موانع ظرفیت ۲۵ میلیارد دلاری صادرات خدمات

انصاری: ظرفیت ۲۵ میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی مهندسی کشور نیازمند حمایت دولت و ساماندهی مسایل بانکی است

ظرفیت 25 میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی مهندسی کشور نیازمند حمایت دولت و ساماندهی مسایل بانکی است. محمدرضا انصاری، رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران در مصاحبه اختصاصی گفت: از سال 81 تا 90 در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی سالانه 45 درصد رشد داشتیم که در سالهای اخیر با برخورد به تحریم های بین المللی و نارسایی خدمات بانکی و مناسبات بین المللی به شدت کاهش یافته است و درحال حاضر حدود یک میلیارد تا 1،2 میلیارد دلار صادرات داریم که البته قابل افزایش است.

وی افزود: در دوره برجام خوشبختانه فرصت های خوبی فراهم شده است و اگر جایزه صادراتی دوره گذشته و همچنین حمایت های دولتی در کنار تسهیل صدور ضمانتنامه های بانکی به خوبی فراهم شود می توانیم در سطح منطقه و با شرکت های ترکیه ای، چینی و کره جنوبی به خوبی رقابت کنیم.
انصاری گفت: شرکت های ایرانی که تا 47 مورد در عراق حضور داشتند گرفتار مشکل داعش شده بودند که با حمایت 200 میلیون دلاری دولت توانستند سرپا بمانند و امیدواریم با حمایت های دولتی در آینده این روند گسترش یابد. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: مهندسان ایرانی در همه حوزه ها در ساخت پالایشگاه تا راه سازی توانمندی های بالایی دارند و به دلیل کیفیت خدماتی که ارایه کرده اند بارها از روسای جمهور کشورهای میزبان لوح تقدیر به دست آورده اند.
انصاری گفت: درحال حاضر یکی از مشکلات مهم همان صدور ضمانت های بانکی است و باید بانک مرکزی و بانک های ایرانی بتوانند با بانک های بزرگ دنیا کار کنند و استاندارد خدمات خود را تا سطح بین المللی افزایش دهند.
وی افزود: مشکل دیگر این است که بانک های بزرگ دنیا هنوز با بانک های ایرانی در زمینه همکاری ها احتیاط می کنند که امیدواریم این مشکل نیز حل شود و اگر بسترهای لازم فراهم آید می توانیم بخش زیادی از ظرفیت 25 میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی مهندسی را فعال کنیم.
نایب رئیس اتاق ایران اضافه کرد: خوشبختانه ریشه تمام این شرکت ها در داخل کشور است و امیدواریم حمایت های دولت از این شرکت ها ادامه یابد تا بتوانیم در رقابت های منطقه ای سرافراز شویم.

کد خبر 18902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =