خطرات ورود سرمایه به بازار ارز در شرایط التهاب/ مردم مراقب باشند

به گفته یک کارشناس مسائل اقتصادی، تا زمانی که عوامل بنیادی تغییری نکرده و عامل اقتصادی دلیل افزایش ارز نیست؛ نباید با هیجانات بازار همراه شد.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، رامین پولادرگ در گفت‌وگویی در خصوص کاهش تدریجی نوسانات نرخ ارز به عدم در دام افتادن نوسان سازان و دلالانی که در این فضا به دنبال بهره برداری حداکثری به نفع خود هستند اشاره تصریح کرد: در هنگامه تنش های سیاسی و منطقه ای در تمام دنیا همه بازارها به اتفاقات رخ داده واکنش های جدی و سریعی نشان می دهند؛ اما بدین معنا نیست که مردم و دارندگان سرمایه با این موج همراه شوند و سرمایه خود را وارد فضایی کنند که متاثر از فضای واقعی اقتصاد نیست.
وی افزود: در فضای التهابی سیاسی اخیر شاهد افزایش نرخ ارز بودیم، این موضوع زمینه ای برای دلالی و بازارسازی عده ای شد که علاقمند به ایجاد تشنج در بازار و نرخ ارز هستند؛ در حالی که مردم شاهد بودند هیچ مولفه اقتصادی عامل افزایش نرخ ارز نبود.
این فعال اقتصادی گفت: کاهش تنش ها و نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه و در عرصه بین الملل زمینه بازگشت آرامش به بازارها از جمله بازار ارز را فراهم ساخت. آنچه در بازار طلا طی هفته های گذشته به وقوع پیوست و نرخ طلا را افزایش داد ناشی از مسائل مختلف در اقتصاد جهانی است که ربطی به اقتصاد ایران ندارد.
پولادرگ در این باره افزود: مساله حائز اهمیت این است که فعالان اقتصادی و دارندگان سرمایه نباید از فضای تنش آلودی که به افزایش موقتی نرخ ارز دامن می زند نگران شوند یا سرمایه ها را راهی بازار ارز کنند؛ چرا که دامن زدن به افزایش تقاضا افتادن در مسیری است که سفته بازان دراین بازار به نفع بالا بردن نرخ ارز و کسب سود بیشتر خود دنبال می کنند.
عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در ادامه بحث توضیح داد: خوشبختانه بانک مرکزی از ابزارهای مختلفی برای کاهش نوسانات در بازار ارز استفاده کرد ضمن اینکه بانک مرکزی و دولت همزمان برای بازگشت آرامش به بازار ارز و به تبع آن اقتصاد کشور تمهیدات قابل توجهی را در دستور کار قرار دادند؛ به این دلیل شاهد عقب نشینی نرخ ارز از قیمت های روزهای گذشته و فروکش کردن هیجانی بودیم که در روزهای اخیر به وقوع پیوسته بود.
وی گفت: تا زمانی که عوامل بنیادین بازار و اقتصاد دستخوش تغییراتی نشده و عامل اقتصادی زمینه ساز افزایش نرخ ارز نشده نباید با هیجانات بازار همراه شد و در دام سوداگران ارز افتاد ؛ چرا که پیداست با کاهش تنش های سیاسی و منطقه ای نرخ ارز به صورت تدریجی سیر نزولی قیمت را شاهد خواهد بود.

کد خبر 73395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =