۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از حوزه های فناورانه

سید حسین حسینیان: صندوق توسعه ملی به منظور حمایت از صادرات دانش بنیان ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب سپرده به بانک توسعه صادرات ایران اختصاص داد

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، گروه فحاد، با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران بزرگ، صبح امروز هفتم آذر ماه، همایش چالش ها و فرصت های صادرات محصولات و خدمات فناورانه را برگزار کرد.
در این نشست به چالش های تولید صادرات محور، نظرات شرکت های واسط و توسعه صادرات، سیاست گذاری های صادراتی و خدمات مالی و تسهیلات بانک پرداخته شد.
رئیس اداره کل صادرات کالای بانک توسعه صادرات ایران، با بیان اینکه تمرکز بانک  بر حمایت از صادرات و تامین مالی شرکتهای صادراتی است، گفت: بانک توسعه صادرات اولین بانکی است که طی سنوات  قبل  تامین مالی شرکت های دانش بنیان را آغاز کرد.
سید حسین حسینیان در ادامه تشریح روند ارائه تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران به حوزه های نوآورانه، با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص افزایش ارزش افزوده تولیدات داخلی، حمایت و توانمندسازی شرکت های دانش بنیان، صندوق پژوهش و نوآوری شریف، با مشارکت بانک توسعه صادرات و  دانشگاه صنعتی شریف، به منظور تامین مالی شرکت های دانش بنیان، راه اندازی شد؛ در این راستا درخواستهای شرکت های دانش بنیان پس از بررسی و کارشناسی های لازم در مسیر دریافت تسهیلات قرار می گیرند.
حسینیان گفت: خدمات بانک در قالب خدمات ارزی و ریالی، اعطای تسهیلات اعتباری به صادرکنندگان، اعطای تسهیلات ریالی و ارزی از محل منابع بانک و صندوق توسعه ملی ارائه می شود؛ در این میان اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان بر اساس تفاهم نامه های منعقده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه دارد. 

وی در ادامه گفت: خدمات ریالی بانک توسعه صادرات مشابه سایر بانکهاست ضمن اینکه حداقل نرخ ها در این خصوص رعایت می شود و در بخش خدمات ارزی افتتاح حساب جاری و پس انداز، افتتاح سپرده مدت دار ارزی، انجام حواله های وارده و صادره ارزی، گشایش اعتبار اسنادی وارداتی و کلیه خدمات مرتبط با اعتبارات اسنادی صادراتی، نقل و انتقالات ارزی داخلی و خارجی و نیز صدور انواع ضمانت نامه های ارزی را ارائه می دهد. اگر چه در شرایط حاضر محدودیت های قابل توجه در ارایه خدمات بانکی ایجاد شده است. 
رئیس اداره کل صادرات کالای بانک توسعه صادرات ایران خاطرنشان کرد: تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات در سال ۹۵، بالغ بر ۵۱۸ میلیارد ریال، در سال ۹۶، مبلغ ۹۴۰ میلیارد ریال و تا پایان آبان ماه سال جاری به رقم حدود ۸۰۰ میلیارد ریال رسیده که با نرخ ۱۲ درصد از محل منابع صندوق توسعه ملی و بانک پرداخت شده است.
بانک از خدمات صندوق های پژوهش و فناوری برای بررسی درخواستهای شرکتهای دانش بنیان در راستای استفاده از توان فنی این صندوق ها و تسریع در فرآیند بررسی درخواست ها استفاده میکند. 
شرکتهای دانش بنیان برای استفاده از تسهیلات بانک می بایست از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بانک معرفی شوند. 
وی دوره تسهیلات بانک توسعه صادرات را برای کالا و خدمات مصرفی  تا یک سال، کالای واسطه ای یک تا سه سال، کالای سرمایه ای سه تا پنج سال، خدمات فنی و مهندسی یک تا سه سال و برای سرمایه گذاری سه سال و بیشتر اعلام کرد و در ادامه گفت: وثائق لازم برای دریافت تسهیلات بانک توسعه صادرات شامل وثائق غیر منقول، اوراق مشارکت، تضامین دولتی، ضمانت نامه های صندوق ضمانت صادرات، سهام، سپرده، ضمانت نامه بانکی، ضمانت صندوق های پژوهش و فناوری، سفته و قرارداردهای لازم الاجرا می باشد.
حسینیان تسهیلات بانک را در سه بخش میان مدت، بلند مدت و کوتاه مدت تعریف کرد و افزود: هر بخش از تسهیلات یاد شده متناسب با نیاز شرکت های دانش بنیان در بخش های مختلف فرایند صادراتی آنها ارائه می شود.
وی گفت با اهتمام جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشبرد و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی، صادرکنندگان این حوزه توانسته اند با صدور تکنولوژی های بومی به بازارهای جهانی حضور موثری در عرصه فناوری های بین المللی داشته و طرح های بسیاری را اجرا کنند.

 

کد خبر 25860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =