سرمایه‌گذاران خارجی، ناامید از بازار برق ترکیه

به دلیل نابسامانی اقتصاد ترکیه و تسلط قوانین دولتی بر بازار برق این کشور، بسیاری از شرکت‌های برق که حاشیه سودشان کاهش یافته، برای ثابت نگه داشتن جریان نقدی خود و پیدا کردن مشتریان جدید با دردسر مواجه شده‌اند

سایت Nasdaq نوشت، وقتی شرکت انرژی اتریشی OMV در سال 2013 نیروگاه برق خود را در ترکیه راه‌اندازی کرد، این بخش به شدت مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی گرفت. آزادسازی بازار ترکیه و پیش‌بینی‌های رشد فراتر از انتظار نسبت به چین، توجه سرمایه‌گذاران را جلب کرده بود.

پنج سال از آن اتفاق می‌گذرد و OMV اخیرا نیروگاه خود در ترکیه را تقریبا نصف 600 میلیون یورویی که در ابتدا در این کشور سرمایه‌گذاری کرده بود فروخته و در بحبوحه سقوط ارزش لیر و افزاش هزینه‌های انرژی، شرکت‌های برق ترکیه به دلیل بدهی وارد مذاکره با بانک‌ها شده‌اند.  

سخنگوی شرکت OMV در وین می‌گوید: «ترکیه دیگر با پورتفوی محصولات ما هم‌خوانی ندارد.» این شرکت همچنین در سال 2017 و دو سال بعد از آنکه مدیر عامل سابقش سرمایه‌گذاری در ترکیه را ناامیدکننده اعلام کرده بود، سهام شرکت نفت پترول آفیسی ترکیه را واگذار کرد.

به دلیل نابسامانی اقتصاد ترکیه و تسلط قوانین دولتی بر بازار برق این کشور، بسیاری از شرکت‌های برق که حاشیه سودشان کاهش یافته، برای ثابت نگه داشتن جریان نقدی خود و پیدا کردن مشتریان جدید با دردسر مواجه شده‌اند.

بر اساس گزارش گروه مشاوره بوستون، در 15 سال گذشته 95 میلیارد دلار سرمایه به بازار برق ترکیه تزریق شده که حدود 50 میلیارد دلار آن هنوز بازپرداخت نشده است.

بیشتر شرکت‌های ترکیه‌ای، از جمله شرکت‌های برق، پس از سقوط 40 درصدی لیر در سال جاری، به دنبال تغییر ساختار بدهی‌های خود هستند. شرکت هلدینگ گاما (Gama) از جمله این شرکت‌ها است که قصد دارد بخشی از دارایی‌های خود را به شکل سهام در شرکت گاما انرژی به فروش برساند. گاما انرژی از هیدرو، باد و گاز طبیعی برق تولید می‌کند. این نوع روش‌های تامین مالی، چشم‌انداز بخش انرژی‌های تجدیدپذیر را که می‌تواند نقطه روشنی در بازار انرژی ترکیه باشد، تیره‌تر می‌کنند.

مقامات دولتی ترکیه هنوز واکنشی به این اتفاق‌ها نشان نداده‌اند. دولت ترکیه سعی کرده از طریق خصوصی‌سازی نقش خود را در تولید برق کاهش دهد. اما همچنان 25 درصد کل تاسیسات برقی را در اختیار دارد و اغلب اقدام به قیمت‌گذاری پایین‌تر از سطوح بازار می‌کند.

وقتی OMV و دیگر سرمایه‌گذاران خارجی به سوی ترکیه سرازیر شدند، بازار برق این کشور تنها نقطه امید در اروپا محسوب می‌شد، چون دومین تقاضای انرژی پس از چین، در ترکیه پیش‌بینی می‌شد. همین حالا کل تقاضای انرژی ترکیه نسبت به یک دهه گذشته 4/4 درصد افزایش یافته که بیش از دو برابر میانگین جهانی است.

اما مشکلات اقتصادی باعث شده اقتصاددانان پیش‌بینی‌های رشد را در این کشور تنزل دهند و برخی کارشناسان رکود اقتصادی شدیدی را برای سال 2019 تخمین زده‌اند.

کد خبر 25290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =