بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی در هشت ماهه ۹۷

شاهرخ شجری در جمع فعالان صادراتی حوزه کشاورزی در اتاق ایران گفت: صادرات محصولات کشاورزی در هشت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه دارای رشد ۱۵.۷۴ درصدی به لحاظ وزنی و ۱۸.۷۴ درصدی از بعد ارزش، رشد را تجربه کرده است

شاهرخ شجری در جمع فعالان صادراتی حوزه کشاورزی در اتاق ایران گفت: صادرات محصولات کشاورزی در هشت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه دارای رشد ۱۵.۷۴ درصدی به لحاظ وزنی و ۱۸.۷۴ درصدی از بعد ارزش، رشد را تجربه کرده است.

شجری خاطر نشان کرد:هرچند با کاهش ارزش ریال، انتظار افزایش صادرات می رفت، اما محدودیت های مالی از جمله نقل و انتقالات بانکی و بازگشت ارز حاصل از صادرات باعث عدم تحقق انتطارات صادراتی در حوزه کشاورزی شد.
مدیرکل اداره صادرات وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: واردات نیز با کاهش ۱.۲۶ درصدی در وزن و ۶.۹۴ درصد از نظر ارزشی مواجه بود؛ خوشبختانه تراز تجاری بخش کشاورزی در هشت ماهه سال جاری با بهبود ۸.۷۰ در وزن و ۳۵.۱۳ درصدی در ارزش، نسبت به سال گذشته روبرو بوده است.

شجری گفت: صادرات محصولات غذایی در محدوده زمانی یاد شده، ۱ میلیون و ۲۳۶ هزارتن، رشد وزنی ۱۱.۶۸ درصدی و ۲۰ درصدی ارزشی داشته است.

وی با اشاره به مسائل و تنگناهای پیش روی صادرات محصولات کشاورزی گفت: در سطح کلان، مسائلی چون نقل و انتقالات مالی بین بانکی، بازگشت ارز حاصل از صادرات، عمدتا صادرکنندگان ما را که صادرکننده خرد و کوچک هستند با چالشی به نام افزایش هزینه ها مواجه می کند و در این میان رقبا فرصت رشد پیدا می کنند.

شاهرخ شجری، خلا زیر ساخت های حمل و نقل، به خصوص در تعداد کانتیترهای های مناسب حمل و نقل محصولات فسادپذیر، را مانع بزرگی در مسیر توسعه صادرات محصولات کشاورزی دانست و گفت: برای رسیدن به هدف گذاری های انجام شده در حوزه صادرات و دستیابی به  رشد  ۲۷ درصدی، ضروری است زیرساختهایی از این دست فراهم شود.

مدیرکل اداره صادرات محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: لزوم تغییر در رویکرد های سنتی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی احساس می شود؛ ما نیازمند اتخاذ استراتژی های جدید برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و نیز گسترش سرمایه گذاری و فناوری های برای تبدیل روند تقاضا محور به رویه عرضه محور هستیم.

وی افزود: رویکرد وزارت خانه دستیابی به این هدف و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاست و با بررسی های انجام شده این نتیجه حاصل شده که صادرات پیچیدگی های خود را دارد و تغییرات در رویه های صادراتی به اندازه ای بوده که باید رویکردهای سنتی را کنار گذاشت.

شجری بر تقویت زنجیره ارزش افزوده تاکید کرد و گفت: فاصله گرفتن از خام فروشی و حرکت به سمت صادرات محصولات با ارزش افزوده هدفی است که بکار گیری  همه ابزارهای موجود را طلب می کند.

عصر امروز نشست توسعه صادرات صنایع غذایی در شرایط تحریم با نگاهی به وب و شبکه های اجتماعی با حضور نایب رییس اتاق ایران، نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، روسا و اعضای کمیسیون های کشاورزی و فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز در این گردهم آیی، انواع روش های نوین بازاریابی در حوزه صادرات محصولات مواد غذایی و چالش های موجود تشریح شد.

کد خبر 26154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =