عبور از فشارهای داخلی و خارجی در دستور دولت یازدهم

هادی تیزهوش تابان دولت یازدهم را در خروج اقتصاد از فشارهای داخلی و خارجی موفق ارزیابی کرد و ثبات اقتصادی کشور را نتیجه این تلاش دانست

اقتصاد کشور درگیر چالش‌های ساختاری از جمله کسری بودجه، موضوع یارانه‌ها، به طور خاص و بسیاری از بخش‌های دیگر اقتصادی به طور عام، وضعیت بازار سرمایه و مشکلات نظام بانکی است که سال آینده هم اقتصاد کشورمان را درگیر خواهد کرد. از سوی دیگر با توجه به در‌ پیش‌ بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا بسیاری از بازارها از همین الان واکنش‌های هیجانی از خود نشان داده‌اند و به باور کارشناسان حرکت به سمت رونق در بخش‌های مسکن و بورس و همچنین مسائلی از جمله تلاطم‌های بازار ارز هم در سال آینده تحت تاثیر این مسئله خواهند بود. سرنوشت فعالین اقتصادی بخش خصوصی وابسته به تعیین تکلیف این مشکلات است. در گفتگو با هادی تیزهوش تابان فعال اقتصادی و رئیس اتاق بازرگانی گیلان ابعاد مختلف این موضوع بررسی شد.

این فعال اقتصادی معتقد است در حال حاضر شرایط کشور ما بسیار حساس و متفاوت است. وی گفت: ما از یک سو بحث سیاست های قدرت های دنیا را در مقابل خود داریم که تاثیر مستقیم بر سرنوشت اقتصاد داخلی ما دارد و مستلزم یک دیپلماسی حساب شده  است. فشار بر ایران زیاد است و فشارهای اقتصادی واقعا به تصمیم گیری و عملکرد موثر دولت نیازمند است چراکه در حال حاضر تصمیم گیری اشتباه می تواند نتایج منفی برای اقتصاد کشور در پی داشته باشد. دولت یک سری اهداف منطقی دارد که تلاش می کند به آنها برسد و همزمان به شکلی رفتار می کند که کمترین آسیب به لحاظ اقتصادی متوجه کشور شود.

تیزهوش تابان افزود: به نظر می رسد دولت همان روندی که امسال داشت را سال آینده نیز در پیش بگیرد. هیچکس مثل دولت به تاثیر سیاستهای خود بر اقتصاد واقف نیست، بنابراین امیدواریم به شکلی عمل کند که شرایط برای فعالیت اقتصادی مساعد شود.

وی با تایید عملکرد دولت در عدم ارائه وعده های پوپولیستی و کوتاه مدت گفت: این بزرگترین اشتباه دولتها بوده است که با وعده های کوتاه مدت بخواهند نظر مردم را جلب کنند. تازه دولت ها متوجه اشتباه بودن این سیاست شده اند. اقتصاد چیزی نیست که در عرض یک یا دو ماه جواب بدهد بلکه سالیان سال طول می کشد تا آن برنامه به اهداف خودش برسد. مشکلات این اقتصاد با وعده هایی که اثر کوتاه مدت دارند رفع نمی شود. ما نیازمند برنامه ریزی در بلند مدت هستیم و دولت یازدهم نشان داده که برنامه بلند مدت دارد و این برنامه ها در سالهای پیش رو در صورت ادامه یافتن حضور دولت فعلی، نتیجه بخش خواهند بود.

تیزهوش تابان تاکید کرد یکی از مهمترین مسائلی که باید دولت در دستور کار خود قرار دهد این است که بگذارد بخش خصوصی کار خودش را بکند. در همه جای دنیا بخش خصوصی به صورت مستقل عمل می کند و بازوی قدرتمند اقتصادهای موفق است. دخالت در بخش خصوصی  توان عظیم این بخش را برای فعالیت اقتصادی سلب می کند و بهتر است دولت این موضوع را که مطالبه جدی بخش خصوصی است مد نظر قرار دهد و اهداف اقتصادی را به بخش خصوصی واقعی واگذار بکند.

وی در ادامه عملکرد دولت یازدهم را در مجموع مثبت ارزیابی کرد و گفت: خیلی از کارهای دولت در این زمینه به نظر من درست بوده است؛ به هر حال هم بحث رکود و هم بحث تورم در میان بوده؛ اگر چه به صورت بینابین در این کار موفق بود، ولی نشان دهنده این است که هدفی را دارند دنبال می کنند تا شرایط بهتر شود. به هر حال خراب کردن یک ساختمان خیلی راحت است، ولی ساختن آن سالیان سال طول می کشد، به همین ترتیب خراب کردن اقتصاد هم راحت بوده و درست کردن آن طول می کشد.

تیزهوش تابان اظهار داشت ما نیازمند سیستمی هستیم که مادام العمر کار کند و با هر تنشی دستخوش تغییر نشود خصوصا در بخش اقتصادی محتاج یک سیستم قوی و غیر قابل دستکاری هستیم متاسفانه فعلا در سیستمی گرفتاریم که مرتب خودش را باطل می کند و این کار فعالین اقتصادی را سخت می کند.

رییس اتاق بازرگانی گیلان به مشکلاتی که صادرات در حال حاضر دارد اشاره کرد و گفت: کامیونهای ما به بهانه مبارزه با قاچاق متوقف می شوند. در مرز ترکیه، افغانستان و عراق کامیونها به همین دلیل و دلایل مشابه متوقف می شوند، در صورتیکه صادرات یک تعهدنامه است وقتی نتوانیم کالای خود را به موقع به دست مصرف کننده خارجی برسانیم موقعیت خود را در بازارهای بین المللی از دست می دهیم و این اتفاق کوچکی نیست چرا که رقبا به سرعت جای ما را پر خواهند کرد و بازیابی فرصت های از دست رفته کار آسانی نیست.

 وی اذعان داشت من به شخصه مشکلات شرایط داخلی را خیلی بیشتر از شرایط بیرونی می دانم؛ مانند خودزنی هایی که بعضی وقت ها بعضی از دست اندرکاران انجام می دهند و این مشکل اساسی ما است و باید جلوی آن گرفته شود. مشکلات امروز صادرات ما ترکیبی از شرایط سخت بیرونی ناشی از تبعات تحریمهای طولانی و عدم وحدت رویه در داخل است که باید مرتفع گردد.

کد خبر 20007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =