بررسی پروژه احیای روابط تهران-کاراکاس

روابط اقتصادی ایران و ونزوئلا در شرایط فعلی با توجه به تهدیدهای آمریکا و اوضاع خراب اقتصادی این کشور از چه توجیهی برخوردار است؟

اوضاع اقتصادی ونزوئلا مساعد نیست و این کشور یکی از بدترین بحران های اقتصادی عمر خود را تجربه می کند. در چنین شرایطی شرکت های ایرانی و ونزوئلایی که مدتهای مدیدی با یکدیگر فعالیت های مشترک اقتصادی انجام می دادند به دنبال یافتن راه حل هایی برای تداوم این همکاری ها هستند. آنها حتی به دنبال یافتن راه هایی برای افزایش تجارت دوجانبه در برابر تحریم های آمریکا و وضعیت فعلی می باشند. در این رابطه پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از وبسایت کاسپین نیوز به بررسی دیدار دوجانبه نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا با حسن روحانی رییس جمهور کشورمان پرداخته است که در ادامه می خوانید.

بر اساس این گزارش، شرکت های ایرانی و ونزوئلایی به دنبال راه هایی برای ادامه همکاری های اقتصادی، حتی افزایش تجارت دو جانبه در برابر تحریم های جدید آمریکایی هستند که دو کشور را تهدید می کند. در این رابطه در دیداری که اخیرا برگزار شد، نمایندگان شرکت های ایرانی و ونزوئلایی مکانیزم هایی را برای ادامه فعالیت های اقتصادی و تجاری مورد بحث قرار دادند و بررسی کردند که چگونه شرکت های ایرانی در ونزوئلا توانایی استفاده از فرصت های مشترک را دارند.
بنا بر این گزارش ایران در چندین سرمایه گذاری مشترک در ونزوئلا به ارزش چند میلیارد دلار در بخش هایی از جمله انرژی، کشاورزی، مسکن و زیرساخت ها مشارکت دارد. ایران یک کارخانه ماشین سازی، یک کارخانه سیمان و راه های مستقیم برای پرواز مستقیم بین تهران و کاراکاس را تاکنون در دست اجرا داشته و در این رابطه تا حدی موفق عمل کرده است. این در حالی است که تجارت بین دو کشور از اوایل دهه 2000 به طور پیوسته رشد کرده است. اما در حالی که ارزش پروژه های صنعتی توسعه یافته توسط شرکت های ایرانی در ونزوئلا گفته می شود میلیاردها دلار است، تجارت دوجانبه بسیار کم است.
به عنوان مثال، در سال 2011، صادرات ایران کمتر از 65 میلیون دلار بوده است. در همان سال، واردات از این کشور کمتر از 79 هزار دلار بوده که شرایط بدتری را در مقایسه با صادرات نشان می دهد. البته نه تنها ایران بلکه بسیاری کشورهای دیگر نیز شرایط نسبتا مشابهی را در رابطه با ونزوئلا دارا هستند که از آن جمله می توان به زیمبابوه (2.54 میلیون دلار)، کوبا (401000 دلار(، اتیوپی (171 هزار دلار) و جمهوری سن مارینو ( 530 هزار دلار) اشاره کرد.

بنا بر این گزارش دو کشور تمایل دارند با حمایت های سیاسی و اقتصادی از یکدیگر روابط دوجانبه تجاری و اقتصادی را افزایش دهند. رئیس جمهور ونزوئلا نیکولاس مادورو در این رابطه سال گذشته در دیدار با ظریف گفت: هوگو چاوز، رئیس جمهور سابق به درستی پیش بینی کرده بود که ایران قدرت در حال ظهور در قرن بیست و یکم، هم در منطقه [جنوب امریکا] و هم در کل دنیا است و بر ضرورت تقویت روابط استراتژیک با تهران تأکید کرد.
در این بین اقتصاد کشورهای ایران و ونزوئلا با شدت و ضعف های متفاوت تحت تأثیر کاهش شدید قیمت نفت متأثر از جنگ قیمتی عربستان و آمریکا قرار گرفتند و همین موضوع باعث شد تا اقتصاد ونزوئلا به مرز فروپاشی برسد این در حالی است که اقتصاد ایران مقاومت بهتری از خود نشان داد و توانست از بروز مشکلات ناشی از کاهش بهای نفت جلوگیری کند.

این دو کشور در نقطه مقابل یکدیگر در این شرایط قرار گرفتند به طوریکه تورم در ایران در این شرایط به شدت کاهشی شد و به زیر 10 درصد رسید درحالیکه تورم در ونزوئلا به 800 درصد نیز در دسامبر 2016 رسید. از طرفی تحریم های جدید دولت ترامپ برای ونزوئلا مانع از جذب و یا فروش دارایی ها در نظام مالی ایالات متحده شد که نتیجه آن تنها بدتر شدن وضعیت مالی این کشور است و انتظار می رود که تحریم جدید کمبود مواد غذایی و دیگر کالاهای ضروری را از جمله دارو افزایش دهد.
تمام این موارد در شرایطی است که آمریکا حتی گزینه نظامی علیه ونزوئلا را منتفی نمی داند. به طوریکه در روز 11 اوت، ترامپ به خبرنگاران در باشگاه گلف نیوجرسی گفت: ما گزینه های زیادی برای ونزوئلا، از جمله گزینه نظامی در نظر داریم و در صورت لزوم به کار خواهیم بست.
مایک پومپو، مدیر مرکز سیا، پس از سخنان ترامپ اعلام کرد ونزوئلا می تواند برای ایالات متحده آمریکا بسیار خطرناک باشد.

کد خبر 21820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =