تراز تجاری ایران مثبت شد/ اعلام میزان  تخلیه و بارگیری کالا در بنادر

حجم تخلیه و بارگیری نسبت به ۲ سال اخیر افزایش یافته و تراز تجاری ایران روال مثبتی را طی می کند.

سازمان بنادر و دریانوردی گزارش آماری تیرماه خود را منتشر کرده که طبق گزارش ها حجم تخلیه و بارگیری انجام شده در سال گذشته(تیرماه ۱۳۹۵) که ۱۱ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۳۷۵ تن بود نسبت به امسال بیش از ۱۰ درصد رشد داشته و امسال ۱۲ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۳۵۶ تن رسید.

آمار ها نشان می دهد حجم تخلیه و بارگیری امسال نسبت به 2 سال گذشته یعنی سال 1394 رشدی بیش از 13 درصد رشد کرده است.

ماه گذشته در مجموع ۵ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۶۰۹ تن انواع کالا تخلیه و ۷ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۷۴۷ تن نیز بارگیری شده است که بنا به اعلام این گزارش سامانه آماری سازمان بنادر و دریانوردی تراز تجاری کشور در ماه گذشته مثبت بوده است.

فرآورده های نفتی با ۱ میلیون و ۹۰۳ هزار تن بیشترین حجم تخلیه را داشته که پس از آن کالاهای کانتینری با یک میلیون و ۶۰۶ هزار تن و پس از آن کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، روغن خوراکی و سایر اقلام کشاورزی و غذایی نیز با بیش از ۱ میلیون تن بیشترین مقدار تخلیه را از آن خود کرده اند.

بیشترین میزان بارگیری کالا در بنادر را هم فرآورده های نفتی با ۲ میلیون و ۵۷۳ هزار تن بوده و سپس کالاهای ساختمانی و مواد معدنی با ۲ میلیون و ۲۳۷ هزار تن، در رتبه دوم قرار گرفت. کمترین میزان بارگیری کالا در کشور در تیرماه امسال، متعلق به گروه «منسوجات، چرم، پوشاک، الیاف، کاغذ و چوب» بود که تنها ۱۱۴ تن از این محصولات، از بنادر کشور بارگیری و ارسال شد.

گفتنی است در خصوص عملکرد تخلیه و بارگیری کالا به تفکیک بنادر، بندر شهید رجایی با مجموع ۷ میلیون و ۲۷۵ هزار تن در رتبه نخست و سپس بندر امام خمینی (ره) با ۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تن در رتبه بعدی قرار دارد. کمترین میزان تخلیه و بارگیری نیز به بندر اروندکنار با ۷۷۵ تن انواع کالا تعلق دارد.

همچنین بندر قشم با تخلیه و بارگیری ۴۵۲ هزار تن کالا، عملکرد بسیار مثبتی را در مقایسه با سایر بنادر که عمدتا کمتر از ۲۰۰ هزار تن بودند، نشان می دهد.

عملکرد سازمان بنادر در بخش مسافری نیز نسبت به مدت مشابه سال های ۹۵ و ۹۴ رشد داشته است. در تیرماه امسال، مجموعا حدود ۴۸۱ هزار نفر مسافر دریایی وارد بنادر و ۴۷۴ هزار نفر نیز از بنادر خارج شدند که سهم بندر قشم هم در زمینه ورود مسافر و هم خروج مسافران دریایی، ۳۷۳ هزار نفر بوده است.

 

کد خبر 21402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =