سامانه نظارت غیر حضوری بانک توسعه صادرات

بانک توسعه صادرات ایران به دنبال ایجاد زیرساخت فنی کامل جهت ارائه خدمات متنوع بانکی در قالب بانکداری مجازی با همکاری شرکت مدیریت و توسعه فناوری آرمان اقدام به طراحی سامانه نظارت غیرحضوری بانک توسعه صادرات کرد

مریم خورشیدی- به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، بانک توسعه صادرات ایران  به دنبال ایجاد زیرساخت فنی کامل جهت ارائه خدمات متنوع بانکی در قالب بانکداری مجازی با همکاری شرکت مدیریت و توسعه فناوری آرمان اقدام به طراحی سامانه نظارت غیرحضوری بانک توسعه صادرات کرد.

 دکتر علی صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران  صبح امروز سوم دی ماه در مراسم رونمایی از این سامانه با تاکید بر اهمیت زیرساخت های IT در سازمان گفت: ضرورت حرکت از اشکال نظارت حضوری به نظارت غیر حضوری و حوزه های الکترونیکی مرتبط با آن احساس می شود.

وی با اشاره به تشکیل کارگروهی در وزارت اقتصاد و دارایی برای افزایش کارایی بنگاههای دولتی، گفت: به نظر می رسد تا زمانیکه نوع نگاهمان در نهادهای دولتی از بعد نظارتی، صرفا رعایت مقررات باشد، دستیابی به کارایی مورد انتظار آسان نیست.

صالح آبادی افزود: تغییر در نگاه دستگاههای دولتی از مقررات محور به بازده محور ضروری است؛ نگاه بازده محور مستلزم پذیرش ریسک است و این خصیصه باعث شده کمتر به آن پرداخته شود؛ حال آنکه با نگاه بارده محور می توان به افزایش کارایی بنگاه های اقتصادی امیدوار بود.

 مدیرعامل بانک توسعه صادرات بیان داشت: در حوزه های مختلف، نگاه بازده محور، کارآمد و نتیجه بخش است؛ سامانه هایی از این دست به ما نگاه تازه ای برای نظارت کنترلی اعطا می کند.

به گفته صالح آبادی، نظارت درونی رویکردی گذشته نگر و پیشگیرانه دارد  و لازم است  تقویت نظارت های درونی و کاهش نظارت های بیرونی را دنبال کنیم.

علی صالح آبادی یادآور شد: بروکراسی در بانک معضلی است که کلید حل آن در ایجاد سامانه های غیر حضوری و توسعه نگاه IT است؛ لذا الکترونیکی کردن امور  با هدف تبدیل نظارت شکلی به نظارت موثر در دستور کار بانک قرار دارد و از آن حمایت می شود.

عشرت عدالت مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک توسعه صادرات در مراسم رونمایی این سامانه گفت: این سامانه با هدف رفع نیازهای عملیاتی اداره بازرسی بانک، تجمیع گزارشات مورد نیاز بازرسی، ایجاد بانک اطلاعاتی از شاخص های نظارتی با نگاه بلندمدت و تسریع و تسهیل امور مرتبط با بازرسی طراحی شده است.

 وی افزود: از طریق این ساختار امکان پایش مکانیزه رخدادهای مهم از منظر بازرسی، امکان مانیتورینگ و تهیه گزارش های بین المللی را برای سیستم نظارتی بانک فراهم می کند؛ لازم به ذکر است در طراحی این سامانه از نمونه های بین المللی چون BWISE و MK IN SIGHT الگوبرداری شده است.

 عدالت اظهار داشت: با راه اندازی این ساختار،  گزارش های هوشمند از فرایندهای اجرایی بانک از جمله مصوبات، تسهیلات، ضمانتنامه و حسابداری به سامانه منتقل می شود.

 به گفته مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک توسعه صادرات در ادامه توسعه خدمات بانکداری مجازی و نظارت غیر حضوری بنا داریم در آینده روی پیاده سازی گزارشات ارزی، پیاده سازی گزارشات هوشمند و پیگیری آن تمرکز کنیم.

 ساسان حسن زاده، رئیس اداره بازرسی بانک توسعه صادرات ایران نیز در ادامه این مراسم مزایای وجود سامانه نظارت غیرحضوری را برشمرد و گفت: کاهش حضور فیزیکی در شعب برای پیگیری با هدف کاهش بروکراسی و ارتقا سرعت عمل در ارائه خدمات از مهمترین مزایای سامانه نظارت غیرحضوری است؛ این رویه به معنای دور شدن از کار نیست.

وی گفت: سامانه نظارت غیر حضوری، یک نوع نظارت دائمی و مستمرو آلارم دهنده را ایجاد می کند که اگر احیانا در مسیر بازرسی اشتباهی رخ داد، به سرعت و با دقت بالا تشخیص داده شده و جلو آن گرفته شود.

رئیس اداره بازرسی بانک توسعه صادرات ایران خاطرنشان کرد: با این رویه، فرصت بیشتری دست می دهد تا بتوانیم به مسائل زیربنایی دیگر در بانک بپردازیم؛ هدف ما این است که سیستم بازرسی 40 شعبه را از این طریق اصلاح کنیم و این مهم در گرو رعایت قوانین و مقررات و همکاری همه است.

 به گفته حسن زاده شرایط جدید ما را ملزم می کند که تغییر کرده و از پنجره ای دیگر به مسائل نگاه کنیم؛ در این مسیر نیازمند استفاده از تجربیات دیگران هستیم.

کد خبر 26119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =