دومین ضرب شست اروپا به آمریکا

در حالی که ترکیه مشکلات اقتصادی و سیاسی با آمریکا پیدا کرده، رهبران اروپایی در اظهارات خود از آنکارا حمایت کرده‌اند و بعد از ایران این دومین بار است که اروپا از تحریم های آمریکا تبعیت نمی کند

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پایگاه خبری و تحلیلی عرب نیوز در حالی که ترکیه مشکلات اقتصادی و سیاسی با آمریکا پیدا کرده، رهبران اروپایی در اظهارات خود از آنکارا حمایت کرده‌اند و این امر نشان می دهد اروپا بعد از حمایت از ایران در برابر آمریکا این دومین ضرب شستی است که در برابر تحریم های واشنگتن علیه یک کشور ثالث از خود نشان می دهد.

تماس‌های تلفنی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه با صدر اعظم آلمان و رییس جمهور فرانسه و همچنین دیدارهای برات آلبایراک، وزیر دارایی ترکیه با مقامات اروپایی حاکی از پیام‌های مثبت و حمایت آنها در برایر سیاست‌های آمریکا بوده است.  

در حالی که دونالد ترامپ در توییتر نسبت به سقوط ارزش لیر در برابر دلار اظهار رضایت کرده بود، چنین عکس‌العملی در میان مقامات غربی دیده نشد. به علاوه، سقوط ارزش لیر زنگ خطری برای اتحادیه اروپا بود. چون ترکیه شریک تجاری اصلی اتحادیه اروپا در خاورمیانه محسوب می‌شود و هر گونه بن‌بست اقتصادی این کشور، نگرانی اروپایی‌ها را به دنبال دارد. این موضوع باعث شده رهبران اتحادیه اروپا در مقام دفاع از دولت ترکیه برآیند و اولین پیام حمایتی از هم از طرف آلمان، به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ترکیه، ارسال شده است.

آنگلا مرکل در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که «آلمان یک ترکیه با اقتصاد قوی را ترجیح می‌دهد و هیچ‌کس از بی‌ثباتی اقتصادی در این کشور نفع نمی‌برد.» از سوی دیگر، برونو لومیر، وزیر دارایی فرانسه نیز اعلام کرده که این کشور روابط اقتصادی خود را با ترکیه توسعه خواهد داد و در بحران اقتصادی این کشور در کنار آن خواهد بود.

بنابراین، موضع اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که نه تنها اتحادیه اروپا و ترکیه از نظر اقتصادی و سیاسی به هم وابسته هستند، بلکه می‌توانند هنگام مواجه شدن با یک تهدید مشترک، مسائل دوجانبه خود را حفظ کنند. نکته دیگر اینکه بحران اقتصادی ترکیه با توجه به احتمال سرازیر شدن سیل مهاجران به اروپا و تهدید امنیت اتحادیه، برای اروپایی‌ها خوشایند نیست.

باید تصریح کرد طی فرآین صلح خاورمیانه و توافق هسته‌ای ایران، آمریکا و اروپا خود را دو طرف مقابل درگیری‌های بین‌المللی و مسائل سیاسی خارجی می‌بینند. به علاوه، تصمیم ترامپ برای خروج از این توافق، روابط آمریکا-اتحادیه اروپا را در بدترین وضع خود از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 قرار داده است.

در این بین به گزارش اگزیم نیوز آمریکا بعد از تحریم ایران نتوانست کشورهای اروپایی را متقاعد کند تا از این تحریم ها تبعیت کنند به همین دلیل کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بررسی قوانین و تصویب دستورالعمل های جدید از تهران در برابر تحریم های واشنگتن حمایت کردند.

کشورهای مذکور با استفاده از قوانینی همچون قانون انسداد تلاش کرده اند تا شرکت های اروپایی را که از تحریم های آمریکایی در برابر ایران تبعیت می کنند مشمول جریمه کنند. انگلیس، آلمان و فرانسه سه کشوری که در برجام در کنار آمریکا حضور داشتند حاضر نشدند از دستورات ترامپ برای خروج از این معاهده بین المللی تبعیت کنند.

با این حال برخی از شرکت های بزرگ از تحریم تبعیت کرده اند. اروپا همچنین در تدارک تأسیس یک صندوق پولی اروپایی است تا بتواند تحریم سوییفت را دور بزند. انتظار می رود اروپا برنامه هایی را نیز در برابر تحریم های ترکیه در پیش گرفته و از آنکارا حمایت کند.

کد خبر 25215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =