تغییر فاز اقتصاد ایران در دولت یازدهم

اقتصاد همواره از جمله حوزه های مورد انتقاد دوران ریاست جمهوری بین همه رییس جمهورهای کشور بعد از انقلاب محسوب می شود. احمدی نژاد با شعار«آوردن پول نفت بر سر سفره های مردم» توجه رای دهنگان را به خود معطوف و با اجرای طرح هایی چون تحول اقتصادی، مسکن مهر، احداث بنگاههای زودبازده، هدفمندی یارانه ها و صندوق مهر امام رضا را در اولویت کاری خود قرار داد. برخلاف همه ادعاهای دولت برای بالابردن شاخص رشد اقتصادی، نه تنها اکثر شاخصهای کلان اقتصادی در کشور تنزل پیدا کردند، بلکه بیشتر زیرساختهای مهم  اقتصادی کشور به مثابه کشتی به گل نشسته از حرکت بازماند. دولت یازدهم میراث دار خرابه ای شد که نتیجه سیاست های اقتصادی نادرست، فقدان انضباط مالی و تحریم های بلندمدت علیه ایران بود. اکنون ماههای پایانی دولت یازدهم را در حالی رو به اتمام می بریم که بزرگترین سد پیش روی اقتصاد ایران با امضای برجام برداشته شده است. دور دوم سکانداری دولت تدبیر و امید با تمرکز بر احیای اقتصادی کشور در پیش است. هر چند هنوز منتقدانی هستند که عملکرد دولت قبل را بر دولت یازدهم ارجح می دانند اما اکثریت اقتصاددانان مطرح کشور بر قابل قبول بودن کارنامه دولت یازدهم و رد عملکرد دولت قبل متفق القولند. مشروح  گفتگوی اگزیم نیوز با دکتر  مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد دانشگاه در خصوص عملکرد احمدی نژاد و روحانی را در ادامه می خوانید.

دکترپازوکی دولت دهم را به دلیل قطع ارتباط با دنیا مسبب افت شدید اقتصادی کشور خواند و گفت: ارتباط ما با جهان در دولت احمدی نژاد به گونه ای قطع شده بود که اگر بهترین اقتصاددانان دنیا هم به ایران دعوت می شدند، کاری از دستشان برای این اقتصاد بر نمی آمد.

وی ضمن اشاره به درآمد فراوان ارزی که بالاترین درآمد ارزی در تاریخ ایران از ابتدای پیدایش صنعت نفت تاکنون بوده و نصیب دولت احمدی نژاد شده بود، گفت: این درآمد کلان در دولت احمدی نژاد به دلیل عدم وجود انضباط اقتصادی و عقلانیت اقتصادی منتج به نرخ رشد منفی ۶.۸درصدی، نرخ تورم 40 درصد در مرداد 1392 و نرخ رشد سرمایه گذاری منفی و بیکاری فزاینده گردید و این اقتصاد با این وضعیت بحرانی تحویل دکتر حسن روحانی داده شد.

دکتر پازوکی افزود: دولت آقای روحانی کار قابل تحسینی انجام داد که با با بهانه تراشی طبقه جدیدی از رانت خواران که از فعالیت های دلالی و واسطه گری ثروتهای نجومی به هم زده بودند مواجه شد و آن مذاکره با دنیا بود. به گفته وی در این مذاکرات دولت خردمندانه ترین  و قابل دفاع ترین سیاست را برگزید که خوشبختانه منجر به تفاهم با 1+5 شد و ایران به جامعه بین المللی برگشت.

وی گفت: امریکا بدون تردید بزرگترین قدرت اقتصادی دنیاست و با تولید بالای حدود  18000 میلیارد دلار بزرگترین اقتصاد دنیا محسوب می شود و ما در واقع با این تفاهم فضا را که به شدت علیه کشور و مردم ما بود عوض کردیم. تندروها اکثرا آگاهی و سواد کافی از علم اقتصاد ندارند و اکثرا مدارک نامعتبر دارند و اطلاعات بین المللی و تجربیاتشان از خارج از ایران منحصر به سفرهای کاری بوده در حالیکه آقای روحانی بعنوان  یک شیخ دیپلمات که جهان را خوب می شناسد و بخشی از تحصیلات خود را در یکی از کشورهای توسعه یافته به پایان رسانده، فردی را بعنوان سکاندار سیاست خارجه برگزیده که یکی از بهترین وزرای خارجه ما در بعد از انقلاب است. به جرات می توان گفت  که بعد از ابراهیم یزدی قویترین دیپلمات ایران تا به امروز آقای ظریف است.

پازوکی افزود: این انتخاب نشان داد ما هر جا مسائل مشکلات حوزه بین الملل را به وزارت خارجه بسپاریم، تیم کارشناسی و عناصر تکنوکرات حاضر در آن قطعا منافع ملی را در نظر می گیرند و خوشبختانه با برخورد کارشناسی و حمایت مسئولین درجه یک نظام برجام رخ داد. مطمنا بدون این رخداد کاری نمی شد برای این اقتصاد انجام داد.

دکتر پازوکی انتقاداتی را نیز بر عملکرد آقای روحانی وارد دانست. وی گفت: آقای روحانی می تواند افراد به مرتب قویتر و مستقل و فهیم را در تیم اقتصادی خود بگنجاند. دولت یازدهم در مدیران میانی خود می تواند از افرادی با ضعف های کمتر استفاده کند. اگر استراتژیستهای توسعه اقتصادی دولت ارتقا پیدا نکند در مسیر توسعه اقتصادی و بازسازی آن به مشکل بر خواهد خورد. خصوصا مدیران بانک ما از حد استانداردهای بین المللی ضعیف تر عمل می کنند. البته با همه این تفاصیل هنوز هم تیم اقتصادی دولت آقای روحانی از تیم محمود احمدی نژاد قویتر و علمی تر است.

وی افزود:  ما افراد نخبه و بینظیر در این حوزه کم نداریم که می توانند در بخشهای میانی مدیریت کشور خوب عمل کنند. مدیران بانکی ما در حال حاضر نسبت به دوران آقای نوربخش بسیار سطح پایین تری به لحاظ علمی دارند در حالیکه امروز دنیا پیشرفت کرده و ما آدمهای فکورتری داریم که سیستم بانکی می تواند از  وجود آنها در رده های بالای مدیریتی ،هیات مدیره بانکها، بیمه ها، وزارت اقتصاد و سازمان مدیرت بهره ببرد.

پازوکی دلیل اجرایی نشدن تصمیمات مهم اقتصادی در کشور را طرز تفکر احمدی نژادی دانست که با حضور مدیرانی که این طرز تفکر رادارند در نظام اقتصادی جریان دارد. وی گفت: مدیریت های میانی در دولت آقای روحانی ضعیف عمل می کند. مخالفان دولت در مدیریت  اقتصادی قدرت بیشتری دارند و این ایراد بزرگی است که به روحانی وارد است.مشاورین آقای روحانی ضعیف عمل می کنند و این مشکل بزرگی است که دولت یازدهم باید برای رفع آن اقدام کند تا بتواند بهتر عمل کند.

 

=

کد خبر 14655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =