صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری استان گلستان در سال ۹۷

حسینعلی قوانلو، رییس سازمان توسعه تجارت استان گلستان حجم صادرات استان گلستان را طی نه ماه سال جاری، معادل ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، ۶۵درصد رشد داشته است

قوانلو عصر دیروز در نشست تخصصی فعالان اقتصادی بخش خصوصی گفت: حجم کالای صادراتی را در مدت زمان یاد شده ۳۶۴ هزار تن بوده که ۶۲ درصد از بعد وزنی رشد را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

وی با بیان اینکه باید از بحران ها فرصت ساخت، افزود: عمده صادرات استان، صادرات غیرنفتی است؛ صادرکنندگان با انگیزه ای در استان گلستان وجود دارند که این توانایی را دارند که تا پایان سال جاری حجم صادرات خود را به ۳۵۰ میلیون دلار برسانند.

رییس سازمان توسعه تجارت گلستان یادآور شد: حمایت و توجه بیشتر بانک توسعه صادرات به طرح های اقتصادی می تواند توان صادراتی این استان را ارتقا ببخشد.

قوانلو بیان داشت: تسهیل و حذف بروکراسی رویه تخصیص تسهیلات از سوی بانکها کمک شایانی به صادرات خواهد کرد؛ از آنجاییکه عمده صادرکنندگان ما، خود تولیدکننده هستند، مسائلی چون سرمایه درگردش و کمبود نقدینگی، فعالیت این بنگاهها را به چالش کشیده است، از سوی دیگر تولید کننده بودن صادرکنندگان از منظر بانک یک مزیت محسوب شده و روند اعطای تسهیلات را سرعت می بخشد.

به گفته قوانلو واحدهای تولیدی مطرحی در استان وجود دارند که به جرات می توان تضمین کرد که در صورت تامین منابع، طی یک سال منابع بانک را به دوبرابر خواهند رساند.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز به نقل از رییس سازمان توسعه تجارت، مهمترین کالای صادراتی استان شامل لبنیات، رب گوجه فرنگی، میلگرد، پلی استایرن، خوراک اماده طیور، تخته نئوپان، پریفرم، پلی اتیلن، قطعات سوله، ید، پودر شوینده، صیفی جات، گوشت مرغ، میوه و مرکبات و سیب زمینی می شود.

قوانلو از کشورهایی چون عراق با ۸۶ میلیون دلار، ترکمنستان با ۵۵ میلیون دلار، افغانستان با ۱۳ میلیون دلار و قزاقستان با ۱۰ میلیون صادرات، از مهمترین مقاصد صادراتی استان گلستان یاد کرد و گفت: صادرات استان گلستان در زمینه فرش در سال گذشته ۲۱ هزار متر مربع به ارزش ۲.۵ میلیون دلار بوده است و ۱۰ درصد صادرات رب گوجه فرنگی کشور نیز از گلستان انجام می شود.

وی ارتباط با کشورهای CIS و کشورهای پیرامون دریای خزر، از طریق ریلی، وجود فرودگاه بین المللی گرگان، بنادر خواجه نفس و گمیشان، وجود صنایع فراورده های لبنی صادرات محور متعدد و برخورداری از ظرفیت های مناسب در زمینه صادرات مرغ و تخم مرغ، خوراک دام و مکمل های دارویی را از ظرفیت های بخش بازرگانی و خدمات در استان برشمرد و گفت: در بسیاری از حوزه های یاد شده این فرصت وجود دارد که با حمایت و توجه ویژه، صادرات را در ابعاد بزرگتر و گسترده تر توسعه داد.

کد خبر 25903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =