دست اندازهای صادرات خرما در ایران

محمدحسن شمس فرد معتقد است رفع چالش های بانکی، ایجاد زیرساخت های حمل و نقل و ابتکار در شیوه های صادرات را باید مورد استفاده جدی قرار داد

محمدحسن شمس فرد: کشورهایی مانند عربستان ، مصر، عراق ، پاکستان ، امارات متحده عربی در تولید ، عرضه و صادرات جهانی خرما مهمترین رقبای ایران هستند.

سال‌های زیادی است که دولت ایران تلاش می‌کند تا با افزایش صادرات غیرنفتی، وابستگی خود را به نفت کاهش دهد. در واقع دولت سیاست‌های خود را به سمت صادرات غیرنفتی سوق می‌دهد و با کمک سرمایه‌گذاران و تاجران بخش‌های مختلف، سعی بر آن دارد تا از تمام منابع خود بهره گرفته و در بازارهای بین‌المللی جایی برای خود باز کند. در این بین صادرات محصولات غذایی، میوه جات، خشکبار و ... فرصت های مناسبی را برای دستیابی به اهداف صادراتی کشور ایجاد می کند که در بسیاری اوقات دولت از آن غافل است.

محمدحسن شمس فرد، رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص وضعیت صادرات خرما می گوید: سیاست‌های صادراتی ایران مناسب است و وضعیت صادراتی خشکبار رضایت بخش است. وی می‌گوید: در شهریور گذشته به‌رغم وجود مشکلات بانکی، تقریبا 7500 تن خرما صادرات داشتیم.

وی ادامه داد: صادرات انبوه خشکبار ایران در سه محصول پسته، خرما و کشمش است و در بخش خرما به عقیده من در مقایسه با گذشته رونق های مناسبی حاصل شده است و انتظار می رود روندهای صادراتی بهبود یابند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار درخصوص مشکلات این حوزه می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلات صادرات امروز ما پرداخت پول توسط خریدار است. در واقع طرف خارجی مبلغ تسویه حساب را به‌صورت ارز به حساب شخص یا شرکت واریز می‌کند اما در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌ها هیچ ایرانی نمی‌تواند حساب ارزی باز کند، حتی پس از رفع تحریم ها این مشکلات همچنان به قوت خود باقی مانده است.

به گفته شمس فرد با وجود مسائل و مشکلات صادرات، صادرکنندگان این حوزه با تمام توان خود در حال فعالیت هستند و مشکلات این چنینی نتوانسته صادرات را مختل کند.

وی افزود: متاسفانه یا خوشبختانه ما سال‌هاست که تولیدات داخلی را به‌صورت فله‌ای صادر می‌کنیم. بسته بندی های محصولات ما متناسب با سلیقه اروپایی ها لحاظ نشده و محصولات در کارتون های ده کیلویی تعبیه شده، بسته بندی و در نهایت صادر می شود.

شمس فرد اضافه کرد: در بحث حمل و نقل نیز، انتقال کالا از طریق مسیر دریایی انجام می شود اما به جهت اینکه خرمای رطب نسبت به سایر خرماها آسیب پذیرتر است بدین ترتیب برای صادرات آن باید از کانتینرهای یخچال دار به کشورهای دیگر استفاده کرد.

به گفته وی حمایت‌های دولت در بخش گمرک موجب تسهیل شرایط صادراتی برای فعالان این بازار شده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار درخصوص کشورهای رقیب ایران اظهار کرد: کشورهایی مانند عربستان ، مصر، عراق ، پاکستان ، امارات متحده عربی در تولید ، عرضه و صادرات جهانی خرما مهمترین رقبای ایران هستند.

وی همچنین بازارهای هدف صادرات خرما را اروپا عنوان کرد و افزود: محصول خرما  اغلب به کشورهای اروپایی در حدود 100 تا 120 هزار تن هر ساله صادر شده چرا که کشورهای فوق مصرف صنعتی دارند.

وی درخصوص قیمت خرما نیز گفت: قیمت ها روند افزایشی نداشته در واقع همان قیمت اصلی به فروش می رسد البته نسبت به ماههای آخر سال گذشته کمی رشد داشته است.

کد خبر 13570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =