ضرورت کور کردن روزنه های واردات غیررسمی

وزیر صنعت معدن و تجارت: از تمام روزنه هایی نظیر مناطق آزاد، گمرکات کشور ، ملوانی و ته لنجی و کوله بری که احتمال واردات غیر رسمی از آنها وجود دارد پس از شناسایی جلوگیری خواهیم کرد

وزیر صنعت،معدن و تجارت با اشاره به این که از تمام روزنه هایی نظیر مناطق آزاد، گمرکات کشور ، ملوانی و ته لنجی و کوله بری که احتمال واردات غیر رسمی از آنها وجود دارد پس از شناسایی جلوگیری خواهیم کرد گفت:این وزارتخانه به عنوان مسئول تجارت خارجی در کشور موظف است تا جلوی واردات بی رویه را گرفته و آن را هرچه سریع تر ساماندهی کند و در این راستا مواردی به دولت پیشنهاد داده شده و حتی درصددیم تا با نظرات اعضای حاضر در این جلسات گزارش کاملی برای استحضار مقام معظم رهبری تهیه و تدوین نماییم.

 

به گزارش اگزیم نیوز مهندس محمد رضا نعمت زاده در جلسه بررسی شیوه های قاچاق کالا و ارایه راهکارهای عملی برای کاهش آن اعلام کرد: دولت یازدهم درصدد است تا مرزها را آباد کرده و عزت ایجاد کند و در صورتی که در این مناطق صنعت ایجاد شده و اشتغال زایی فراهم شود با پدید آمدن رفاه نسبی مردم مناطق مرز نشین مقداری از انگیزه  روی آوردن به واردات غیر رسمی کاهش می یابد.

وزیرصنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: برای ساماندهی کارت بازرگانی قریب به ۸ ماه است که ضوابط قدیمی را به منظور جلوگیری از هر گونه تخلفات احتمالی تغییر داده و حتی تعداد زیادی از کارت های موجود در دست مردم پس از بررسی عدم صلاحیت آنها باطل شد و در این میان کارت های موقت بازرگانی را بطور کامل با هاهنگی اتاق بازرگانی ، صنایع ومعادن وکشاورزی از میان برداشتیم.

وی گفت: در این جلسات که نمایندگان گمرک ، وزارت کشور ، مناطق آزاد ، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های ذیربط حضور دارند می توان بسیاری از موارد مربوط به مقررات و ضوابط واردات که در دولت گذشته به غلط بدعت شده است اصلاح شود. در این جلسه اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز گفت: باید با موانع غیر تعرفه ای از تولید دفاع کرد و در زمینه واردات سرزمین اصلی را با موانع غیر تعرفه ای اصلاح کرد.

به گفته ترکان ؛ گمرک در تمامی مناطق آزاد مستقر بوده و نظارت های لازم را برای ورود کالا انجام می دهد بطوری که هرگونه ورود و خروج کالا با ثبت گمرکی همراه است . وی در ادامه با خبر اینکه در سال گذشته به میزان ۴۰۰ میلیون دلار کالای همراه مسافر از مناطق آزاد جابه جا شده است ، افزود : آن دسته از کالاهایی که از منطقه آزاد وارد سرزمین اصلی می شود ۱۵ درصد سود بازرگانی به منطقه آزاد داده می شد که هم اکنون با تخفیف ۲ درصدی میزان آن به ۱۳ درصد رسیده است که این میزان نیز به دلیل خدمات ترخیص کالا بوده و بطور صرف کالا از گذرگاه منطقه آزاد عبور می کند .

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در ادامه گفت: البته با اصل کالای همراه مسافر مخالف نبوده ولی محدودیت هایی را در مناطق آزاد قدیم و جدید اعمال کرده ایم . وی گفت: در صورتی که از سرزمین اصلی کالا ممنوع شود بطور طبیعی در مناطق آزاد نیز ممنوع خواهد شد و مناطق آزاد تابع مقررات وزارت صنعت، معدن و تجارت است. ترکان یادآور شد : بطور معمول قاعده مناطق آزاد بدون تعرفه است اما وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد بررسی مبارزه با قاچاق کالا هر قاعده ای را برای واردات وضع کند، مناطق آزاد نیز از آن تبعیت می کند.

کد خبر 20157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =