چراغ سبز ایران به شرکت های خارجی در حوزه فناوری

نعمت زاده گفت: هیچ مانعی برای ارتباط با شرکت های خارجی در فناوری، صنعت و تجارت نداریم که از دستاوردهای برجام است

به گزارش اگزيم نيوز، محمدرضا نعمت زاده امروز در آیین رونمایی از نخستین نمونه موتور ملی سه سیلندر پرقدرت و کم مصرف یورو 6 تولید شده در شرکت سایپا، با قدردانی از رئیس جمهوری در پیشبرد با حوصله برجام و اجرایی کردن آن، گفت: این پروژه از دستاوردهای برجام است.
به گفته نعمت زاده، با اجرایی شدن برجام امروز هیچ مانعی برای ارتباط فناوری، صنعتی و تجاری با سایر کشورها نداریم، هرچند گلوگاه هایی در بخش های بانکی به دلیل ایران هراسی های آمریکا و جریمه کردن برخی بانک ها وجود دارد که آن هم بتدریج در حال حل شدن است. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در دیدارهای مختلفی که با هیات های خارجی برای توسعه مناسبات اقتصادی داشته ایم، بر مساله گشایش های بانکی توصیه و تاکید شده و این ارتباطات کم کم در حال شکل گیری است.
وی با اشاره به پروژه موتور ملی سه سیلندر کم مصرف، خاطرنشان کرد: 2 سال پیش در سفر به اتریش برای برقراری نخستین کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور پس از 10 سال، قرارداد این پروژه امضا شد و امروز شاهد به ثمر نشستن آن هستیم.
نعمت زاده بیان داشت: کشور اتریش همواره دوست و یاور ایران در بخش های علمی و فناوری بوده و نقشه راه ترسیم شده بخش صنعت با این کشور می تواند الگویی برای سایر کشورهای برای توسعه همکاری ها با ایران باشد.
وی تاکید کرد: نوآوری شاه کلید توسعه در جهان امروز است و خودروسازی به عنوان صنعتی پیشران در کشور باید به آن اهتمام کافی داشته باشد.
این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر لزوم سرعت بخشیدن به انجام امور و استفاده از تجارت سایر کشورها، با اشاره به پروژه موتور سه سیلندر ملی، تصریح کرد: اگر این موتور بدون مشارکت و استفاده از تجربه شرکت AVL اتریش ساخته می شد، به هفت تا هشت سال زمان نیاز داشت و علاوه بر صرف هزینه های زیاد از گردونه رقابت باز می ماندیم؛ اما با همکاری انجام شده طی دو سال به نتیجه رسید.
وی همچنین خواستار انعقاد قرارداد با قطعه سازان داخلی برای تامین قطعات مورد نیاز این موتور ملی از سوی سایپا شد تا برای تامین قطعات مورد نیاز به خارج متوسل نشویم.
به گفته نعمت زاده، تامین 55 درصدی قطعات مورد نیاز از سوی شرکت های داخلی در این قرارداد عنوان شده است.
وی خاطرنشان کرد: برخی قطعه سازان ایرانی از سوی شرکت های بزرگ خارجی ارزیابی شده و موفق به کسب استانداردهای مدنظر آنها شده اند که باید از قابلیت های آنها استفاده کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خاتمه خواستار عرضه سریعتر سوخت های با استاندار یورو 5 و یورو 6 شد تا از قابلیت های کامل این خودروی ملی استفاده شود.

کد خبر 21254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =