صادرات IT جایگزین درآمدهای نفتی

مودودی اعلام کرد نقشی که صادرات خدمات IT و فناوری اطلاعات در تولید محصولات یا دانش با ارزش افزوده بیشتر ایفا می کند می تواند جایگزین درآمدهای نفتی در کشور باشد

محمد رضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت، در اولین جلسه هم اندیشی راهکارهای توسعه صادرات خدمات فناوری اطلاعات، با تاکید بر اهمیت حوزه خدمات فناورانه گفت: به جرات می توان گفت که نقشی که  صادرات خدمات IT و فناوری اطلاعات در تولید محصولات یا دانش با ارزش افزوده بیشتر ایفا می کند می تواند جایگزین درآمدهای نفتی در کشور باشد.
به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، عصر امروز دوازهم  دی ماه، سرپرست سازمان توسعه تجارت هدف از برگزاری این نشست را اهمیت پرداختن به موضوع صادرات خدمات فناوری و اطلاعات عنوان کرد و گفت:  فناوری اطلاعات و ارتباطات، ظرفیت های خوبی برای رشد و توسعه بویژه در حوزه صادرات ایجاد می کند و بر این باوریم که شاید یکی از بهترین ظرفیت ها برای جایگزینی نفت، فناوری اطلاعات است.

وی با اشاره به آمارهای جهانی در اینباره گفت: مطابق بررسی های انجام شده در سطح بین المللی، صنعت فناوری اطلاعات، ایران از بین ۱۰۰ برند اول دنیا، که ارزشی معادل ۵ درصد کل صادرات جهان و ۲۰ درصد صادرات ایران به شمار می روند، در ۱۰ برند اول قرار دارد که ارزشی معادل ۷۹۰ میلیارد دلار ایجاد کرده اند؛ بسیاری از شاخص‌های تعاملات اقتصادی بین‌المللی نشان می‌دهد ایران نیز می‌تواند در عرصه فن‌آوری اطلاعات حضورجدی داشته باشد.
مودودی اظهار داشت:  ما در نت ورد مارکتینگ و سهم در تجارت خارجی این حوزه، یک ضعف بزرگ داریم و آن اطلاعات ناچیز ما از صنعت IT است؛ در واقع آنچیزی هم که در اینباره می دانیم، کامل نیست.
سرپرست سازمان توسعه تجارت بیان داشت: بررسی های ما حاکی از برآورد رقمی معادل ۲۵۰ میلیون دلار در حوزه خدمات صادرات فنی و مهندسی است که از تولید نرم افزارهای آموزشی، استارت اپ ها و ... حاصل شده است.
مودودی تصریح کرد از جمله چالش های توسعه خدمات فناوری اطلاعا و ارتباطات، تنوع مجوزهاست که ابدا به صلاح این بخش نیست و ضروری است  وحدت فرماندهی در این زمینه تعریف شود و مشخص شود که هر کدام  از مراکز تصمیم گیری چه نقشی در این بخش دارند و کدام بخش مهم ترند؛ بنا بود در این زمینه تصمیم گیری شود اما تاکنون اقداماتی که صورت گرفته نتیجه بخش نبوده است.
وی در ادامه به مساله فاصله بین ارزیابان محتوای محصولات دانش بنیان و فناوری اطلاعات و تولید کنندگان اشاره کرد و گفت: دستورالعمل مربوط به رفع این مساله در دستور کار قرار دارد که امیدواریم به زودی آماده شود.
مودودی گفت: فرآیند صدور نرم افزار از الزام های مورد نیاز برای بخش مولد و بخش خصوصی است که باید عملیاتی می شد و قرار بود این اقدام با همفکری بخش های دولتی و خصوصی از طرف سازمان پیگیری شود.
مودودی تاکید کرد: تا نتوانیم گواهی مشخصی برای صادرات خدمات نرم افزاری و فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح بین المللی تعریف کنیم نمی توانیم امیدوار باشیم که این بخش به سبد صادرات غیر نفتی کشور اضافه شود.
وی یادآور شد: همانطور که اشاره شد ظرفیت های بالقوه ای در کشور داریم که نه تنها می توانند در بازار بین الملل بالفعل در بیایند بلکه در بازارهای داخلی نیز نفوذ کنند؛ ما در حوزه IT شاهد حضور پررنگی در بخش های مختلف کشور هستیم، ۲۳ هزار تیم توانسته اند در حوزه های متفاوت، ۱۵۱ هزار اپلیکیشن منتشر کنند که جمعا ۱۸۰ میلیارد تومان درآمدزایی داشته است.
محمدرضا مودودی گفت: از طرفی باید دید صادر کنندگان این حوزه چه سهمی از مشوق ها را به خود اختصاص داده اند.
وی بر اهمیت نیاز به آموزش در زمینه خدمات فناوری تاکید کرد و گفت: اگر می خواهیم خدمات فناوری اطلاعات بعنوان بخشی از اقتصاد به افزایش سهم ما از سبد صادراتی کمک کند، باید به لحاظ آموزشی آمادگی پیدا کنیم و آنچه در این زمینه نیازداریم را از جامعه جهانی شناسایی و از آن برای ارتقا دانش خود استفاده کنیم.
مودودی به ظرفیت شرکت های مدیریت صادرات در این بخش اشاره کرد و گفت: در حال حاضر خدمات فناورانه متکی به استعدادهای فردی کسانی است که تنها نبوغ رایانه ای دارند و اگر خواهان توسعه گسترده و اصولی آن هستیم می بایست فعالان این حوزه با مقررات، قوانین و دانش ساختاری آن آشنا شوند و لازم است هسته هایی برای هدایت و آموزش در این زمینه تعریف شود.
سرپرست سازمان توسعه تجارت اعلام آمادگی کرد که این سازمان آمادگی دارد در بالفعل شدن این ظرفیت ها به علاقه مندان کمک کند تا بسته بزرگتری از صادرات غیرنفتی به محصولات فناورانه تخصیص داده شود.

 

کد خبر 26190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =