لزوم برداشتن ایستگاههای بازدارنده از مسیر رشد اقتصادی

عسگر اولادی معتقد است مشکلاتی همچون بیکاری ریشه های متعددی دارد و دولت باید برای ایجاد اشتغال باید در پی تقویت راهکارها باشد

دولت یازدهم یکی از پر فراز و نشیب ترین دولت ها بعد از انقلاب اسلامی است. درخشان ترین بخش کارنامه دولت تدبیر و امید، حل و فصل مناقشات هسته ای است که به مثابه برداشتن سدی عظیم در برابر توسعه سیاسی، اقتصادی کشور بود. ازریابی اسداله عسگر اولادی بعنوان فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران را از عملکرد دولت یازدهم می خوانیم.

 اسداله عسگر اولادی مهمترین عملکرد دولت یازدهم را به سرانجام رساندن برجام دانست و گفت: ما در صحنه های بین المللی دچار انزوا بودیم و این انزوا در سال اول دولت یازدهم به تدریج شکسته شد و امروز شاهد اخبار تازه از گسترش روابط با دنیا هستیم. به گفته این عضو اتاق بازرگانی ایران حضور پی در پی هیاتهای تجاری بر این واقعیت صحه می گذارد، اما تنها مشکل برطرف نشده، مساله روابط بانکی ما با بانکهای آمریکایی است که امیدواریم تا اردیبهشت آینده و قبل از پایان دولت یازدهم حل شود.

عسگر اولادی ضمن تشکر از دکتر ظریف و تیم وزارت خارجه به خاطر عملکرد و زحمات زیادی که طی توافقات هسته ای کشیدند، افزود: دولت یازدهم تنها در دو مورد نتوانسته انتظارات را برآورده کند که حتما باید در برنامه سال 96 در اولویت کارها قرار بگیرند. وی اشتغال را یکی از موضوعاتی دانست که باید از دغدغه های مهم دولت یازدهم باشد. به گفته وی هر سال حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر از جوانان وارد سن 25- 20 می شوند که همگی نیازمند ازدواج، مسکن، خوراک و پوشاک و... هستند و  تنها با فراهم نمودن شغل است که نیاز این قشر وسیع از جامعه مرتفع می گردد. بنابراین باید دستور اول دولت در سال 1396 اشتغال باشد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بیکاری تنها زیر مجموعه رکود نیست. بیکاری ناشی از عوامل مختلفی مثل ناتمام ماندن برنامه های عمرانی دولت است که باید برای این موضوعات فکری کرد. در این میان  صنایع کوچک و متوسط بعنوان قطب اشتغال کشور با گرفتاریهای بانکی دست به گریبانند و عملکردشان با اخلال مواجه می شود.

وی گفت: دومین مساله، بدهی دولت به بانکهاست. اگر این بدهی پرداخت شود، دست بانکها برای ارائه تسهیلات و کارگشایی باز می شود و مشکلات واحدهای کوچک و متوسط که اشتغال زا ترین بخش صنایع محسوب می شوند، حل می شود. به گفته عسگراولادی مساله دیگری که این دست صنایع را رنج می دهد، مسائل مالیاتی است. ما معتقدیم مالیات حق است و باید پرداخت شود، اما وقتی مالیات گریزان مالیات نمی دهند، فشار روی صنایع کوچک زیاد می شود و آنها برای درآمدن از زیر این فشار مجبورند کارمندان خود را بیرون کنند واین یعنی دامن زدن به بیکاری.

عسگر اولادی حمایت از واحدهای صنعتی را محدود به تسهیلات مالی ندانست و گفت: در بحث بیمه هنوز روی شرکت های کوچک فشار وجود دارد. در مباحث مالیاتی نیز وقتی نمی توانند از شرکت های بزرگ به دلیل معافیت های بی دلیل مالیات بگیرند، برای جبران آن به شرکت های کوچک و متوسط فشار می آورند.

وی با تاکید بر اهمیت صنایع کوچک و متوسط گفت: با 10 میلیون تومان می توان برای یک نفر در صنایع کوچک شغل فراهم کرد این در حالی است که برای تولید یک جای خالی کار در صنایع بزرگ به مبلغی حدود 150 میلیون تومان نیازمندیم. به گفته این فعال اقتصادی در حال حاضر مقدار زیادی از کالای مصرفی ما از ترکیه و چین، ویتنام و... وارد می شود در حالیکه با توسعه صنایع کوچک و متوسط و سرمایه گذاری مختصر می توان اشتغال پایدار ساخت و تولید داخل را توسعه بخشید.

عسگر اولادی بر مباحث مطرح شده در باب مشکلات صادرکنندگان، در روز ملی صادرات از سوی مسوولان تأکید کرد و گفت: اگر به پیشنهادات مطرح شده برای تسهیل صادرات از جمله تک نرخی شدن ارز،  عدم دریافت 9 درصد ارزش افزوده از صادرکنندگان، برطرف شدن موانع بانکی، ارائه تسهیلات و تکمیل  و نوسازی زیرساختهای ضروری مثل حمل و نقل، عمل شود می توانیم به اینده صادرات و هدف گذاریهای پیش بینی شده در سال اینده دست پیدا کنیم. برداشتن ایستگاههای بازدارنده در این مسیر، حرکت رو به جلو را در صادرات تسهیل می کند. 

کد خبر 13597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =