پیش بینی کاهش بیشتر قیمت ارز در آذر ماه/آرامش در بازار ادامه دارد

قیمت دلار در یک ماه گذشته بیش از هزار و ۷۰۰ تومان کاهش یافته است و کارشناسان معتقدند با سیاست های جدید بانک مرکزی قیمت بیش از این کاهش خواهد یافت

طی یک ماه گذشته قیمت دلار آمریکا از 14 هزار و 200 تومان به 12 هزار و 450 تومان رسیده که این قیمت در حال حاضر معادل قیمت های تیر ماه سال جاری بوده و خبر بسیار خوبی برای بازار محسوب می شود که نشان می دهد بانک مرکزی و سیاست هایی که دولت در رابطه با کنترل روند حاکم بر بازار در ماه های اخیر به کار بسته به خوبی جواب داده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز طی چند ماه گذشته بانک مرکزی توانسته با اعمال سیاست های مناسب ارزی بازار ارز را به سمت تعادل در عرضه و تقاضا به پیش ببرد که نتیجه این امر تعادل نسبی و پایدار در قیمت در بازار ارز بوده است. تزریق به موقع و منطقی ارز از یک سو و کاهش تقاضای سفته بازانه از سوی دیگر دو اهرمی بوده که توانسته بازار را به نقطه کنونی برساند و انطور که کارشناسان امر معتقدند قیمت پتانسیل لازم برای کاهش بیشتر را دارا است.

در این رابطه عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی روز پنجشنبه با حضور در برنامه تلویزیونی از راه اندازی بازار آنی ارز خبر داد که به عقیده کارشناسان این بازار از نوسانات لحظه ای این بازار به میزان قابل توجهی خواهد کاست. همتی که مسیر فعلی را منتج به تعادل واقعی در بازار ارز می داند اعلام کرد که بازار ارز در کنترل کامل بانک مرکزی است. وی در خصوص برنامه جدید بانک مرکزی برای ایجاد بازار متشکل ارزی گفت: باید بازار ارز را بازار متشکلی کنیم، چراکه باید بازار را ساماندهی کرد، اکنون در بازار و اقتصاد، بازار آزاد تاثیرگذار است، هرچند با اختیاراتی که به صادرکنندگان داده ایم می‌توانند بخشی از ارز را از طریق سنا به صرافی‌ها عرضه کنند.

رئیس کل بانک مرکزی ادمه داد:کشف قیمت و ورودی و خروجی ارز همه در این بازار متشکل ارزی انجام خواهد شد، ضمن اینکه به مرور حواله نیز وارد این بازار می‌شود. وی در خصوص انتشار اوراق مشارکت ارزی نیز گفت: ما اختیاراتی را از سران سه قوه گرفته ایم که تائید مقام معظم رهبری هم اخذ شده است، تا سپرده ارزی بگیریم، این در حالی است که سابقه خوبی از سپرده ارزی وجود ندارد، ولی اکنون تضمین بانک مرکزی بر سپرده ارزی وجود دارد و سود هم به صورت ارزی و نقدی داده می‌شود.

مبالغ قابل توجهی هم سپرده گذاری شده است، اما هنوز هم انتظار داریم که مردم ارز خود را سپرده کنند. البته گواهی سپرده ارزی نیز در اختیار بانک مرکزی است که هر زمان که بخواهیم می‌توانیم عرضه کنیم؛ اما در شرایطی که احساس کنیم لازم است در بازار عرضه کنیم، آن را هم پیش خواهیم برد.

در این بین اما خبر خوبی که همتی اعلام کرده تقویت 20 درصدی پول ملی بوده است که می تواند حکایت از بهبود اوضاع اقتصادی کشور در ماه های پیش رو داشته باشد. این در حالی است که به زودی شورای اقتصادی سران قوا نیز به زودی مصوبه ای 10 بندی را برای تعدیل بازار ارز ارایه خواهد کرد که همه این موارد نشان می دهند باید در انتظار کاهش بیشتر قیمت ارز در بازار باشیم.

بررسی میدانی خبرنگار اگزیم نیوز نشان می دهد در حال حاضر آنچه مانع از سقوط قیت ارز می شود مقاومت دلالان در بازار است و این در حالی است که سیاست های دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به زدی خواهد توانست این مقاومت را نیز در هم بشکند.

در این بین وعده تزریق 5 میلیارد یورو ارز به بازار تا پایان سال نیز که رییس کل بانک مرکزی روز پنجشنبه اعلام کرد مزید بر علت خواهد بود که می تواند بازار را با تعادلی مناسب روبرو سازد. این در شرایطی است که صرافی ها نیز به شدت در اجرای موازین مقرر شده توسط بانک مرکزی از جمله درج کد ملی و شماره تلفن خریدار برای مشخص شدن مسیر ارزی در بازار اصرار دارند.

یک فعال بازار ارز در این رابطه به اگزیم نیوز گفت تعداد دلالان با ریزش بسیار زیادی روبرو شده و بخش زیادی از جذابیت سفته بازی در بازار کااهش یافته است به علاوه حباب دلار در بازار به شدت تمایل به ترکیدن دارد که در این صورت باید به کاهش بیشتر قیمت امیدوار بود.

وی ادامه داد پیش از این نگرانی این بود که با تحریم ها چه شرایطی بر اقتصاد کشور حکمفرما خواهد شد اما گذشت زمان نشان داد سیاست های دولت و بانک مرکزی تعادل را به اقتصاد بازگردانده و اکنون نگرانی گذشته دیگر وجود ندارد.

در این بین اما معامله‌گران باور دارند، روند کاهشی دلار در دو ماه گذشته، در آخرین ماه پاییز نیز ادامه خواهد یافت. از نظر آنها علامت کاهشی دلار در اولین روز آذر و نزدیک شدن دوباره به کف قیمتی نشان‌دهنده آن است که بازار همچنان جانی برای بالا رفتن ندارد. 

فعالان بازار معتقدند، بازار از یکسو با کمبود تقاضا مواجه است و از سوی دیگر بازارساز نشان داده است که در زمینه عرضه ارز مشکلات سابق را ندارد. 

به باور آنها دلار در یک ماه گذشته متقاضی خاصی نداشت. در مورد تقاضای احتیاطی نیز با توجه به کاهش شدید حجم معاملات می‌توان گفت که این نوع تقاضا نیز به شدت کاهش یافته است. 

به‌نظر می‌رسد از یکسو سیگنال منفی جدیدی به بازار مخابره نشده است و از سوی دیگر اکثر افرادی که به‌دنبال حفظ ارزش دارایی خود بودند، ارز مورد نیاز خود را تهیه کرده‌اند، در نتیجه بازار در آینده نیز با تقاضای این عده مواجه نخواهد بود. از آن سو در صورت ادامه روند کاهشی، بخشی از معامله‌گران از ادامه دپوی ارز ناامید خواهند شد و با ورود ارز آنها   سمت عرضه تقویت بیشتری خواهد شد.

کد خبر 25805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =