تلاش برای کاهش واردات محصولات کشاورزی

کرج - ایرنا - معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هشت محصول کشاورزی ۹۴ درصد واردات کشور را تشکیل می دهد، گفت: تلاش وزارت جهاد کشاورزی به حداقل رساندن واردات محصولات کشاورزی است

به گزارش ایرنا، عباس کشاورز روز سه شنبه در نخستین گردهمایی ملی برنامه ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب که در مرکز آموزش موسسه تحقیقاتی خاک و آب در مشکین دشت فردیس برگزار شد، افزود: این محصولات شامل گندم،برنج،جو،شکر،دانه های روغنی،ذرت،حبوبات و پنبه است. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما می خواهیم وابستگی به این محصولات را به حداقل ممکن برسانیم. 
کشاورز خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت سیب زمینی در غذای کشور باید مراقب استمرار تولید مناسب سیب زمینی باشیم. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بررسی های ما نشان می دهد از سال 68 تاکنون سهم توان کشاورزی کشور در تامین غذایی جامعه، به عنوان بزرگترین شاخص است. 
وی اظهار کرد: هیچگاه در بخش کشاورزی کشور 90 درصد خودکفا نبوده است و بین 51 تا 82 متغیر بوده، اگر کسی گزارشی در این باره ارائه کرده، نادرست بوده است. 
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه اقتصاد مقاومتی می توانیم محصولات کشاورزی را در خودکفایی به 85 درصد برسانیم، در همه محصولات ظرفیت خودکفایی کشاورزی وجود ندارد. 
کشاورز در ادامه افزود: به همین دلیل باید بدنبال سیاست کشت فرا سرزمینی باشیم که موضوع در حال پیگیری است. 
وی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که عنوان کرده ایم و وزارتخانه آن را پذیرفته، طرح تغذیه و حاصلخیزی خاک در اقتصاد مقاومتی است. بنابراین شما باید پایه علمی و مرجع تحقق این طرح ها باشید. 
کشاورز افزود: این پروژه در طرح اقتصاد مقاومتی و هم در کلان ملی، مربوط به پایداری کشاورزی است. ما در تحقیقات هم دچار چالش و هم اتفاقات خوبی بوده ایم. در برنامه سوم و چهارم ما مرحله تحقیقات را به جایی رساندیم که وزارت کشاورزی سابق و وزارت جهاد کشاورزی بدون مشورت و بدون تایید و حضور تحقیقات به خودش اجازه نمی داد که تصمیم بگیرد. 
کشاورز افزود: مزارع کشور را به عنوان صحنه های تحقیقاتی در نظر بگیرید، این رویکرد را جدی بگیرید. 
این مراسم با حضور 200 نفر از اعضای هیئت علمی و محققان حوزه خاک وآب کشور در مرکز آموزش موسسه تحقیقاتی خاک و آب در مشکین دشت فردیس برگزار شد. 
گردهمایی ملی برنامه ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب ازدیروز آغاز و تا فردا ادامه دارد. 

کد خبر 13039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =