هم‌اندیشی بررسی وضعیت تجاری کشورهای حاشیه دریای خزر

طی ۹ ماهه سال جاری حجم تجارت ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر بالغ بر یک میلیارد و پانصدمیلیون دلار بوده و تراز تجاری با رقم ۳۳۸ میلیون دلار به نفع ایران بوده است

نشستی با موضوع بررسی وضعیت تجاری کشورهای حاشیه دریای خزر با هدف رایزنی با فعالان تجاری در این منطقه برای انعقاد موافقتنامه همکاری تجاری و اقتصادی میان کشورهای ساحلی دریای خزر، باحضور معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، معاون توسعه بازارهای صادراتی، مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا، مدیر کل دبیرخانه دریای خزر وزارت امور خارجه و  نمایندگان شرکتهای فعال در این حوزه برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج با اشاره به اهمیت توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: به دلیل پیچیدگی‌ها در موافقتنامه‌های تجاری میان چند کشور، نیاز به قدرت چانه زنی بیشتری خواهد بود.

وی افزود: باید بدانیم منافع از دید بنگاه‌ها در چیست و چه چارچوبی برای این موافقتنامه‌ها می‌تواند برای ما مفید واقع شود.

در این نشست،  نماینده وزارت امور خارجه ضرورت پیگیری و امضای موافقتنامه های مختلف در 12 بخش در حوزه دریای خزر از جمله موافقتنامه تجاری و اقداماتی که تا کنون انجام پذیرفته به سمع و نظر اعضای جلسه رساند، سپس دفتر اروپا و آمریکا گزارشی از آخرین وضعیت تجاری ایران و چهار کشور آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان به عنوان همسایگان ایران در دریای خزر ارائه نمود.

بر اساس این گزارش، طی 9 ماهه سال جاری حجم تجارت ایران با این منطقه بالغ بر یک میلیارد و پانصدمیلیون دلار بوده و تراز تجاری با رقم 338 میلیون دلار به نفع ایران بوده است. همچنین طی 16 سال گذشته ایران بیش از 4 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای حوزه خزر به جز روسیه داشته است.

در این نشست مسائلی همچون روابط بانکی، حمل و نقل، زیر ساخت‌های تعرفه‌ای، عدم ثبات در مقررات کشورهای حاشیه دریای خزر، عطف به ماسبق کردن برخی تصمیمات، نبود شفافیت و اطلاع‌رسانی، یکسان نبودن هزینه‌های بندری، نبودن امنیت برای سرمایه‌گذاری، مشکلات ثبت شرکت در این کشورها، لزوم وجود هلدینگ‌های مشترک، بیمه، توریسم دریایی و همکاری‌ در حوزۀ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از عمده مشکلات مطرح شده از سوی فعالان بخش خصوصی بود.

کد خبر 23425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =