مالیات بر ارزش افزوده؛ تیر خلاص به صنعت فرش ایران

جمعی از تشکل های مرتبط با صنعت فرش استان آذربایجان شرقی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور خواستار لغو لایحه پیشنهادی دولت مبنی بر حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده فرش دستباف شدند

جمعی از تشکل های مرتبط با صنعت فرش استان آذربایجان شرقی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور خواستار لغو لایحه پیشنهادی دولت مبنی بر حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده فرش دستباف شدند. احد هریسچیان با بیان اینکه صادرات فرش سیر نزولی پیدا کرده، اظهار داشت: بازار فرش از رونق پیشین برخوردار نیست و حالت رکود دارد. از طرفی هم به دلیل کمبود اعتبار و نقدینگی حمایت چندانی از صادرکنندگان صورت نمی‌گیرد و این مسأله موجب دلسردی آنان شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این دیگر آسیبی که این روزها گریبانگیر کیفیت و قیمت فرش دستباف ایرانی شده، قیمت بالای مواد اولیه است. در واقع فرش دستباف ایرانی از نظر طرح، نقشه، کیفیت و قیمت تمام شده با قیمت های صادراتی همخوانی ندارد.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت آذربایجان شرقی افزود: مسائلی همچون بیمه بافندگان، قیمت بالای اولیه سبب شده تا امکان رقابت با  کشورهای دیگر برای ما کمتر شود چرا که دستمزد کارگر در این کشورهای رقیب بسیار ارزان قیمت است و از طرفی به دلیل شرایط موجود در کشور امکان کاهش قیمت برای ما نیز مقدور نیست.

وی اضافه کرد: امروزه باقی ماندن فرش به عنوان یك منبع درآمد اقتصادی برای خانوارها و ارز آوری نیازمند حفظ و توسعه بازارهای صادراتی و حمایت دولتی است. بنابراین دولت می تواند با ارائه تسهیلات در قالب وام های کم بهره و بدون بهره تولیدکنندگان و صادرکنندگان را حمایت کند.

به گفته هریسچیان هنوز این مشکلات حل نشده بود که چالش بزرگتری به این موارد اضافه شد. مدتی است متوجه شدیم که دولت لایحه ای به مجلس پیشنهاد داده مبنی براینکه معافیت مالیات بر ارزش افزوده فرش دستباف حذف شود. طبق بند 12 فصل دوم از معافیت ها، فرش دستباف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده است و به تازگی دولت خواستار حذف این مورد شده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه قیمت تمام شده فرش کشور ما بسیار بالاست و همین امر باعث می شود که قیمت فوق بالاتر نیز برود در همین راستا اعضای اتحادیه های مرتبط با صنعت فرش تبریز و همچنین ستاد حمایت از صنعت هنر و فرش استان آذربایجان شرقی در نامه ای به وزیر صنعت خواستار لغو لایحه فوق شدند.

هریسچیان با اشاره به اینکه صنعت فرش دستباف هویت اصلی ایران به شمار می رود، افزود: این صنعت با بیش از 40 نشان جغرافیایی در سطح ملی با اسناد معتبر و 29 ثبت جهانی در سازمان جهانی وایپو (wipo) گویای هویت قالی ایران است. در این راستا استان آذربایجان شرقی به تنهایی 8 نشان جغرافیایی فرش دستبافت در سطح ملی و 3 نشان بین المللی را شامل تبریز، هریس و تابلو فرش دستبافت سردرود را در سطح جهانی در کارنامه خود به همراه دارد.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت آذربایجان شرقی  ادامه داد: این هنر و صنعت این روزها حال و روز خوشی ندارد. صنعت فرش جز بسته حمایتی دولت محسوب نمی‌شود و در گذشته نیز هیچ کمکی به تولید فرش نشده است در حالی که در گذشته بزرگ‌ترین رقم غیر نفتی صادراتی کشور را صنعت فرش شامل می‌شده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر تحریم های ظالمانه از سال 89 دامن این صنعت را گرفت و از آن تاریخ تاکنون با سیلی سرخ حاکی از رکود بازار داخلی و تحریم بازار خارجی در صادرات روزگار می گذراند. اگر نبود همت و غیرت باطنی، علاقه درونی و افتخار هنری فعالان اقتصادی این حوزه نبود بسیاری از بسترهای تولیدی و اشتغال این هنر و صنعت از بین می رفت.

وی اضافه کرد: هم اکنون نیز با بی مهری داخلی با اخذ مالیات بر ارزش افزوده و سایر مشکلات دیگر در حوزه های تولید، صادرات و ... دست و پنجه نرم می کنیم. در حالیکه فعالان شاخص های اقتصادی، حتی دولتی اذعان می دارند وضعیت بازار از کسادی هم فراتر رفته و رکود به اوج خود رسیده است.

هریسچیان با اشاره به نامگذاری سال 96 به عناون سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال گفت: در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نام گذاری شده است و فرش دستباف محور اصلی این امر به شمار می رود اتخاذ اینگونه تصمیمات در کشور نشان از عدم توجه به تولید، اشتغال و عدم حمایت از فعالان اقتصادی در داخل کشور و به نوعی همسویی با تحریم های خارجی دارد.

وی اظهار کرد: لذا تشکلهای استان آذربایجان شرقی ضمن اعتراض قاطع به این تصمیم، تقاضا دارند مانع حذف فرصت های شغلی تولیدی و اشتغالزایی شوند در غیر اینصورت تبعات این گونه تصمیمات غیرکارشناسی و معکوس قطعا به زیان کشور خواهد بود.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت آذربایجان شرقی  ادامه داد: انتظار می رود دولتمردان به نکات و مشکلات توجه عمیقی نمایند قبل از اینکه موجب متلاشی شدن بخش عظیمی از ساختار و تشکیلات مردمی فرصت های موجود اشتغالزایی، اقتصادی، هنری و صنعتی پایدار که در طول سالها و بلکه قرنهای گذشته شکل گرفته، شوند. به اعتقاد من در واقع نباید از هنری که هویت کشور به شمار می رود مالیات اخذ شود.

به گفته وی چرخه تولید قالی از مواد اولیه فرش شامل مواد رنگرزی، پنبه، پشم و نخ ابریشم می شود که هر به هر کدام از این موارد ارزش افزوده تعلق گرفته و پرداخت نیز می شود. لذا اخذ مالیات در فروش هم ظلم بسیار مضاعف محسوب شده و لطمات جبران ناپذیر بسیاری از فعالان این جوزه از مراحل تولید، فروش و صادرات خواهد شد که نتیجه آن حذف فرصت های شغلی در کشور خواهد شد.

هریسچیان در پایان تاکید کرد: در نهایت در صورت تصویب این قانون، ارزش افزوده به هر حال اخذ و رمقی که اکنون در بازار فرش وجود دارد، حاصل خرید و فروش در بازار داخلی است که با وضع این قانون مشتری داخلی نیز از خرید خودداری می کند و متعاقبا به دنبال آن صادرات فرش هم دچار تزلزل و سپس نابودی آن منجر خواهد شد و به دنبال آن نام فرش ایران به عنوان فقط یک نام ماندگار در تاریخ خواهد ماند و دیگر از تولید و فروش و این جمعیت کلان که با فرش درگیر و گریبانگیر هستند خبری نخواهد بود و آنها نیز به جمع بیکاران فعلی کشور افزوده خواهند شد.

کد خبر 20192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =