نسخه پیمان پولی برای رفع مشکلات ارزی تجار

آل اسحاق: هنوز مشکلات ارزی به قوت خود باقی است و با آن که برجام نیز اجرا شده اما این مشکل به قوت خود باقی است که به نظر می رسد راه حل پیمان های پولی این مشکل را حل می کند

رییس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه هنوز هم نقل و انتقالات ارزی با مشکل مواجه است و مبادلات از روش های پر ریسک و پرهزینه ای مانند صرافی ها انجام می شود، گفت: می توان با پیمان پولی قسمتی از مشکل را حل کرد.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران- عراق و وزیر سابق بازرگانی در گفتگو با مقاومتی نیوز درباره اینکه آیا هنوز هم بعد از برجام مشکل نقل و انتقال ارز وجود دارد گفت: کماکان نقل و انتقال ارز برای انجام مبادلات تجاری به خصوص در رقم های بالا دارای مشکل اساسی است.

آل اسحاق گفت: حتی این مشکل در مورد معاملات معمولی نیز وجود دارد و برای انجام مبادله باید مراحل سخت و پیچیده ای انجام شود و در حال حاضر اکثر معاملات تجار از طریق صرافی ها انجام می شود.

وی در پاسخ به اینکه نقل و انتقال پول از طریق صرافی ها چه مشکلاتی دارد، گفت: تبادل ارزی از کانال صرافی ها به دلیل کارمزدهای بالا و تبدیلات متعدد، پرهزینه است و از طرفی ریسک انجام تجارت از این طریق نیز زیاد است و بر خلاف مبادلات از طریق کانال بانکی در این روش باید کل مبلغ تجارت در همان ابتدا آماده باشد.

آل اسحاق ادامه داد: در روش نقل و انتقال از طریق کانال بانکی می توان از روش هایی چون گشایش اعتبار اسنادی (LC) که از روش های متدوال و مطمئن تجارت است استفاده کرد، این در حالی است که در روش های غیر مرسومی چون صرافی ها این امکان وجود ندارد و هزینه مالی تجارت افزایش و انگیزه کاهش می یابد.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا پیمان پولی دوجانبه می تواند راهکاری برای حل مشکلات مذکور باشد، گفت: این راهکار در صورتی که حجم تجارت دو کشورِ طرف تجاری به نسبت با هم متعادل باشد می تواند مناسب باشد.

آل اسحاق تصریح کرد: به عنوان مثال می توان از پیمان پولی ایران و ترکیه نام برد که حجم تجارت میان دو کشور تقریبا متوازن است و امکان انجام پرداخت های تجاری با استفاده از ارزهای ملی ممکن است.

وی در ادامه گفت: برای حالتی هم که حجم تجارت دو کشور متوازن نیست می توان از پیمان پولی چندجانبه استفاده کرد و میزان مازاد بر توازن تجاری را به صورت چندجانبه میان کشورها تهاتر کرد بدون اینکه نیازی به دلار باشد.

وزیر سابق بازرگانی گفت: ممکن است در ابتدای کار استفاده از روش پیمان پولی دوجانبه پیچیدگی ها و مشکلاتی داشته باشد، اما با پیشرفت کار و طراحی بسترها و تدابیر لازم، این روش می تواند به یک رویه ثابت تبدیل شود.

آل اسحاق در پایان گفت: در حال حاضر کشورهای مختلفی در دنیا از پیمان های پولی دوجانبه استفاده می کنند و توانسته اند بخشی از مبادلات خود را با ارزهای ملی و بدون استفاده از دلار انجام دهند.

کد خبر 23298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =