چالش های صادرات محصولات کشاورزی در ایران

مهندس اسماعیل عباسپور معتقد است مشکلات حمل و نقل و ترانزیت، بازاریابی، قیمت گذاری، بسته بندی و ... مهمترین مشکلات صادرات در بخش کشاورزی هستند

مهندس اسماعیل عباسپور در گفتگو با اگزیم نیوز با بررسی برخی از مهمترین چالش ها در مسیر صادرات محصولات کشاورزی ضرورت رفع این چالش ها را در شرایط کنونی خواستار شد. این مدیر سابق و فعلی وزارت کشاورزی در این رابطه گفت: در کشور ما در برخی از محصولات از جمله فرآورده‌های جنگل و مرتع، برخی صادرکنندگان بازارهای هدف خود را نمی‌شناسند رو همین موضوع باعث می شود در بازاریابی مناسب برای محصولات خود موفق عمل نکنند. به گفته وی در کنار این موضوع،  ثبات نداشتن قیمت کالاها در کشور باعث شده گاهاً صادرکننده بازار و مشتری مورد نظر را پیدا کرده، اما در زمانی که قصد صادرات دارد، افزایش قیمت در داخل باعث می‌شود صدور کالا مقرون به صرفه نباشد.
به گفته عباسپور صدور محصولات خام و مواد اولیه و با ارزش افزوده پایین نیز چالش دیگری است که در بسیاری از محصولات کشاورزی و دامی دیده می شود که این مسأله باعث می شود عایدی کشاورز و دامدار پایین باشد به علاوه کشورهای خریدار این مواد اولیه با فراوری مجدد محصول خود آن را به ما صادر می کنند و از این جریان تولیدکننده ما بهره ای نمی برد.
به گفته وی نوسانات بازار ارز و تأثیر مستقیم آن بر فضای تجاری به‌ویژه صادرات را نیز باید در مسیر بازاریابی محصولات کشاورزی مهم ارزیابی کرد. وی افزود: در سال های گذشته تغییرات شدید بهای ارز باعث شد بسیاری از بازارهای ما از دست برود و افت و خیزها در این بازارها چندان کمکی به صادرات در بخش کشاورزی نکند با این حال در شرایط فعلی که بازار باثبات تری را شاهدیم بهتر است زمینه های رونق پایدار صادرات محصولات مذکور فراهم شود.
وی در این گفتکو بخش دیگری از مشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی را در چالش های حمل و نقل و بسته بندی اعلام کرد. به گفته وی حضور محدود شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل در استان‌ها به‌ویژه نبود شرکت‌های حمل و نقل تخصصی برای محصولات کشاورزی و بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل از یک طرف و سخت‌گیری در صدور روادید برخی از کشورها برای تجار ایرانی از طرف دیگر موانع بزرگی را در این مسیر ایجاد کرده است این در شرایطی است که بسته‌بندی نامناسب برخی فرآورده‌های کشاورزی برای صادرات آنها و نبود تجهیزات و صنایع مدرن برای بسته‌بندی برخی محصولات کشاورزی را نیز باید به مشکلات داخلی صادرات این محصولات اضافه کنیم.
عباسپور در ادامه گفت: در این بین تجار نیز با مشکلاتی روبرو هستند. وی ادامه داد نقدینگی برای تجار در سطح پایینی قرار دارد و برندهای معتبری نیز برای صادرات این محصولات نداریم در نتیجه امکان تقویت برندهای موجود نیز با مشکلاتی روبرو اسصت با این حال باید برای تقویت منابع مالی مورد نیاز در بخش های تولید و صادرات اقدام کرد تا شرایط و بسترهای لازم فراهم شوند. به گفته وی در این مسیر البته باید ساز و کارهایی فراهم شوند تا تولیدکننده محصولات کشاورزی و صادرکننده آن بتواند محصول را با قیمت مناسب و در بازار مناسب به فروش برساند.
این کارشناس کشاورزی دعوت، ترغیب وحمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای تأسیس کارخانه‌های مدرن فرآوری، بسته‌بندی و محصولات کشاورزی را در کنار صادرات محصول نهایی به جای صادرات مواد اولیه به عنوان دو راهکار مهم برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد. به گفته وی در عین حال راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی درمناطق مهم کشاورزی برای تولید و صادرات محصولات کشاورزی با شرایط مناطق ویژه نیز از جمله موضوعاتی است که می تواند عملیاتی و اثرگذار باشد.
عباسپور اضافه کرد: تأسیس یا ایجاد پایانه‌های صادراتی در مناطق مهم کشاورزی را نیز باید به این موارد افزود. در حال حاضر ایجاد پایانه صادراتی برای برخی محصولات تخصصی کشاورزی ازجمله گل و گیاه توسط اتحادیه گل و گیاه کشور و به صورت مدرن در دست اقدام است.
به گفته وی هرچند شاید به‌دلیل زمان برداشت کوتاه، فصلی و منطقه‌ای محصولات کشاورزی، حمل و نقل تخصصی این محصولات برای شرکت‌های حمل و نقل توجیه اقتصادی نداشته باشد،اما با برنامه‌ریزی و ایجاد تمهیدات و حمایت‌های مالی دولت، حمل و نقل تخصصی نقش مؤثری در کاهش ضایعات و بازاررسانی و صادرات به روز محصولات کشاورزی خواهد داشت.
همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها در کشورهای مختلف و فراهم کردن امکانات‌آسان برای شرکت تولیدکنندگان ایرانی‌در نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین اعزام هیأت‌های صادراتی به کشورهای مختلف در زمینه بازاریابی و کاهش هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی، نقش مؤثری در توسعه صادرات خواهد داشت.
 ایجاد یک سامانه توسعه صادرات در کشور که بتوان با استفاده از آن خوشه‌های صادراتی از ابتدا تا انتها در کشور رهگیری شود و مشکلات مربوطه به‌طور جدی از طریق دستگاه‌های متولی شناسایی و مرتفع شود. تنظیم، تسهیل و شفاف‌سازی سیاست‌های تجاری کشور که سازگار با راهبرد توسعه صادرات باشد نقش مؤثری در حمایت از صادرکنندگان و توسعه صادرات کشور خواهد داشت.
در پایان لازم به ذکر است که با توجه به ظرفیت‌های بسیار مناسب توسعه صادرات محصولات کشاورزی در کشور با خودباوری و اتخاذ سیاست و تدابیر مناسب از سوی دولت تدبیر و امید و دوری جستن از سیاست‌ها و اقدامات احساسی و حمایت و تقویت تشکل‌ها و اشخاص صادرکننده و با تولید صادرات‌گرا، در آینده‌ای نه‌چندان دور دستیابی به عواید صادرات محصولات غیرنفتی و به‌ویژه کشاورزی با عنوان جایگزین محصولات نفتی دور از دسترس نیست.

کد خبر 13223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =