۶.۵  میلیون تن صادرات فولاد در شرایط تحریم

هدف گذاری برای صادرات فولاد در سال جاری تا ۱۰ میلیون تن در نظر گرفته شده بود که در۶ ماه اول براساس برنامه محقق شد که به واسطه آن پیش بینی می شد که ۵.۸ میلیون تن آن عملیاتی شود اما با اعمال برخی سیاست های ارزی و شروع تحریم ها این روند در ماه های اخیر کند شد که در این شرایط امیدواریم تا پایان سال رقم ۶.۵ میلیون تن صادرات محقق شود.

 به گزارش اگزیم نیوز براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از ۱۳ میلیون و ۱۰ هزار تن فولاد خام در هفت ماهه ابتدای سال جاری تولید شده است که این رقم از رشد ۹.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار است.

براساس این آمار در مدت یاد شده 11 میلیون و 428 هزار تن محصولات فولادی، 137 هزار و 600 تن کاتد مس و 211 هزار و 700 تن شمش آلومینیوم تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ترتیب 3.8 درصد، 76.1 درصد و سه درصد رشد داشته است .همچنین  از آغاز امسال تا پایان مهرماه تولید آلومینا با کاهش نیم درصدی در مقایسه با هفت ماهه پارسال به 139 هزار و 600 تن رسید.

بررسی عملکرد هفت ماهه تجارت خارجی کشور نشان می دهد زنجیره معدن و صنایع معدنی در این مدت پنج میلیارد و 810 میلیون دلار انواع محصولات را صادر کرده که نسبت به پارسال 6 درصد رشد داشته است.

درهمین زمینه سید رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد درگفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به هدف گذاری 10 میلیون تنی صادرات فولاد برای سال 97 و امکان تحقق آن، اظهارداشت: هدف گذاری برای صادرات فولاد در سال جاری تا 10 میلیون تن در نظر گرفته شده بود که در6 ماه اول براساس برنامه محقق شد که به واسطه آن پیش بینی می شد که ۵.۸ میلیون تن آن عملیاتی شود اما  با اعمال برخی سیاست های ارزی و شروع تحریم ها این روند در ماه های اخیر کند شد که در این شرایط امیدواریم تا پایان سال رقم ۶.۵ میلیون تن صادرات محقق شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا راهکار مناسبی برای مشکل تعیین ارزش پایه صادراتی که منجر به تعهد 15 میلیون دلاری مازاد بر قیمت پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان فولادی شد، ارایه شده است؟ گفت: در این زمینه براساس مصوبات قانونی یک کمیته ارزیاب در گمرک به صورت آنلاین ارزش کالاهای صادراتی را می بایست به روز رسانی کند که برای تعداد زیادی از کالاها نیاز است که ارزش گذاری آنها درفاصله زمانی کوتاه انجام شود. این امر بیش از 14 هزار رقم کالا را در بر می گیرد اما در مدت زمان در نظر گرفته شده 2 ماهه تنها اطلاعات 8 هزار کالا به روزرسانی شده است و باقی کالاها هنوز با رقم های قبلی هستند. براین اصل امکان عملیاتی شدن آنلاین این مصوبه با توجه به سیستم بوروکراسی حاکم بر کشور وجود ندارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه با اشاره به پیشنهاد این انجمن برای تسریع و تسهیل عملیات گمرکی صادرات کالا، یادآور شد: برای تسهیل در این امر پیشنهاد داده شد که آخرین فاکتور بورسی یک شرکت سهامی عام مبنای عمل و ارزیابی قرار گیرد که این امر نه تنها برای حوزه فولاد بلکه در مورد صادرات کلیه کالاها می تواند مبنای عمل قرار گیرد. زیرا شرکت های سهامی عام به دلیل نظارت بسیار قوی ارگان ها بسیار شفاف هستند و هرگز قیمت ها را تغییر نمی دهند بنابراین می توانند مبنای معیار ارزیابی تمامی کالاهایی که با آن کد سنجیده می شوند، قرار گیرند که در واقع با عملیاتی شدن این راهکار بوروکراسی موجود در گمرک محدود و ساماندهی می شود.

خلیفه سلطان پیشنهاد مطرح را شده را مورد تایید ریاست گمرک اعلام کرد و افزود: این طرح باید در گردش کار از جانب وزارت صمت نیز نهایی شود که امیدواریم تا پایان سال عملیاتی شود.

به گفته دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد افق های صادراتی بسیار وسیعی در این حوزه در دستور برنامه قرار داشت که با وجود تحریم ها صادرات این کالا با محدودیت هایی مواجه شده که این بخش نیز مانند سایر بخش های اقتصادی باید ضمن دستیابی به راهکارهای ابتکاری جدید، فرصت های عبور از تنگناهای تحریمی را پیدا کند. در حال حاضر بازارهای سابق کماکان وجود دارند اما در شرایط پیش از تحریم حدود 65 درصد صادرات ایران در این حوزه به کشورهای اروپایی بود اما اکنون با محدود شدن بازارها، بیشتر صادرات به کشورهای همسایه انجام می شود.

خلیفه سلطان با تاکید براینکه مزیت ایران در صادرات آهن اسفنجی در مقایسه با فولاد و حتی ورق خیلی بیشتراست، اذعان داشت: البته این مزیت نسبی به شرطی وجود دارد که تولید آهن اسفنجی در یک بالانسی از زنجیره تولید رشد کند. اما تولید آهن اسفنجی در حال حاضر به آن حد نرسیده است که ما بتوانیم صادر کنیم یعنی تقاضا برای آن زیاد است اما با توجه به شدت بالای نیاز بازارهای داخلی و ترجیح در اولویت قراردادن این نیاز برای تقاضاهای داخلی، در برنامه بلند مدت در نظر داریم که در سال های آینده با رشد تولید در این حوزه صادرکننده آهن اسفنجی نیز باشیم.

وی وضعیت واردات فولاد به کشور را مقرون به صرفه ندانست و در این زمینه اعلام کرد: قیمت فولاد در ایران یکی از ارزان ترین ها در جهان است که در این زمینه هیچ کشوری نمی تواند با ما رقابت کند بنابراین واردات فولاد در این مقطع زمانی توجیه اقتصادی ندارد.

دبیرانجمن تولید کنندگان فولاد درمورد راهکار ارایه شده برای رفع معضل کارت یک بار مصرف بازرگانی در حوزه صادرات فولاد عنوان کرد:  در این زمینه اتاق بازرگانی و وزارت صمت در حال پیگیری این مسئله هستند تا کارت هایی که عمر آنها زیر یک سال است مورد محدودیت و نظارت بیشتری قرار گیرد.

 

 

کد خبر 26189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =