مبادلات تجاری منهای دلار

هادی لاری معتقد است در شرایط فعلی هر راهکار تبادلی که یکسر آن به دلار وصل نباشد برای ما مفید بوده و می تواند موانعی را که تحریم های آمریکایی موجب شده را دور بزند

 مریم خورشیدی -در طول تحریم های اعمال شده همواره اقتصاد ایران از دو بعد تسویه معاملات با استفاده از دلار و پیام رسان های مالی از طریق سوئیفت تحت فشار بوده است؛ پیمان پولی دوجانبه یک کانال امن بانکی برای انجام مبادلات تجاری بین المللی است که در آن به جای استفاده از دلار یا سایر ارزهای واسط در پرداخت ها و دریافت ها، از ارزهای ملی دو کشور استفاده می شود.

با این روش امکان ایجاد محدودیت در مسیر نقل و انتقالات بانکی ایران از بین می رود و ریسک و هزینه های تجارت نیز کاهش می یابد. بهره گیری از پیمان های پولی دو و چندجانبه راهکاری موثر برای گذر از سد محدودیت های دلاری و ادامه مراودات تجاری بین المللی ایران است؛  هادی لاری، پژوهشگر حوزه اقتصاد مالی در گفتگو با اگزیم نیوز در اینباره  گفت:

در شرایط فعلی هر راهکار تبادلی که یکسر آن به دلار وصل نباشد برای ما مفید بوده و می تواند موانعی را که تحریم های آمریکایی موجب شده را دور بزند.

 لاری تصریح کرد: با جدی تر شدن تحریم ها، هر تراکنشی که با دلار درگیر باشد به مشکل بر خواهد خورد و در این شرایط با برقراری مبادلات دوجانبه یا چند جانبه و دور شدن از عوارض مبادلات دلاری منطقی است و به ادامه مراودات تجاری ما که در معرض اخلال و یا حتی توقف است کمک می کند.

وی اذعان داشت: طبیعتا کار با ارزهای غیرجهانشمول، کشور را محدود به خرید از کشور مورد نظر می کند اما به هر حال در شرایط فعلی اولویت ادامه حیاط اقتصادی است نه بهینه شدن آن.

لاری با اشاره به اجماع جهانی برای خروج از سیطره دلار گفت: به عقیده من ایران یک بهانه است و با توجه به اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد بین الملل در حال شکل گیری است، مشخصا بین اتحادیه اروپا و آمریکا یک رویارویی بزرگ در حال رخ دادن است. وی در ادامه گفت: ایجاد SPV  توسط اتحادیه اروپا با هدف تسویه ریال با یورو به نوعی شاخ و شانه کشیدن برای دلار آمریکاست و اگر این ساختار بنا بر اظهارات نماینده اتحادیه اروپا تا پیش از شروع تحریم ها در آبان ماه عملیاتی شود، تبعات منفی برای دلار در پی خواهد داشت.

لاری اذعان داشت: پیوستن ۶ بانک مرکزی اروپایی و سوئیفت به این ساز و کار نشان می دهد اروپا در این رویارویی عزم جدی خود را به کار بسته است و مابقی جریان بسته به این است که بخش خصوصی اروپا تا چه میزان برای همکاری از خود علاقه مندی نشان می دهد که در صورت این اتفاق خوبی در مراودات ایران و اتحادیه اروپا رقم خواهد  خورد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص پذیرش FATF  از سوی ایران گفت: باید دید که جزییات موضوع چیست تا بتوان اظهار نظر دقیق داشت. اینکه ایران تا چه سطحی از افشای اطلاعات را پذیرفته از اهمیت زیادی برخوردار است.

کد خبر 25472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =