مخاطرات احتمالی برای جایگزینی یورو بجای دلار

اعتقاد داریم چنین چیزی در دنیای واقعی امکان پذیر نیست، به این جهت که دلار ارز مسلط بین المللی است و اکثر معاملات تجاری جهان، به وسیله دلار انجام می گیرد

مهدی پازوکی اقتصاددان در خصوص جایگزینی یورو، اظهار داشت: اعتقاد داریم چنین چیزی در دنیای واقعی امکان پذیری نیست، به این جهت که دلار ارز مسلط بین المللی است و اکثر معاملات تجاری جهان، به وسیله دلار انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه تمام شاخص کشورها بر اساس دلار است، توضیح داد: تمام گزارش های بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و موسسات بین المللی براساس دلار سنجش می شود، تمام شاخص ها از جمله GDP، تورم، میزان سرمایه گذاری در کشورها، میزان جذب سرمایه گذاری خارجی و حتی قیمت گذاری نفت در اوپک با دلار تنظیم می شود.

باید سلامت اقتصادی را به اقتصاد ایران برگردانیم و  با سیاست های بخردانه نرخ رشد اقتصادی مستمر و بالایی برای ایران طراحی و برنامه ریزی کنیم

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آخرین گزارش تجارت جهانی توضیح داد: بر اساس این گزارش، ایران حدود 51 میلیارد دلار درآمد نفتی و 47 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته است بنابراین درآمد کشورمان در این بخش ها 98 میلیادر دلار بوده  و در مقابل 28 هزارمیلیارد دلار تجارت جهانی، درآمد ایران عدد قابل توجهی نیست.

این اقتصاددان با بیان اینکه تجارت ایران نیم درصد از کل تجارت جهانی نیست، بیان داشت: با توجه به اینکه درصد پایینی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده ایم، تصمیم برای جایگزینی یورو در واقع تصمیم احساسی است چرا که ایران نه تنها سهمی در تجارت جهانی ندارد بلکه در تجارت آسیا نیز سهمی ندارد.

پازوکی در ادامه با تاکید براینکه جایگزینی یورو تصمیم احساسی است، اظهار داشت: باید سلامت اقتصادی را به اقتصاد ایران برگردانیم و  با سیاست های بخردانه نرخ رشد اقتصادی مستمر و بالایی برای ایران طراحی و برنامه ریزی کنیم.

وی گفت: با این دیدگاه می توانیم  افزایش سرمایه گذاری در اقتصاد ملی را ایجاد کنیم تا به دنبال آن تولید ملی بالا برود و از سوی دیگر درآمد سرانه کشور افزایش یابد، همچنین باید سعی کنیم تعامل با اقتصاد جهانی را در دستور کار سیاست تجارت بین المللی کشور قرار دهیم.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید براینکه با تصمیمات احساسی مشکلات اقتصادی کشور برطرف نمی شود، بیان داشت: با چنین تصمیماتی نه تنها مشکلات برطرف نمی شود بلکه هزینه ها را بیشتر می کند چرا که هر روز باید قیمت ها را از دلار به یورو تبدیل  ومحاسبه کنیم و یک حساب با دلار و یک حساب با یورو داشته باشیم.

پازوکی با بیان اینکه در مراودات بین المللی جهانی دلار، کار کردن با یورو نقش آنچنانی ندارد، تاکید کرد: مگر اینکه بتوانیم اقتصاد کشور  را به گونه ای گسترش دهیم که تبدیلبه قدرتجهانی شویم که این موضوع حداقل به عمر من و شما، نمایندگان مجلس و نسل آینده قد نمی دهد.

 

کد خبر 24286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =