اتکای مناطق آزاد به درآمدهای وارداتی

مناطق آزاد صرفا به بودجه وارداتی متکی هستند، لذا واردات در این مناطق نسبت به صادرات توسعه پیدا کرده است

مشاور برنامه ریزی منطقه آزاد در خصوص چرایی به هدف نرسیدن مناطق آزاد در توسعه صادرات گفت: این مناطق صرفا به بودجه وارداتی متکی هستند، لذا واردات در این مناطق نسبت به صادرات توسعه پیدا کرده است.

فروزان زیادلو در یک برنامه رادیویی در خصوص رشد مناطق آزاد و معضل قاچاق از این مناطق، اظهار کرد: در رابطه با قاچاق کالا از مناطق آزاد هیچ گونه آمار و مستندات رسمی نداریم، همچنان که در خصوص کالاهای قاچاق نیز آمار دقیقی وجود ندارد.

وی افزود: بر اساس آمار ۱۲ تا ۲۵ میلیارد دلار قاچاق به کشور داریم که این رقم به حدی بالاست که به اندازه جی دی پی کشوری مانند افغانستان است و این رقم چنان وسوسه انگیز است که می تواند منجر به سازمان های مافیایی برای قاچاق کالا شود.

مشاور برنامه ریزی منطقه آزاد بیان کرد: طبیعتا مناطق آزاد هم به عنوان مکان هایی از کشور از این آفت مصون نیستند البته در مبادی ورودی و خروجی این مناطق گمرکات مستقر هستند که طبعا نباید در این حوزه ها قاچاق رخ بدهد.

زیادلو ادامه داد: در بعضی از مناطق آزاد حصاربندی وجود ندارد به عنوان مثال منطقه آزاد ماکو ۵۰۰ هزار هکتار است که حصار بندی آن نیز رقم اعتباری بسیار بالایی را اقتضا می کند که این میزان با بودجه سالانه این منطقه همخوانی ندارد.

وی تصریح کرد: بنده به عنوان یک کارشناس عینی شاهد هستم که بعضی از منابع قدرت در حضور نهادهای رسمی مانند گمرک و ماموران انتظامی اقدام به قاچاق می کنند بنابراین نمی توانیم بگوییم در این مناطق اصلا قاچاق رخ نمی دهد و امکان این امر وجود دارد، به نظر بنده سهم این مناطق از کل میزان قاچاق در کشور حدودا ۱۵ درصد است.

مشاور برنامه ریزی منطقه آزاد با بیان اینکه وظیفه مدیران مناطق آزاد جلوگیری از قاچاق نیست، گفت: این امر بر عهده و جزو وظایف واحدهای انتظامی است.

زیادلو در خصوص چرایی به هدف نرسیدن مناطق آزاد در توسعه صادرات اظهار کرد: در حال حاضر نسبت شاخص واردات به صادرات در مناطق آزاد مثبت نیست، کمااینکه این وضع در کل کشور نیز به همین صورت است و کفه واردات نسبت به صادرات سنگین تر است.

وی ادامه داد: در چندین سال گذشته تراز تجارت خارجی کشور ما منفی بوده است و به تبع همین امر در مناطق آزاد نیز رخ داده و موازنه منفی این قسمت ازکشور را نیزدرگیر کرده است.

مشاور برنامه ریزی منطقه آزاد گفت: در واقع زمانی که زیرساخت ها و مدیریت آگاه در کشور وجود ندارد و مناطق آزاد صرفا به بودجه وارداتی متکی هستند باید انتظار داشته باشیم که امر واردات در این مناطق نسبت به صادرات توسعه پیدا کند.

زیادلو اظهار کرد: انگیزه های کافی برای کارهای تولیدی_صادراتی در قانون مناطق آزاد دیده شده است که صرفا مشوق های مالیاتی در این خصوص محقق شده اما در این امر هم سازمان امور مالیاتی هنوز بحث هایی را از جمله مالیات بر درآمد مطرح می کند.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد در اقتصاد کلان کشور می توانند نقش آفرینی کنند، تصریح کرد: اقتصاددانان معتقدند که مشکل کشورهای درحال توسعه کمبود سرمایه است به همین دلیل باید سرمایه خارجی را وارد سیستم مالی کشور بکنیم که در این راستا مناطق آزاد می توانند در نقش جذب سرمایه گذار باشند.

کد خبر 23251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =