دولت در بازار ثانویه ارز ورود نکند

انتشار خبر تشکیل بازار ثانویه ارز موجب توقف رشد قیمت ارز شد که این اتفاق خوبی است. تشکیل این بازار موجب افزایش عرضه ارز برای واردات می شود ضمن اینکه جلوی رشد شتابان نرخ در بازار آزاد نیز گرفته می‌شود

علیرضا مناقبی در گفتگو با اگزیم نیوز درخصوص آغاز به کار بازار ثانویه ارز و تاثیر آن در روند صادرات، اظهار داشت: درخواست فعالان اقتصادی از دیرباز این بوده که بگذارید قیمت ارز در بازار مشخص شود اما گروهی که عاملگرفتاری و تشویش اذهان عمومی هستند با باب کردن امضاهای طلایی مانع این اقدام می شدند که خوشبختانه با برقراری این بازار نقطه مثبتی در تحولات اقتصادی کشور رخ خواهد داد.آنچه که مسلم است انتشار خبر تشکیل بازار ثانویه ارز موجب توقف رشد قیمت ارز شد که این اتفاق خوبی است.

رئیس مجمع واردات با بیان اینکه در واقع این بازار باید پیش از این‌ها کار خود را آغاز می‌کرد، یادآورشد: اگر از منظر اقتصادی و اصولی این مسئله را تحلیل کنیم باید بگوییم که درواقع بازار اصلی ارز همین است و باقی بازارها موازی است. براین اصل تاثیر مثبت این بازار زمانی محقق می شود که دولت در نرخ گذاری آن دخالت نکند و بگذارد وارد کننده و صادر کننده خودشان قیمت نهایی را با توافق مشخص کنند. در اصل در این بازار صادر کننده دلارهایش را وارد کشور می‌کند واردکننده نیز تقاضای دلار‌های صادراتی را خواهد داشت. به همین دلیل واردات با نرخ واقعی انجام می‌شود و رانت از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه چرا اعلام اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی ناقص مانده است، تصریح داشت: عدم اعلام کامل اسامی دریافت کنندگان برخلاف وعده شفاف سازی از سوی مسوولان است. البته شناختن این افراد هم کار سختی نیست و تنها کافی است برای رسیدن به این جواب فهرست کسانی که در مورد هر ثبت سفارشی توانستند ارز مورد نیاز خود را بگیرند مشخص شود. مردم این افراد و شرکت‌ها را می‌بییند و می‌شناسند اما نمی‌دانم چرا در اعلام صریح اسامی با وجود دستور قاطع رییس جمهور، تعلل می شود.

مناقبی خاطرنشان ساخت: اگر مسئولان واقعا به فکر حل مشکلات مردم هستند خوب است بگذارند مردم خودشان تصمیم‌گیر باشند و در معامله‌ای که بین صادر کننده و وارد کننده انجام می‌شود دخالت نکنند.

رئیس مجمع واردات با اشاره به اینکه صادرکننده می‌داند اگر ارز صادراتی خود را گران بفروشد مجبور است کالایی که برای صادرات تهیه می‌کند را نیز به قیمت گرانتری بخرد، اذعان داشت: صادرکنندگان به واسطه تجربه می دانند در صورت گران فروشی ارز از سوی دیگر در بازار رقابتی خارج از کشور بازنده خواهند شد پس برای منافع خودشان هم که شده این کار را انجام نمی دهد.

وی با بیان اینکه در سایر حوزه‌ها نیز این‌گونه است که اگر مسیر تجارت را باز بگذارند و ممنوعیت‌ها را بردارند مردم خودشان بهتر بازار را کنترل می‌کنند و نیازی به ورود دولت نیست، افزود: نتیجه دخالت دولت و تغییر مکرر سیاست های ارزی در عرض چندماه موجب شده است که تنها در عرض دو ماه ۲۰ میلیارد دلار تقاضا و ثبت سفارش برای واردات داشته باشیم که در بسیاری موارد مازاد نیاز داخلی است و اکنون در انبارها احتکار شده است.

مناقبی تصریح داشت: متاسفانه با سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی دو اتفاق افتاد. اول اینکه تقاضا برای واردات به شدت افزایش پیدا کرد تا جایی که واردات به روزانه یک میلیارد دلار رسید. در این شرایط شما هرچیزی را که با دلار ۴۲۰۰ تومانی بیاورید توجیه اقتصادی دارد چرا که در بازار داخلی با دلار هشت هزار تومان فروخته می‌شود.  اما از سوی دیگر دلار ۴۲۰۰ تومانی برای صادر کننده توجیه اقتصادی نداشت. صادرکننده در ایران کالایی تولید می‌کند هشت هزار تومان برای او هزینه دارد. اما وقتی منابع درآمدی را به کشور برمی گردانیم باید دلار ۴۲۰۰ تومانی به دولت برگردانیم. طبیعی است که این موضوع صادرات را کاهش می‌دهد.


 

کد خبر 24908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =