پیش بینی افزایش قیمت کالاهای مصرفی

حسین فروزان فر اعلام کرد: برخی از اقلام مصرفی افزایش قیمت داشته اند که پیش بینی می شود این روال حرکت صعودی خود را حفظ کند

یک عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز روال قیمتی کالای مصرفی را در آینده صعودی پیش بینی کرد و گفت: صادرات یک فرصتی برای اصلاح و جبران قیمت هایی است که مدت زیادی متناسب و به درستی با افزایش قیمت مولد های وابسته افزایش نداشته است.

حسن فروزان فر اذعان کرد: صادرات نباید به خودی خود عامل افزایش قیمت ها قرار گیرد اما می توان به عنوان یک بسترساز تقویت ظرفیت های داخلی دانست و محصولی که قابلیت صادرات پیدا می کند بالطع رقبای زیادی دارد و به همین دلیل برای حفظ جایگاه تولیدکننده ها در میان رقبا و همچنین کمبود بازار موثر تلاش می کنند قیمت ها را افزایش ندهند و صادرات جرقه ارزش دهی به محصولات داخلی را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: سطح عرضه و درخواست زمانی که افزایش می یابد توزیع کننده ها به ویژه فروشگاه های زنجیره ای بزرگ تخفیف های زیادی را خواهان هستند و حاضر نیستند ارزش افزوده مربوط به هزینه ها را با وجود فاکتور رسمی بپردازند و این فشار زیادی به تولیدکننده وارد می کند.

این عضو اتاق بازرگانی به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: عوامل یادشده همگی بر صعود ونزول قیمت واقعی محصول به ازای هر واحد اثر می گذارد و باید تامل کرد تا بازار فرصتی را برای جلوه قیمت های واقعی فراهم آورد؛ اکنون برخی از اقلام افزایش قیمت داشته اند اما این افزایش قیمت ها به همین چند مورد کنونی ختم نمی شود و پیش بینی می کنم این روال شامل حال دیگر محصولات غذایی بیش از پیش شود.

فروزان فر تصریح کرد: وضعیت کسب و کار اگر بهبود یابد و با دید خوش بینانه ای به فعالیت های اقتصادی کابینه نوباوه دولت بنگریم، افزایش قیمت ها می تواند تحرکی را در بازار به وجود بیاورد و تحول جدی را در خرید و فروش کالا شاهد می شویم.

وی عنوان کرد: البته تحول در بازار و رونق در بخش های تولیدی زمانی با افزایش قیمت ها به وجود می آید که سیره منطقی را طی کند و از حد مجاز بیشتر نشود و اگر از حد منطقی تخطی کند تورم زیان آوری را به بار می آورد.

فروزان فر مطرح کرد: تغییر در قیمت ها چندان افزایش نمی یابد زیرا رقابت حاکم میان تولیدکننده ها این اجازه را به واحدی های تولیدی نمی دهد که قیمت در انحصار آنها بماند و این تغییرات اندک نشان دهنده بازاری زنده است.

اگزیم نیوز گزارش می دهد، طبق اعلام بانک مرکزی برخی از اقلام مصرفی که بخش عمده مشتری های آن خانوار ها هستند افزایش پیدا کرده است که جدول زیر حاکی از این تغییرات است:

 

کد خبر 21589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =