اعمال تغییرات در آئین نامه کوله بری؛ به زودی

کیوان کاشفی: مشکلات بوجود آمده در مناطق غربی به دلیل وجود اشکال در آئین نامه مصوب دولت بوده که به زودی تغییراتی در آن اعمال خواهد شد

 مریم خورشیدی- بسته شدن مرزهای ایران و عراق اسباب نگرانی بازاریان، کاسب‌کاران و کوله بران استان‌های کرمانشاه و کردستان شده است. به گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت بیکاری کشور، در سال 96 نرخ بیکاری در استان کرمانشاه، 21.6درصد بوده   که بالاترین نرخ بیکاری کشور محسوب می شود و در این میان کولبری پدیده ای است که به‌واسطه مدیریت نادرست مسئولان در سال های گذشته شکل گرفته و هرگز نمی‌تواند معضل بیکاری را حل کند؛ گرچه اکنون موقعیت اقتصادی به شکلی است که مردم تقاضا دارند کولبری وجود داشته باشد.

کیوان کاشفی در پاسخ به اگزیم نیوز در مورد وضعیت بوجود آمده در  مرزهای غرب کشور گفت: مشکلات بوجود آمده در مناطق غربی به دلیل وجود اشکال در آئین نامه مصوب دولت بوده که به زودی تغییراتی در آن اعمال خواهد شد. لازم به ذکر است صادرات و واردات از مبادی رسمی غرب کشور روال عادی خود را طی می کند و مشکلات ذکر شده منحصرا مربوط به واردات کوله بری است.  

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه موضوع بسته شدن مرزهای غربی را منحصر به کوله بری دانست و گفت: در آئین نامه جدید نسبت به گذشته سقف معافیت مرزنشینان برای واردات کالا مقرون به صرفه نیست و واردات در این حوزه طبق روال گذشته انجام نمی شود؛ تاجران نیز از حمل کالا به مرزهای این منطقه خودداری می کنند و این مساله روی فعالیت کوله بری تاثیر منفی گذاشته است.

کاشفی با اذعان به اینکه این تصمیم از باب مبارزه با قاچاق مثبت ارزیابی می شود افزود: با وجود اینکه این اقدام در مقابله با قاچاق، مفید خواهد بود اما نباید فراموش کرد که در طول سالهای متمادی معیشت مردم منطقه به کوله بری وابسته شده و با این تصمیم امرار معاش عده بسیاری از مردم به مخاطره افتاده است.

وی به حضور مسئولین از وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت در منطقه قبل از تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: هیاتی از مسئولین مربوطه به منظور بررسی موقعیت به وجود آمده در منطقه حضور پیدا کردند و نهایتا تصمیم به بازبینی و اعمال تغییرات در این ائین نامه گرفتند.

به گزارش اگزیم نیوز شهریار حیدری مدیرکل امور مرزی وزارت کشور، هشتم اردیبهشت ماه در نشست خبری خود در مورد ساماندهی وضعیت کولبران اعلام کرد: پس از بروز مشکلاتی در پی اجرای آئین نامه اخیر در مورد واردات برای مرزنشینان، دولت تصمیم گرفت در چارچوب آیین‌نامه‌هایی با حضور دستگاه‌های وزارت اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و ستاد مبارزه با قاچاق، دستورالعمل قبلی اصلاح شود.

حیدری اظهار داشت: تصمیماتی در راستای منافع مرزنشینان اتخاذ شد که در عمل در عمل با مشکلاتی مواجه شد و متوجه شدیم که نیاز به اصلاح دارد  و از آنجایی که این آیین‌نامه‌ها در دولت تصویب شده بود، اصلاح آن هم نیاز به طرح در دولت داشت؛ در این جلسه، اصلاح‌ آیین‌نامه‌ها با رویکرد تقویت مرزنشینان مورد بحث قرار گرفت و تصمیماتی اتخاذ شد که به‌زودی با فوریت به دولت ابلاغ می‌شود.

 

 

کد خبر 24277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =