صدور بیش از۱۳ هزار جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری صنعتی

بررسی آمارنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که تا پایان اذرماه سال جاری ۱۳ هزار و ۹۷۴ فقره جواز تاسیس و پروانه بهره برداری صنعتی صادر شده که در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱۶.۹درصدی برخوردار بوده است

بررسی آمارنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که تا پایان آذرماه سال جاری ۱۳ هزار و ۹۷۴ فقره جواز تاسیس و پروانه بهره برداری صنعتی صادر شده که در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱۶.۹ درصدی برخوردار بوده است. در این زمینه تغییر در نوع و تعداد صدور جواز تاسیس ها نشان می دهد که سرمایه گذاران به رغم کمبودها برای مشارکت و حضور در بازارهای صنعتی امیدوارند.

براساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت سرمایه پیش‌بینی‌شده برای جوازهای تاسیس صادر شده در مدت زمان مورد بررسی نشان از رشد ۱۶.۹درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. در این زمینه ایجاد موانع اداری نیز که بخشی از آن در راستای ساماندهی جواز تاسیس، انجام می گیرد هم نتوانسته است که خللی در روند صدور جواز تاسیس ایجاد کند.

بر پایه این گزارش، تعداد پروانه های بهره برداری ایجادی و توسعه ای دراین مدت چهار هزار و ۱۵۸ فقره اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۶.۷ درصدی داشته است. همچنین در آذرماه امسال هزار و ۷۷۴ فقره جواز تاسیس و  ۴۶۰ فقره پروانه بهره برداری ایجادی و توسعه ای صادر شده که در مقایسه با آذر ماه سال گذشته به ترتیب ۲.۹ درصد و منفی ۳.۴ درصد تغییر داشته است.

در آمارنامه های یاد شده پیش بینی شده ۳۱۵ هزار و ۸۲۹ نفر اشتغال از محل جوازهای تاسیس یاد شده اشتغال ایجاد شود  که این تعداد اشتغال در همسنجی با مدت مشابه سال قبل نشان از رشد ۱۸.۵ درصدی می دهد. همچنین پیش بینی شده ۶۸هزار و ۱۷۱نفر اشتغال جدید از محل پروانه های بهره برداری صادره ایجاد شده باشد که در مقایسه با سال گذشته ۱۹.۲ درصد رشد دارد.

برپایه این گزارش، تعداد اشتغال آذرماه امسال از محل جوازهای تاسیس و پروانه های بهره برداری صنعتی به ترتیب ۳۶هزار و ۸۸۱ نفر و پنج هزار و ۸۸۹ نفر پیش بینی شده که در مقایسه با آذرماه ۹۵ به ترتیب منفی ۵.۴ درصد و منفی ۳۲.۸ درصد تغییر داشته است.

ارزیابی صورت گرفته در مدت زمان مورد بررسی بیانگر آن است که گروه‌های ساخت مواد و محصولات شیمیایی، ساخت فلزات اساسی، ساخت کک و فرآورده‌های حاصل از نفت، محصولات غذایی و انواع آشامیدنی و ساخت محصولات از لاستیک و پلاستیک، توانسته‌اند در رده صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاران قرار گیرند و بیشترین سرمایه پیش‌بینی‌شده در مدت زمان مورد بررسی را به خود اختصاص دهند.

خراسان رضوی پیشتاز دریافت مجوزهای تاسیس واحدهای صنعتی در مدت مذکور است که با ثبت یکهزار و ۳۰۳ فقره و سرمایه مجوز صادره با رقم ۴۱هزار و ۸۰۰.۴ میلیارد ریال برای اشتغال ۳۰ هزار و ۳۶۴نفر بیشترین جواز صادره را از آن خود کرده است و پس از آن استان های یزد و فارس قرار دارند.

در این رتبه بندی، استان تهران با صدور  ۶۴۸فقره مجوز صنعتی، سرمایه مجوز ۲۲ هزار و ۸۹۷.۹میلیارد ریالی و پیش بینی اشتغال ۱۸هزار و ۹۷۳ نفری در رتبه ششم قرار دارد.
همچنین ۱۶۷ فقره مجوز در مناطق آزاد و ویژه در ۹ماه امسال صادر شده که سرمایه مجوز آنها بیش از ۱۶۵ هزار میلیارد ریال است که پیش بینی شده برای ۹هزار و ۱۵۱ نفر از این محل اشتغال زایی می شود.

آمارهای اعلام شده همچنین بیانگر آن است که استان‌های خوزستان، بوشهر، یزد، فارس و مرکزی بیشترین سرمایه پیش‌بینی‌شده در مدت زمان مورد بررسی را به خود اختصاص داده‌اند و توانستند در میان استان‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران قرار گیرند. سرمایه پیش‌بینی‌شده برای استان خوزستان برای ۴۸۷ فقره جواز تاسیس صادره بالغ بر ۱۸۱ هزار میلیارد ریال، برای استان بوشهر با ۱۷۱ فقره جواز تاسیس بالغ بر ۵۱ هزار میلیارد ریال، برای استان یزد با ۱۰۷۹فقره جواز تاسیس شد و سرمایه‌ای بالغ بر ۴۹هزار میلیارد ریال، برای استان فارس با اخذ ۱۰۲۴ فقره جواز پیش‌بینی سرمایه بیش از ۴۵ هزار میلیارد ریال ثبت شده و برای استان مرکزی نیز بیش از ۴۳هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده که مجموع جوازهای تاسیس صادره برای این استان ۴۹۰ فقره است.

از سوی دیگر، براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مذکور از مجموع ۳۱۵ هزار و ۸۲۹نفر شغل پیش‌بینی شده برای ۱۳ هزار و ۹۷۴  فقره جواز تاسیس صادره استان‌های «خراسان رضوی، یزد تهران، سمنان و آذربایجان شرقی» بیشترین اشتغال‌زایی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

کد خبر 23739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =