تلاش ناموفق آمریکا برای قطع روابط تجاری تهران-بغداد

آمریکا در تلاش است پایگاه تجاری و اقتصادی ایران را در عراق از بین ببرد اما شواهد نشان می دهند در این امر موفق نخواهد بود

Dinardailyبه گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از  در گزارشی اعلام کرد آمریکا به دنبال آن است که نفوذ اقتصادی بخش خصوصی ایران را در عراق متوقف کند بر این اساس به دنبال ارتقای روابط اقتصادی خود با بغداد است.

بنا بر این گزارش آمریکا بیش از 50 شرکت بخش خصوصی را برای بازسازی و گسترش روابط و صدور انواع کالاهای مورد نیاز این کشور به اقتصاد عراق وارد کرده و به دنبال روابط اقتصادی با این کشور است تا به این طریق بتواند دامنه روابط تهران را کاهش دهد.

در این رابطه یک کارشناس اقتصادی عراقی معتقد است که آمریکا شروع به محاصره اقتصادی ایران در عراق کرده تا از این طریق دامنه روابط اقتصادی تهران با بغداد را کاهش دهد. به گفته بسام جمیل، عراق به عرصه تعرض اقتصادی ایران و آمریکا تبدیل شده است و واشنگتن تلاش می کند تا مانع از حضور تولیدکنندگان ایرانی در بازار عراق شود زیرا تهران تلاش می کند بخشی از خلأ ناشی از تحریم های آمریکا را از کانال عراق جبران کند.

به گفته Dinardaily  دولت واشنگتن برای دوره بازسازی عراق تمام همت خود را به کار می بندد تا مانع از ورود بخش خصوصی ایران شود و شرکت های آمریکایی را را در این حوزه وارد کند.

به گزارش اگزیم نیوز به رغم تمام تلاش های دولت ترامپ برای محدود کردن روابط بین تهران و بغداد عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در سفری که ماه قبل به تهران داشت اعلام کرد که روابط اقتصادی کشورش با ایران تحت تاثیر اعمال نظر سایرین قرار نخواهد گرفت.

این بدان معنا است که عراق به دنبال توسعه روابط همه جانبه با کشورهای دنیا است و تحریم ایران نمی تواند خللی در این مسیر ایجاد کند. بر این اساس تعریف روابط 20 میلیارد دلاری بین تهران و بغداد نشان می دهد دو کشور روابط اقتصادی بلندمدتی را دنبال می کنند.

در این رابطه کارشناسان معتقدند ایران به دلیل هم مرزی با عراق موقعیت های فوق العاده ای را در اختیار دارد که آمریکا از آنها بی بهره است. این هم مرزی هم از لحاظ جغرافیایی و هم از نظر فرهنگی و مذهبی حائز اهمیت است.

سالانه میلیونها ایرانی و عراقی تنها در حوزه گردشگری مذهبی با یکدیگر مراوده دارند و این فرصت استثنایی می تواند موقعیت های مشترک فراوانی را برای دو طرف ایجاد کند. به علاوه پایین بودن هزینه مراوده کالا بین دو کشور و همچنین روابط گسترده قدیمی بین دو طرف در حوزه اقتصاد در کنار همکاری های مختلف در حوزه هایی مانند مبارزه با تروریزم و داعش و حفاظت از مرزها و ... همگی روابط گسترده دو کشور را تقویت می کند که تهدیدهای آمریکا قادر نیست به آن خدشه ای وارد نماید.

عبدالمهدی در سفر خود به ایران گفت موضع عراق در قبال تحریم ها همچون موضع اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ژاپن است و عراق جزئی از نظام تحریمی نخواهد بود. در این بین اما توسعه 33 درصدی روابط اقتصادی ایران با عراق در 8 ماه گذشته که بخش زیادی از آن با تحریم های آمریکا علیه تهران گذشته نشان می دهد عملا واشنگتن در این مسیر تاکنون موفق نبوده است.

در این رابطه یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق معتقد است با شیب موجود دو کشور به راحتی به مراودات 20 میلیارد دلاری دست خواهند یافت. به گفته کارشناسان یکی از پتانسیل های مهم روابط بین دو کشور حضور پیمانکاران ایرانی در عراق است.

ایران در سال های گذشته تا 3 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق داشته و اکنون این رقم متوقف شده که دلیل ان نیز مشکلات عراق در تسویه بدهی های خود بوده است با این حال به نظر می رسد این پتانسیل می تواند نقش مهمی در روابط دو کشور ایفا کند. چرا که به گفته ال اسحاق عراق در شرایط کنونی به دنبال ان است تا از همه توان خود برای بازسازی کشور استفاده کند به همین دلیل ایران به عنوان یکی از شرکای مهم اقتصادی آن در این رابطه نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

در این رابطه «برهم صالح» در دیداری که با وزیر برق عراق و سفیر جمهوری اسلامی داشت، گفت: توسعه روابط در همه زمینه ها به ویژه در بخش انرژی و آب به نحوی که باعث ارتقای همکاری ها بین دو کشور شود، حائز اهمیت است.

عراق با وجود اینکه یک کشور نفت خیز است اما برای تامین برق مورد نیاز خود به گاز طبیعی ایران نیاز دارد و با وجود واردات گاز طبیعی ایران، این کشور همچنان با قطعی مکرر برق مواجه هست که موج شدید گرما را غیرقابل تحمل می‌کند.

با توجه به مشکلات و بروکراسی حاکم بر دولت عراق، جایگزین کردن منبع دیگری به جای گاز طبیعی ایران به عنوان منبع تولید برق این کشور تا زمستان آینده عراق که هوای این کشور را به شدت سرد می‌کند عملی نیست.

با وجود اینکه آمریکا تلاش کرده عربستان سعودی را به عنوان تامین کننده بزرگ نیازهای انرژی عراق جایگزین ایران کند اما هر گونه توافقی مستلزم ماه‌ها زمان پیش از اجرایی شدن است. بر این اساس باید گفت شرایط برای حضور پایدار ایران فراهم تر از آن است که آمریکا گمان می کند و به احتمال قوی سیاست آمریکا برای منزوی کردن ایران در عراق منتهی به شکست خواهد شد.

 

کد خبر 26143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =