راه اندازی معاملات سلف ارزی

رییس جمهور در دیدار با فعالان بخش خصوصی دستور داد شرایط پیش خرید ارز و یا سلف راه اندازی شود

رییس جمهور در دیدار با فعالان بخش خصوصی پای صحبت نگرانی های این گروه به خصوص در حوزه ارزی نشست و آنطور که محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران می گوید موضوعاتی از قبیل نرخ گذاری خوراک صنایع بالادستی در بورس که اکنون بالاتر از نرخ 4200 تومانی صورت می گیرد و تاثیر آن بر صنایع پایین دستی مورد بررسی قرار گرفت. لاهوتی افزود علاوه بر این موضوع مسأله فروش ارز پتروشیمی ها که در سیستم بانکی هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد در این جلسه طرح گردید و رئیس جمهور دستور داد تا شرایط پیش خرید ارز صادراتی (سلف) راه اندازی شود.

وی تصریح کرد: صدور ضمانت نامه ها برای شرکت های خدمات فنی مهندسی در خارج از کشور نیز از جمله مسائلی بود که از سوی فعالان اقتصادی با رئیس جمهور در میان گذاشته شد.

لاهوتی خاطرنشان کرد: صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به دلیل عدم امکان پرداخت هزینه هایی که ناشی از محدودیت ها در صدور حواله است، با صدور دستورالعمل های اخیر ارزی، با مشکلاتی مواجه هستند و خطر ضبط ضمانت نامه های آنها وجود دارد.

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خاطرنشان کرد: مشکلاتی نیز در بخش های مختلف معدنی وجود دارد؛ به طوری که تولیدکنندگان توانسته اند با اعتبارات خود، خریدهای مدت داری صورت دهند که اکنون با فرا رسیدن سررسید موعد پرداخت آن، با مشکلاتی در تسویه مواجه هستند که باید مشکل آنها نیز حل شود و به طور کلی، موضع صادرکنندگان این بود که سیاست های جدید ارزی تاثیری در صادرات غیرنفتی دارد که باید مدیریت شود.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: واردات کالا به منظور تولید داخلی باید مدیریت شده و با نرخ 4200 تومانی و بدون محدودیت، طبق وعده دولت تامین ارز شود؛ ضمن اینکه تخصیص ارز واردکنندگان و سرعت بخشی به این مساله می تواند تاثیر مثبت خود را در تسهیل واردات و اطمینان به بازار برای تامین مواد اولیه نشان دهد و صادرکنندگان بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.

لاهوتی با بیان اینکه بانک مرکزی نیز موضوعات بخشنامه های اخیر ارزی را مطرح کرد و در نهایت دستگاه های مختلف و وزارتخانه ها نیز، دیدگاه های خود را در این زمینه عنوان کردند؛ گفت: موضوعاتی که از سوی بخش خصوصی مطرح شد؛ اما در مجموع دیدگاههای فعالان اقتصادی بر روی این مباحث تمرکز داشت که با توجه به رشد صادرات که در ماههای اخیر اتفاق افتاده است، سیاست گذاری ها به سمتی پیش برود که مانع از رشد صادرات نشود و تصمیمات به نحوی باشد تا مانع از رشد صادرات نگردد.

لاهوتی ادامه داد: تمام موضوعات و دغدغه هایی که طی روزهای گذشته از سوی فعالان اقتصادی به کمیته ارزی اتاق بازرگانی منتقل شده بود، به شفافیت و صراحت در این جلسه ذکر کردید و رئیس جمهور ضمن استقبال از نظرات بخش خصوصی تاکید کردند که نظرات نمایندگان بخش خصوصی در تصمیم گیری ها مورد استفاده واقع شود.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در این جلسه خاطرنشان کرد: بر اساس تاکید رئیس جمهور، صادرکننده برای فروش ارز خود نباید لحظه ای معطل شود و بانک مرکزی باید شرایط خرید آنی ارز را فراهم کند. ضمن اینکه ایشان پیشنهاد دادند که روابط خرید ارز به صورت سلف ارزی راه اندازی شود؛ به این معنا که اگر صادرکننده ای کالایی را صادر کرد، بتواند از بانک ها منابع ریالی آن را دریافت نماید و پس از مدت زمان مشخصی، ارز آن را به بانک ها برگرداند .

لاهوتی ادامه داد: در عین حال برای ارزهایی که در منازل انباشته شده نیز، تاکید رئیس جمهور آن بود که شرایط مناسبی برای دارندگان ارز در نظر گرفته شده و آنها تشویق به سپرده گذاری ارزی در بانک ها شوند تا این منابع محدود شده در منازل، در چرخه اقتصادی کشور به گردش درآید .

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران خاطرنشان کرد: رئیس جمهور تاکید داشتند که در خصوص حواله ارزی، شرایط به نوعی فراهم شود تا هزینه هایی که در برخی کشورها وجود دارد و عملا خارج از نرم های جهانی است به حداقل برسد و از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای رفع این مشکل آن تدبیر گردد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور تاکید داشتنند که کنترل و نظارت در بورس در تعیین قیمت کالاهایی که عرضه می شوند، صورت گیرد و نرخ محاسبه نباید بالاتر 4200 تومان بوده و با متخلفین برخورد شود.

کد خبر 24237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =