ساماندهی واردات کالاهای سلامت محور

به منظور تحکیم، ثبات و ایمنی غذایی و دارویی در مناطق آزاد، واردات کالاهای سلامت محور به این مناطق نظام مند می شود

مدیر سلامت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور گفت: به منظور تحکیم، ثبات و ایمنی غذایی و دارویی در مناطق آزاد، واردات کالاهای سلامت محور به این مناطق نظام مند می شود. به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد؛ «محمد فلاح» افزود: از آنجا که بخشی از بار مسوولیت ورود کالاهای تقلبی سلامت محور بر دوش مناطق آزاد بود و این مناطق به ناحق در راهیابی این کالاها به بازارهای منطقه و سرزمین اصلی مسئول شناخته می شدند، قرار شد ورود کالاهای سلامت محور که به صورت غیررسمی از مرزهای مناطق آزاد وارد مناطق می شوند، به صورت کاملا منطقی هدایت و کنترل شود.

وی یادآور شد: در راستای تفویض اختیار دستگاه های مستقر در مناطق آزاد، سال گذشته تفاهم نامه ی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان غذا و دارو به امضای اکبر ترکان دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو رسید.
مشاور دبیر شورایعالی مناطق آزاد ادامه داد: بر اساس این تفاهمنامه از طریق ایجاد وحدت رویه و افزایش همکاری های مشترک، نظارت بر واردات کالاهای سلامت محور در مناطق ارتقا می یابد و ورود مواد بهداشتی و سلامت محور توسط اشخاص و کالای همراه مسافر در مناطق آزاد با محدودیت و ممنوعیت مواجه شد.
فلاح ادامه داد: بر اساس این تفاهمنامه، به مناطق آزاد تفویض اختیار داده شد که هر منطقه با توجه به امکان تامین شرایط مورد نظر می تواند به صورت مستقل و به عنوان نماینده سازمان غذا و دارو در مناطق خود، سیاست های این سازمان را دنبال کنند تا الگوی 1404 امنیت جامع علامت کالاهای سلامت در این مناطق طراحی و اجرا شود.
این مقام مسوول افزود: شیوه نامه ای نیز طراحی و ابلاغ شد که بر اساس آن سازمان غذا و دارو به مناطق آزاد جهت آماده سازی و پیاده سازی امکانات و منابع مورد نیاز این شیوه نامه تفویض اختیار کرده است.
وی در خصوص وضعیت فعلی کالاهای سلامت محور در مناطق آزاد کشور گفت: کالاهای سلامت محور به کلیه کالاهای آشامیدنی، غذایی، بهداشتی ـ آرایشی، دارو و تجهیزات پزشکی گفته می شود که مناطق آزاد کشور مسوول در حفظ ضریب امنیت این کالاها در منطقه هستند.
مدیر سلامت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه ورود کالاهای سلامت محور به مناطق آزاد کشور به سه شکل صورت می گیرد، افزود: یکی به صورت تجاری و براساس قانون های گمرک و بازرگانی است که در مناطق آزاد و سرزمین اصلی یکسان است و فرد باید قبل از ورود کالا به منطقه اقدامات اولیه را جهت ثبت کالا، استاندارد کالا و اجازه ورود کالا به داخل منطقه و سرزمین اصلی انجام دهد.
وی افزود: روش دوم ورود کالا به منطقه از طریق سازمان و جهت مصرف است و روش سوم به صورت غیرتجاری تحت عناوین ملوانی یا ته لنجی و یا کوله بری و غیره در کل مناطق مرزی سرزمین اصلی و نه تنها در مناطق آزاد شناخته شده است که این کالاها در حجم کمتری و توسط افراد محلی و برای مصارف شخصی و خانوادگی وارد می شود بنابراین تحت پروسه کالاهای تجاری قرار نمی گیرند.
مشاور دبیر شورایعالی مناطق آزاد ادامه داد: برای اینکه ضریب امنیت مسیر کالاهای سلامت را در مناطق آزاد حفظ کنیم به پیشنهاد دبیر شورایعالی مناطق آزاد قرار شد به عنوان پیشتاز در کل کشور، مقوله کالاهای سلامت محور از شمول کالاهای غیر ثبت منبع را از ابتدای تیرماه جاری تفکیک و ورود آنها را تحت این موضوع ممنوع کنیم.
وی افزود: البته این بخشنامه به معنای ممانعت از ورود کالاهای سلامت محور به مناطق آزاد نیست و ورود این کالاها به صورت مسافری باید براساس قوانین جاری مناطق و دریافت مجوزهای مربوطه انجام شود، ضمن اینکه تمامی مناطق در حال و آینده مشمول این بخشنامه هستند.
فلاح ادامه داد: به نظر می رسد سیاست کلی نظام به این سمت است که کل این مسیرهای غیررسمی از کالاهای سلامت معاف شوند که ما براساس نظر دبیر شورایعالی در این موضوع پیشتاز شده ایم.
وی با اشاره به اینکه رونوشت این نامه به معاونت اول ریاست جمهوری، گمرک، سازمان غذا دارو و ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارسال شده است، افزود: کلیه کالاهای سلامت محور که در حجم مسافری وارد مناطق آزاد می شوند، حتما دارای مجوز و استانداردهای لازم هستند. گام بعدی هم این است که بتوانیم برای کلیه کالاهای سلامت محوری که از طریق اخذ مجوزهای مورد نظر در مناطق آزاد توزیع می شوند نیز برچسب اصالت سلامت مختص منطقه را الصاق کنیم تا مناطق را از وجود کلیه کالاهای غیر استاندارد و تقلبی پاک کنیم.

کد خبر 12248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =