آمادگی دولت برای مشارکت ۵۰۰ تریلیون تومانی بخش خصوصی

پورمحمدی: در صورت مشارکت بخش خصوصی دستکم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان را برای ورود بخش خصوصی فراهم خواهیم کرد؛ در قالب این مصوبه هم امکان واگذاری پروژه ها و هم مشارکت دولت با بخش خصوصی فراهم شده و تاکنون تعدادی از پروژه ها به بخش خصوصی واگذار شده اند

 به گزارش اگزیم نیوز حمید پورمحمدی؛ معاون سازمان برنامه و بودجه در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: دولت دو هدف اساسی را دنبال می‌کند؛ یکی فعال کردن بخش خصوصی و دیگری امکان ارائه خدمات بیشتر و سهل‌تر در قالب مشارکت به مردم .

وی با اعلام اینکه ۷۶ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم گفت: بدیهی است با توجه به محدودیت منابع دولت، طرح های نیمه تمام، بین ۱۲ تا ۲۰ سال طول می‌کشد: حضور بخش خصوصی برای تکمیل این پروژه ها ضروری است.

پورمحمدی گفت:  در صورت مشارکت بخش خصوصی دستکم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان را برای ورود بخش خصوصی فراهم خواهیم کرد؛ در قالب این مصوبه هم امکان واگذاری پروژه ها و هم مشارکت دولت با بخش خصوصی فراهم شده و تاکنون تعدادی از پروژه ها به بخش خصوصی واگذار شده اند اما قسمت پیچیده بخش مشارکت است که امکان مشارکت در پروژه‌های جدید، نیمه‌تمام و بهره‌برداری از پروژه های تکمیل شده برای بخش خصوصی فراهم شده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: ضرورت دارد برای با بیان اینکه برای توجیه پذیری پروژه‌ها تمهیداتی در نظر گرفته شد، تصریح کرد: دولت حق قیمت‌گذاری در محصولات پروژه‌ها را ندارد، همچنین به دولت اختیار داده شده خرید تضمینی محصولات پروژه‌ها را انجام دهد.

وی همچنین اختیار چند کاربری کردن پروژه‌ها به شرط حفظ کاربری را ایده خوبی ارزیابی کرد و اذعان داشت؛ حاکمیت داده شده و معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی نیز برای پروژه‌ها در نظر گرفته شده واین امکان فراهم است بخش خصوصی قبل از واگذاری می‌تواند درخواست تغییر کاربری پروژه‌ها را بدهد.

پورمحمدی با اشاره به امکانات در نظر گرفته شده برای تجهیز مالی پروژه‌ها نیز گفت: قانون بودجه اجازه داده بخشی از بودجه عمرانی کشور صرف این کار شود، ضمن اینکه نظامات پولی و مالی به ویژه بانک‌های توسعه‌ای می‌توانند تامین مالی این پروژه ها را انجام دهند و اجازه جذب ۳۰ میلیارد دلار فاینانس خارجی برای پروژه‌ها داده شده است.

وی به موضوع ترهین دارایی‌های دولت به نفع بخش خصوصی گفت: برای اولین بار امکانی فراهم شده تا در صورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی، وزارت اقتصاد ریسک سیاسی آن را پوشش دهد و در فاینانس پروژه‌ها گارانتی حاکمیتی توسط وزارت اقتصاد داده شود.

 به گفته معاون سازمان برنامه و بودجه در گام اول ۱۴ هزار و ۵۰۰ پروژه برای واگذاری یا مشارکت بخش خصوصی احصا و به مجلس ارائه شده و بر روی سایت سازمان برنامه و بودجه نیز قرار گرفته شده است.

 

کد خبر 24299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =