رقبای ۱۵۰ میلیون یورویی بانک های ایرانی در مناطق ‌آزاد

حداقل سرمايه مورد نياز براي تأسيس بانک برون‌مرزي در مناطق آزاد از ۲۵ ميليون يورو به ۱۵۰ ميليون يورو افزايش یافت. همچنين انجام عمليات بانکي برون‌مرزي از طريق يک واحد مستقل صرفاً معطوف به تأسيس بانک است و ايجاد مؤسسه اعتباري غيربانکي درخصوص چنين عملياتي منتفي است

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، متن بخشنامه به شرح زیر است:

احتراماً؛ پيرو بخشنامه شماره 94/127428 مورخ 1394/05/18 موضوع ابلاغ «دستورالعمل اجرايي ناظر بر تأسيس، فعاليت، نظارت و انحلال واحدهاي بانکي برون مرزي در مناطق آزاد تجاري صنعتي جمهوري اسلامي ايران» به شبکه بانکي کشور، بدين‌وسيله به استحضار مي‌رساند؛ شوراي پول و اعتبار در يک‌هزار و دويست و بيستمين جلسه مورخ 1395/4/8 با رويکرد تمهيد شرايط حضور و فعاليت بانک‌هايي معتبر، برخوردار از سرمايه مکفي و توانمند براي انجام عمليات بانکداري برون‌مرزي در مناطق آزاد که قادر به جبران زيان‌هاي احتمالي وارده، پوشش ريسک‌ها، تضمين ثبات و پايداري و داراي ظرفيت اعتباري و تسهيلات‌دهي کافي باشند، مقرر کرد؛ حداقل سرمايه مورد نياز براي تأسيس بانک برون‌مرزي در مناطق آزاد از 25 ميليون يورو به 150 ميليون يورو افزايش يابد. همچنين در همين راستا، مقرر شد؛ انجام عمليات بانکي برون‌مرزي از طريق يک واحد مستقل صرفاً معطوف به تأسيس بانک باشد و ايجاد مؤسسه اعتباري غيربانکي در خصوص چنين عملياتي منتفي شود.

براساس این مصوبه با در نظر گرفتن نرخ روز یورو در بازار آزاد(۳۹۰۰ تومان)، میزان سرمایه لازم برای تاسیس بانک در مناطق آزاد از حدود ۹۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به ۵۸۵ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. ظاهرا شورا با رویکرد تمهید شرایط حضور و فعالیت بانک‌هایی معتبر، برخوردار از سرمایه مکفی و توانمند برای انجام عملیات بانکداری برون‌مرزی در مناطق آزاد که قادر به جبران زیان‌های احتمالی وارده، پوشش ریسک‌ها، تضمین ثبات و پایداری و دارای ظرفیت اعتباری و تسهیلات‌دهی کافی باشند، در مورد افزایش سرمایه بانک در مناطق آزاد اقدام کرده است.

محمد لاهوتی، رییس کنفدارسیون صادرات ایران در ارزیابی وضعیت بانک ها در مناطق آزاد گفت: پیش از بررسی وضعیت بانک های داخلی و بین المللی در مناطق آزاد تجاری باید وجود خود مناطق آزاد را بررسی کنیم و ببینیم این مناطق توانستند اهدافی را که با توجه به آن شکل گرفتند محقق کنند یا خیر. هدفگذاری اولیه برای ایجاد مناطق آزاد تجاری تولید صادرات محور بوده است اما مسلم این است که این مناطق از اهداف اولیه شان فاصله گرفتند و تبدیل به جایی برای واردات کالا شده اند تا تولید و صادرات.

لاهوتی به سایت اتاق تهران گفت: قرار بود در مناطق آزاد با تسهیل قوانین نسبت به سرزمین اصلی از مشکلات حاکم بر تولید که باعث گرانی آن می شد و با کاهش نرخ تعرفه ها به تولید صادرات محور کمک شود اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد. طی سال های گذشته بانک های خارجی در مناطق آزاد حضور موثری در رقابت با بانک های داخلی نداشتند و بانک های داخلی برای تسهیلات دهی به تولید و صادرات در این مناطق، از قوانین سخت گیرانه و نگاه بنگاه محوری که در خارج از مناطق آزاد داشتند تبعیت کردند و مدیریت آن ها در این مناطق، تفاوتی با دیگر شهرهای ایران نداشت. همانطور که مناطق آزاد از اهداف اولیه فاصله گرفته و نتوانستند به تولید صادرات محور آنطور که باید کمک کنند، بانک ها در مناطق آزاد هم ناکارآمد عمل کردند. بنابراین علاوه بر نیاز به ساماندهی و بازنگری در سیاست گذاری ها، باید شرایط را برای جذب بانک های خارجی به مناطق آزاد و ایجاد رقابت سالم بین این بانک ها و بانک های داخلی فراهم کنیم. بانک های داخلی باید در این رقابت سالم خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کنند. در حال حاضر شرایط یگانه ای در اختیار بانک های ایرانی قرار دارد به این دلیل که رقیب قدرتمند خارجی ندارند و تا زمان حضور رقیب در بازار پولی کشور باید از فرصت استفاده کنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه افزایش تعداد مناطق آزاد با توجه به آمایش سرزمین و ظرفیت های موجود در منطقه خوب است گفت: قوانین تجاری در کشور ناکارآمد است آنقدر که به نظر می رسد باید کل کشور را منطقه آزاد اعلام کنیم. قدم اول این است که قوانین را اصلاح کنیم اما در هر صورت ایجاد منطقه آزاد یک اتفاق خوب است. به نظر می رسد نگاه دولت به مناطق آزاد و سیاستگذاری های انجام شده در مورد آن تغییر کرده است اما هنوز خروجی قابل لمسی ازاین تغییر پاردایمی حاصل نشده اما امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

کد خبر 12343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =