 

کد خبر 26592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =