پایان خواب زمستانی خرس سالخورده؟

بررسی های آماری نشان می دهد نشانه هایی از رونق اقتصادی در روسیه دیده می شود و احتمالا این کشور به زودی از رکود خارج شود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز بررسی های ماه های اخیر از اقتصاد روسیه نشان می دهد این کشور که یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده انرژی در دنیا است در تلاش است تا از رکودی که اقتصاد این کشور با آن دست به گریبان است خارج شود. به گفته کارشناسان بین المللی و با استناد با آمارها این رکود در حال حاضر یکی از طولانی ترین رکودها در دو دهه گذشته محسوب می شود که دامن این کشور را گرفته است. در این رابطه آمارها نشان می دهند در واقع انقباض اقتصادی در روسیه چند فصل زودتر از آنچه پیش بینی ها نشان می داد به پایان رسیده است که این موضوع را آمارهای بانک سازمان تحقیقات و پیش بینی روسیه نشان می دهد.

با این حال دفتر آمار فدرال روسیه از 2015 تاکنون امارهای رشد اقتصادی سه ماهه این کشور را اعلام نکرده با این حال بانک مرکزی تخمین می زند رشد 3 ماهه این کشور از نیمه دوم سال 2016 مثبت شده باشد ولی در سه ماهه اول سال گذشته در شرایط روشن و تیره ای به سر برده باشد.  بخشی از این موضوع به طبقه بندی مجدد هزینه های دفاعی در این کشور بر می گردد. درصد افزایش دورقمی در هزینه های نظامی و تسلیحاتی یکی از موضوعاتی است که پیش از این در سیستم هزینه های روسیه با ارقام کمتری دیده شده و در حال حاضر به افزایش کسری بودجه دامن زده است.

به عقیده کارشناسان این نوع هزینه نشان می دهد پوتین در میانه یکی از بزرگترین افزایش ها در هزینه های نظامی از جنگ سرد تاکنون قرار گرفته است. با این حال اولین داده های ماهانه از سال جاری نشان می دهد مسکو در حال آماده سازی برای یکی از بهترین آمارهای اقتصادی است که از رونق اقتصادی در این کشور در سال جاری حکایت دارد. دیمیتری پولیووی اقتصاددان روسیه در ING Groep NV در مسکو معتقد است بهبود و رونق اقتصادی در ماه ژانویه میتواند به دلیل بهبود ارزش روبل، تورم پایین تر و بهبود تقاضای داخلی باشد. در این بین یکی از موضوعات مهم بهبود بهای نفت در بازارهای جهانی به دنبال توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بر کاهش میزان تولید در سال گذشته میلادی است. روسیه از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین کشور تولیدکننده نفت جهان در ماه دسامبر پیشی گرفت و این در حالی است که هر دو کشور به دنبال تصمیم اخیر اوپک تلاش کردند تولید خود را کاهش دهند.

در این بین قیمت نفت اورال روسیه در دو ماهه اول سال جاری به 53 دلار و 32 سنت در هر بشکه رسید درحالیکه دولت برنامه های خود را برای سال جاری روی نفت 40 دلار پایه ریزی کرده است. لازم به ذکر است نفت و گاز 40 درصد از درآمدهای دولت روسیه را در بودجه سال گذشته به خود اختصاص داده بود. ولادیمیر میکلاوشسکی استراتژیست ارشد در بانک دانسکا در هلسینکی معتقد است در سال گذشته رشد در بخش های غیرانرژی بسیار قابل قبول بوده است. به گفته وی برای ایجاد تغییر در ساختار اقتصاد رشد و توسعه در بخش های غیر انرژی به نسبت بخش های انرژی همچون نفت و گاز بسیار مهم به نظر می رسد.

مقامات روسی در عین حال با اشاره به تحریم های آمریکا علیه مسکو می گویند با توجه به تحریم ها آمارهای رشد اقتصادی کاملا قابل دفاع هستند. لازم به ذکر است آمریکا و اتحادیه اروپا به دنبال مسایل مرتبط با الحاق کریمه و موضوعات شرق اوکراین تحریم هایی از جمله در بخش سرمایه ای و تکنولوژی علیه روسیه اعمال کرده است. با این حال روابط نزدیکی که کاخ سفید در دوره جدید با روسیه در پیش گرفته می تواند به رشد بالا در اقتصاد مسکو منتهی شود به طوریکه کارشناسان بلومبرگ در نظرسنجی اخیر خود از افزایش ارزش روبل از 5 درصد به 10 درصد خبر می دهند. به عقیده کارشناسان رشد اقتصادی روسیه در سال جدید 0.2 واحد درصد و در سال آینده 0.5 واحد درصد رشد را تجربه خواهد کرد.

صندوق بین المللی پول محاسبه کرده است که محدودیت های بین المللی می تواند ابتدا به کاهش یک تا 1.5درصدی تولید ناخالص داخلی واقعی روسیه منجر شود و در بلندمدت نیز قادر است 9 درصد از اقتصاد داخلی را کوچک تر کند. با این حال امید به رفع این تحریم ها تقویت شده است. در این بین اما تقاضای مصرف کننده که پیشران اصلی رشد اقتصادی روسیه در دهه های اخیر بوده با دو اهرم تورم و کاهش ارزش روبل روسیه با افت روبرو شده است.

با این حال در حال حاضر از یک سو ارزش روبل در حال تقویت است و از سوی دیگر تورم روندی کاهشی را پشت سر می گذارد و در نتیجه خرده فروشی در این کشور در حال رشد و بازگشت به مدار مثبت است. بانک مرکزی روسیه نرخ تورم 4 درصدی را برای پایان 2017 در نظر گرفته اند با این حال بلومبرگ در گزارشی این رقم را تا پایان امسال 4.3 درصد پیش بینی کرده است. این نرخ در حال حاضر منفی ۰.۵۷ درصد است. در پایان پیش بینی می شود نرخ رشد اقتصادی روسیه به حدود 1.5 تا 2 درصد تا پایان امسال برسد با این حال وزیر اقتصاد این کشور از آماده سازی یک طرح برای خروج از رکود و بازگشت به رشد اقتصادی بالا تا 2019 خبر داده است.     

کد خبر 19953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =