رشد شدید تجاری تهران-پکن در سال ۹۶

آمارها نشان می دهند در نیمه اول سال جاری سهم چین از کالاهای وارداتی ۲۱ درصد و از کالاهای صادراتی ۱۸.۴ درصد رشد یافته است

چین همچنان یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران محسوب می شود و بررسی امارها طی سال های اخیر حکایت از آن دارد که پکن همواره یکی از صادرکنندگان اصلی و شرکای عمده تجاری ایران محسوب می شود. همین آمارها نشان می دهند در شش ماهه اول امسال سهم چین از کالاهای صادراتی ایران 21 درصد رشد کرده و به 4 میلیارد و 313 میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که سهم چین از صادرات ایران در مدت مشابه پارسال 18.4 درصد بوده است.  از سوی دیگر در همین مقطع زمانی ایران ۵ میلیارد و ۶۹۶ میلیون دلار کالا به ایران فروخته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی برابر با ۱۶.۵ درصد را نشان می دهد . در نیمه اول سال گذشته حجم صادرات چین به ایران به ۴ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار رسید.

بر این اساس تراز تجاری ایران و چین در بخش صادرات غیر نفتی یک میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار برآورد می شود. در سال گذشته تراز تجاری ایران برابر با منفی ۸۶۲ میلیون دلار بود. افزایش واردات کالا به ایران در این مقطع زمانی در حالی رخ داده است که در نیمه اول سال گذشته میزان واردات از چین کاهشی برابر با هشت درصد را نشان می داد.

اخیرا در این رابطه سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به اینکه نفت خام مهمترین کالای صادراتی ایران به چین است گفت: میزان صادرات نفت خام ایران به چین در مدت این 9 ماه برابر با 8.74 میلیارد دلار بوده است چین با واردات روزانه 633 هزار بشکه نفت از کشورمان بزرگترین خریدار نفت ایران محسوب می گردد.
او با اشاره به تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش صادرات غیر نفتی کشورمان گفت: در 9 ماهه گذشته افزون بر 22.74 میلیون تن کالا به ارزش 5.14 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به چین داشته ایم که این میزان از لحاظ وزنی شاهد افزایش 28.1 درصدی و از لحاظ ارزش، افزایشی معادل 27.8 درصد داشته است.
به گفته وی در سوی مقابل خودرو از مهمترین کالاهای صادراتی چین به کشورمان است در این مدت همچنین مقدار قابل توجی انواع واگن، تجهیزات حمل و نقل ریلی و نیز سلول های نوری از چین وارد ایران شده است.
وی همچنین مشارکت چین در تامین مالی پروژه های توسعه ای کشورمان را مثبت ارزیابی و افزود: علاوه بر این کالاها، چین مشارکت بالایی در سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه های توسعه زیر ساخت کشورمان دارد.
خاجی افزود: بانک های چین در مجموع 35 میلیاد دلار تامین مالی پروژه های کشورمان را پذیرفته اند. این میزان شامل قرارداد تامین مالی 10 میلیارد دلاری میان بانک مرکزی کشورمان با سیتیک تراست چین، امضای یادداشت تفاهم تامین مالی 15 میلیارد دلاری با بانک توسعه چین و نهایی شدن مذاکرات جهت تنظیم قرارداد موافقتنامه عمومی تامین مالی تا سقف 10 میلیارد یورو با اگزیم بانک است.
به گفته وی، مشارکت 30 درصدی شرکت ملی نفت چین در قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ارزش 4.8 میلیارد دلار و تامین مالی پروژه برقی کردن قطار تهران مشهد به ارزش 11.5 میلیاد یوان از جمله مهمترین پروژه هایی است که سرمایه گذاری چینی ها در آن قطعی شده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین افزود: همچنین تامین مالی چند پروژه مجموعا به ارزش حدود 8 میلیارد دلار از طرف ایران به بانکهای چین ارائه و در حال طی مراحل پایانی خود است.
او گفت: از جمله این پروژه ها می توان به طرح های توسعه فاز دوم پالایشگاه آبادان، نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان، نیروگاه سیکل ترکیبی لامرد و بیمارستان برکت سلامت اشاره نمود.

کد خبر 22463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =