حضور سرمایه گذار خارجی در ۲۸ استان کشور

به دنبال این هستیم که ائتلاف مناسبی از سرمایه گذاری داخلی و سرمایه گذاری خارجی ایجاد کنیم. و سرمایه گذاران داخلی کسانی هستند است که می توانند به خوبی این نقش را به عهده بگیرند.

 دکتراحمدجمالی در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز در خصوص روند جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: به دنبال این هستیم که ائتلاف مناسبی از سرمایه گذاری داخلی و سرمایه گذاری خارجی ایجاد کنیم. و سرمایه گذاران داخلی کسانی هستند  است که می توانند به خوبی این نقش را به عهده بگیرند.

دکتر جمالی افزود: سرمایه گذاران خصوصی داخلی این ظرفیت و توان را دارند که بر بستر مقررات و قانون به ائتلاف سرمایه های بین المللی و سرمایه های داخلی کمک کنند. در واقع قوانین و مقررات جاری کشور ما را به سمت استفاده از توانایی بخش خصوصی  و منابع آن هدایت می­کند و این رویه از بخش دولتی پررنگ تر است.

دکترجمالی اذعان داشت: پس از گذشت نوزده ماه از امضای برجام، آمار سرمایه گذاری خارجی  به ما نشان می­دهد که عمده سرمایه گذاری هایی که انجام شده  با همراهی سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی- بخش خصوصی یا تعاونی- بوده است.

وی تشریح کرد: آمارها در سه ماهه آخر سال 94، دوازده ماهه سال 95 و شش ماهه اول سال جاری نشان می دهد که بخش خصوصی داخلی بیشترین مشارکت را با سرمایه گذاران بخش خارجی داشته است.

دکترجمالی گفت: اتفاق خوبی که در حوزه سرمایه گذاری خارجی بعد از برجام افتاد و می تواند برای اقتصاد کشور  امیدبخش باشد، حضور سرمایه گذاران خارجی در استانهای مختلف کشور است. در گذشته سرمایه گذاران خارجی پس از ورود به کشور معمولا  در بخش خاص و یا استانهای به خصوصی سرمایه گذاری می­کردند و این سرمایه گذاران از تعداد معدودی از کشورهای اروپایی تشکیل می شدند.

 وی اضافه کرد: اتفاقی که بعد از برجام افتاد این بود که تنوع سرمایه گذاری  که در بخشهای مختلف اقتصادی کشور رخ داد، منحصر به بخش نفت و گاز نبود. در حال حاضر در انرژی­های نو مانند انرژی­های بادی و خورشیدی، بخش کشاورزی و بخش­های سنتی مانند فلزات پایه، داروسازی، بخش خودروسازی با موج تنوع در بخش های اقتصادی مواجهیم.

دکتر احمد جمالی خبر از جذب سرمایه گذار خارجی در 28 استان کشور داد و گفت: یک اتفاق خوب دیگری که افتاده این است که استان­های مختلف ما در این مدت جاذب سرمایه گذاری بودند. ما در حال حاضر در 28 استان کشور سرمایه گذار خارجی داریم. برخلاف گذشته که تنها در شش یا هفت استان سرمایه گذار خارجی داشتیم  که شامل استانهای برخوردار بودند که تعدادشان اندک بود.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران افزود:  نکته قابل توجه در این زمینه رشد قابل توجه در تعداد کشورهای سرمایه گذار در ایران است. اگر قبلا چهار یا پنج کشور خارجی در ایران سرمایه گذاری می­کردند در حال حاضر تعداد زیادی کشور خارجی مانند لوکزامبورگ، اتریش، اسلواکی، چک  که کشورهای کوچک اروپایی هستند و کشورهای بزرگی چون فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس در ایران سرمایه گذاری کرده اند یا تمایل خود را به سرمایه گذاری اعلام نموده اند.

 دکتراحمد جمالی اذعان داشت: در این فرایند ثابت شده که بخش خصوصی برای سرمایه گذاران خارجی جذاب ترین بخش در کشور بوده است و بیشترین سرمایه را این بخش جذب کرده است.  این موضوع طبق آمار و ارقام بیانگر اهمیت و نقش پررنگ بخش خصوصی در جذب سرمایه گذاری خارجی است. و بازیگر اصلی در صحنه سرمایه گذاری کشور بخش خصوصی است.

کد خبر 22310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =