امضای تفاهمنامه فعال سازی و توسعه معادن کوچک و متوسط

ایمیدرو، خانه معدن، معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های معدنی میدکو و گلگهر به منظور احیای حدود ۵۰۰ معدن کوچک و متوسط دو یادداشت تفاهم امضا کردند

ایمیدرو، خانه معدن، معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های معدنی میدکو و گلگهر به منظور احیای حدود ۵۰۰ معدن کوچک و متوسط دو یادداشت تفاهم امضا کردند. به گزارش اگزيم نيوز، این دو تفاهمنامه با هدف احیای معادن متروکه و اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم 425 هزار نفر به امضا رسید.

طبق اعلام مسئولان ذیربط یکی از تفاهمنامه ها بین خانه معدن، ایمیدرو، میدکو و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید که نوع مشارکت میدکو در آن ورود در حوزه معادن غیر آهنی است.

همچنین خانه معدن، ایمیدرو، گلگهر و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهمنامه دیگری را منعقد کردند که شرکت گلگهر نیز با هدف تامین مواد اولیه فولادی خود به این طرح ورود خواهد کرد.

فعالسازی معادن کوچک و توسعه اشتغال و بهره وری، تجمیع دپوهای موجود و برندسازی محصولات با لحاظ کردن استانداردهای کنترل کیفی با هدف تامین منابع مالی پایدار معادن، ارتقاء سطح دانش معدنکاری کشور با افزایش آموزش و توسعه میزان تولید در معادن نیمه فعال با تامین بازار مطمئن محصول از جمله اهداف کلان طرح احیای معادن کوچک و متوسط اعلام شده است.

بر اساس آخرین آمار از ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعداد معادن کشور که دارای مجوز بهره برداری است بالغ بر 9950 مورد است.

از این تعداد در حال حاضر بالغ بر 4000 مورد جز معادن غیر فعال در تمامی گروه ها بوده و مشتمل بر 9 درصد معادن فلزی ، 21 درصد معادن سنگ تزئینی ، 51 درصد معادن مصالح ساختمانی و 15 درصد سایر معادن از جمله نسوزها و غیره بوده که به دلایل یاد شده در فوق غیر فعال است.

ایمیدرو در جهت وظائف ذاتی و تخصصی خود در جهت تامین مواد اولیه صنایع معدنی، ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مستعد معدنی که عموماً مناطق محروم و دور افتاده کشور قرار دارد؛ علاوه بر بهره برداری از ظرفیت های موجود خود و تعریف محدوه های اکتشافی جدید در نظر دارد معادن شامل این طرح را با جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی فعال کند.

این تفاهمنامه ها یکی دیگر از نمونه های مشارکت بخش خصوصی و دولت در حوزه معدن و صنایع معدنی محسوب می شود که امروز در وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا شد.

وزیر صنعت: دولت و مجلس تمام تلاش خود را برای توسعه معادن بکار گرفته اند

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت و مجلس با ایجاد یک کمیته مشترک تمام تلاش خود را برای توسعه و رونق معادن، ایجاد اشتغال، توسعه تولید و صادرات را هدف قرار داده اند.

شریعتمداری در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس افزود: معدن محیط مقدسی است جایی که هم ایجاد اشتغال و ثروت آفرینی و تولید دارد و ارتباط درستی بین خدا و خلق ایجاد می کند.

وی گفت: دولت از ثروتمند شدن مردم نمی ترسد و از درآمد مشروع حمایت می کنیم از آرزوهایی که داشتم تجمیع بنگاه های کوچک و توان آنها برای فعالیت های تحقیقاتی و صادراتی امروز در حال انجام است. 

شریعتمداری افزود: متأسفانه هیچ تشکل صادراتی قدرتمند با توان مالی بزرگ در کشور نداریم البته این کار با همت بخش خصوصی و حمایت دولت باید انجام شود. 

وی گفت: این تفاهمنامه شروع مبارکی برای فعالیت های ماندگار در کشور خواهد بود و فعالیتی است که تأمین کننده منافع طرفین خواهد بود.

150 میلیون دلار به احیای تولید و اشتغال معادن کوچک اختصاص داده شد

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) گفت : دولت و مجلس 1.5 میلیارد دلار اعتبار برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم تخصیص دادند که 10 درصد آن مربوط به معادن کوچک است .

مهدی کرباسیان در مراسم امضا تفاهمنامه همکاری احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با بیان اینکه تاکنون از این سهم استفاده نکرده ایم افزود : 92 درصد از کل 10 هزار معدن موجود در کشور را معادن کوچک تشکیل می دهند که درحال حاضر فقط 60 درصد این گروه از معادن فعال هستند .

وی با بیان اینکه در نتیجه این تفاهمنامه امکان همکاری بخش خصوصی و دولت فراهم شده است گفت : این معادن عمدتا در مناطق محروم کشور قرار دارند که فعال شدن آنها باعث رونق تولید و توسعه اشتغال در این مناطق می شود.

کرباسیان افزود: باتوجه به مشکلات و محدودیت های معادن کوچک در انجام سرمایه گذاریهای جدید برای توسعه فعالیت و افزایش تولید و فرآوری، بر اساس این تفاهمنامه معادن بزرگ مثل گل گهر به کمک آنها آمده و ضمن فعال سازی و توسعه تولید ، تامین مواد اولیه خود را برای آینده تضمین می کنند.

وی گفت: یکی از راههای حمایت از همکاری معادن کوچک و بزرگ تقویت صندوق حمایت از فعالیت های معدنی است که لازم است منابع مالی آن افزایش یابد .

معاون امور معدن وزارت صنعت ، معدن و تجارت هم با اشاره به همکاری خانه معدن برای احیاء 500 معدن راکد در کشور گفت : در برخی از معادن کوچک ذخایری وجود دارد که فعالان این معادن بخاطر محدودیت منابع و ماشین آلات و تجهیزات از توان لازم برای بهره برداری برخوردار نیستند .

سرقینی افزود: بر اساس این تفاهمنامه معادن بزرگ به کمک معادن کوچک می آیند و طی یک دوره 5 ساله ضمن فعال سازی این گروه از معادن کوچک شاهد تولید و اشتغال خوبی در آنها خواهیم بود .

رئیس خانه معدن هم با بیان اینکه این مدل همکاری در شیلی به اجرا گذاشته شد و طی آن توانستند معادن متروکه خود را فعال کنند گفت : ما اطمینان داریم در فعال سازی 500 معدن کوچک در قالب این تفاهمنامه موفق خواهیم شد .

بهرام شکوری عضو خانه معدن هم گفت : معادن کوچک 85 درصد اشتغال و 65 درصد تولید مواد معدنی را در اختیار دارند و ما به عنوان بخش خصوصی با استفاده از ماشین آلات روز دنیا و ایجاد واحد فرآوری در برخی از معادن کوچک میزان تولید و بهره وری را تا 400 درصد افزایش دادیم .

کد خبر 23514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =