تکنیک موفق بانک مرکزی برای سرکوب سفته بازی  ارزی

با افزایش اختیارات بانک مرکزی و اجرای سیاست های صحیح و منطقی این بانک در راستای رسیدن به نرخ تعادلی ارز، قیمت ها در این بازار در حدود دو سه ماه گذشته روندی کاهشی داشته و در حال حاضر درکانال ۹ هزار تومان قرار گرفته است

با افزایش اختیارات بانک مرکزی و اجرای سیاست های صحیح و منطقی این بانک در راستای رسیدن به نرخ تعادلی ارز، قیمت ها در این بازار در حدود دو سه ماه گذشته روندی کاهشی داشته و در حال حاضر درکانال ۹ هزار تومان قرار گرفته تا به این ترتیب قیمت دلار در بازار کاهش حدود ۵۰ درصدی را در این مدت تجربه کرده باشد.

بانک مرکزی در این مدت با «مدیریت عرضه و تقاضا»، بازار سرکش ارز را مهار کرده است. هرچند در این مدت تحرکات زیادی از سوی دلالان برای ایجاد التهاب در بازار گزارش شد؛ اما در نهایت با مدیریت بمقام ناظر، این اقدامات سفته بازانه خنثی شد.

کارشناسان حوزه پولی و مالی، تکنیک بانک مرکزی برای سرکوب سفته بازی در بازار ارز را موفق ارزیابی می کنند و اقدامات اخیر بازارساز از جمله «ساماندهی چک‌های تضمینی» و «محدودیت سقف تراکنش» را از جمله اقدمات موثر برای تکمیل سیاست های ارزی می دانند. بانک مرکزی با محدودیت سقف تراکنش های بانکی، راه منافذ و راه های جابجایی پول بر روی تراکنش دلال ها را بست.

بر این اساس  هر شماره ملی در یک روز ۱۰۰ میلیون تومان و هر کارت بانکی هم نهایتا تا ۵۰ میلیون تومان می توانند تراکنش داشته باشند.  محدود کردن فعالیت پوزهای خارج از کشور اقدامی موثر برای جلوگیری از خروج سرمایه  از کشور و همچنین فعالیت سفته بازانه بوده است. همچنین مدیریت عرضه ارز از دیگر اقدامات بازارساز برای متعادل شدن سمت و سوی بازار ارز بوده است.

کامران ندری، مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به اقدامات موثر بانک مرکزی در بازار ارز گفت: اقدامات این بانک در خصوص مبارزه با پولشویی و خروج سرمایه ها  موثر بوده و شاهد کاهش فعالیت سفته بازانه در بازار ارز هستیم.

وی «عدم امکان واگذاری چک رمزدار با پشت نویسی» و همچنین «محدودیت تراکنش های بانکی» را ازاقدامات موثر بانک مرکزی در بازار ارز عنوان کرد و افزود: عامل دیگر کاهش نرخ ارز، تسهیلاتی است که بانک مرکزی برای صادرکنندگان قائل شد و بخشنامه اخیر این بانک مبنی بر اینکه صادرکنندگانی که قصد  صادرات دارند می توانند تمام ارز خود را در بازار به قیمت روز بفروشند در کاهش نرخ ارز و مدیریت عرضه و تقاضا تاثیرگذار بوده است.

احمد حاتمی یزد، کارشناس بانکی نیز  گفت: بانک مرکزی در دو ماه گذشته عرضه ارز در بازار را در کنترل خود قرار داده است و این مسئله باعث شده تا تحرکات دلالان برای افزایش مجدد نرخ ارز خنثی شود. در روزهای گذشته شاهد بودیم که بعضاً اقدامات جدیدی از سوی سفته‌بازان برای افزایش نرخ ارز انجام شد اما بانک مرکزی با هوشمندی کامل در این زمینه مانع از تکرار تجربه تلخ نوسانات ارزی شده است.

وی اتخاذ محدودیت‌های جدید بانک مرکزی در خصوص نقل و انتقالات پول‌های کلان و قوانین جدید در خصوص چک تضمینی را از اقدامات مؤثر بانک مرکزی در بازار ارز عنوان کرد و گفت:  علاوه بر این اقدامات مقابله با دلالان ارز توسط نیروی انتظامی نیز از دیگر مواردی تأثیرگذار بر کاهش نرخ ارز و ثبات در این بازار بوده است. با انجام این اقدامات جذابیت بازار ارز برای سرمایه‌گذاری از بین رفته است و تعداد فروشندگان در این بازار افزایش‌یافته است.

وی اظهار کرد: نتیجه این اقدامات مؤثر واقع‌شده است و بازار ارز در شرایط ثبات به سر می‌برد و این مسئله از مواردی است که انتظارات تورمی در بازار را کاهش می‌دهد.

وحید شقاقی، کارشناس ارز نیز پیش تر در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: مجموع اقدامات بانک مرکزی منجر به کاهش نرخ ارز در بازار شده و در حال حاضر آرامش به این بازار بازگشته است. وی تصریح کرد: در چند مدت اخیر شاهد اصلاح سیاست های غلط ارزی بودیم و دیگر خبری از تدابیر اشتباه در این حوزه نیست و این موارد آرامش بازار و تمایل به کاهش قیمت ها در بازار ارز را به همراه داشته است.

شقاقی محدودیت تراکنش با هر کارت بانکی را از نمونه های اقدامات موثر بانک مرکزی در حوزه ارز عنوان کرد و گفت: این اقدام عاملی برای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور است به علاوه اینکه می تواند عاملی مهم برای جلوگیری از فعالیت دلالان ارزی باشد.

کارشناسان حوزه ارز مجموع سیاست های بازارساز برای ساماندهی بازار ارز را موثر ارزیابی کرده و با اشاره به اثرات مخرب دلار گران بر معیشت مردم، معتقدند سیاست بانک مرکزی برای نرخ تعادلی ارز سیاستی صحیح  و منطقی است و ضروری تا با برنامه ریزی برای مدیریت نقدینگی در کشور و بهبود نظام بانکی این سیاست ها را تکمیل کرد.  به گفته آنها کاهش نرخ دلار، پیام معناداری به دلالان ارز داشته و اینکه این بازار نمی تواند بازار جذابی برای سوددهی باشد.

کد خبر 26081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =