بسط تجاری از کانال نهادهای تخصصی صادرات

مجتبی خسروتاج در یادداشتی که برای اگزیم نیوز ارسال کرده بر ضرورت توسعه زمینه های تجاری ایران از مسیر نهادهای تخصصی تأکید کرد

شرکت های بازرگانی تخصصی یا عمومی صادراتی به شرکت هایی اطلاق می شود که از دانش لازم برای مذاکرات در راستای توسعه صادرات و حضور در بازارهای هدف بهره‌مند باشند. این شرکت‌ها عمدتا به فعالیت های صادارت از جوانب مختلف می پردازند، از سوی دیگر باید تسلط کامل به حقوق بین الملل و زبان رایج برای بهره گیری از توان نیروی انسانی کارآمد و مدیریت حرفه ای در بازارهای هدف داشته باشند.

این شرکت ها باید قادر به تشخیص سلایق مشتری  و تولید کالاهایی با سطح کیفیت مطلوب و ارزش صادراتی به میزان 100 میلیون دلار به مدت دو سال در بازارهای بین المللی باشند. قدرت مدیریت و لجستیک کافی در طول زنجیره تامین، توانایی ترویج و توسعه کالاهایی ایرانی در سطح جهان از دیگر عواملی است که منجر به تفاوت شرکت‌های بازرگانی تخصصی نسبت به دیگر شرکت ها می شود ، همچنین لازم به ذکر است که ارزش صادرات کالاهای آنها نباید کمتر از 50 میلیون دلار در سال باشد.

ضرورت هایی برای تاسیس این شرکت ها در کشور وجود دارد چرا که تا کنون شرکت توانمند بازرگانی در مقیاس جهانی نداشته ایم، اگر صادراتی صورت گرفته با اتکا بیش از حد به واحد های تولیدی و بنگاه های کوچک و متوسط غیر حرفه ای  که توان فنی، علمی و مدیرتی ضعیفی دارند، بوده که منجر به عدم رقابت پذیری در بازارهای جهانی و زیان بنگاها و تخریب نشان تجاری ایران شده است.

افزایش توان رقابت پذیری محصولات ایرانی، افزایش سود آوری بنگاه ها و درآمد ارزی کشور، ترویج نام  و نشان تجاری ایران در سطح بین المللی، ارتقای توان کیفی محصولات ایرانی مطابق با استانداردهای جهانی،تقویت توان تبلیغات و بازاریابی با کمترین هزینه از جمله مزایای تاسیس شرکت های بازرگانی  تخصصی است.

البته در این میان چالش های عمده ای از جمله ترجیح بنگاه های تولیدی به صادرات محصولات خود به صورت مستقل، پایین بودن روحیه کار جمعی، اعتماد نداشتن به سیاست ها و تصمیمات دولت در بلند مدت، اعتقاد به توان اجرایی فردی، عدم وجود یک ساختار مشخص تشویقی و حمایتی، وجود قوانین ومقررات دست و پاگیر، شفاف نبودن نقش شرکت های صادراتی بر سر راه ایجاد این شرکت ها است، که در ابتدا باید این چالش های فرهنگی حاکم بر فضای کسب و کار برطرف شود.

بخش سیاسی کشور نظیر سفرا و رایزنان بازرگانی باید از عقد قرارداد با شرکت های خارجی برای فعالیت های صادراتی حمایت کنند، همچنین باید تسهیلات ارزان قیمت به عنوان سرمایه در گردش و رفع موانع مالیاتی شرکت های بازرگانی در نظر گرفته شود تا بتوانند با توان حداکثری از مزایای بسته حمایتی صادراتی بهره برند. اقداماتی نظیر همراهی مدیران شرکت ها در سفرهای تجاری مقامات ارشد به بازارهای هدف و قراردادن محموله های صادراتی این شرکت ها در کریدور تسهیلات گمرکی و حمل و نقل از جمله حمایت ها از این شرکت ها است.

برای تاسیس شرکت‌های بازرگانی تخصصی باید فهرستی از بازیگران توانمند و بنگاهای تولیدی صادراتی که قابلیت تبدیل به شرکت بازرگانی تخصصی صادراتی در زمینه های مختلف دارند تهیه شود سپس بازارهای هدف را برای تقاضای کالاها مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، با تهیه جدول زمانبندی بر اساس اولویت اقلام صادراتی برای تعاملات بین المللی باید شرکت های فعال بین المللی را شناسایی کرد تا برای حضور در جوامع بین المللی شتاب زده اقدام نشود.

سازمان توسعه تجارت نیز با پیگیری و توانمند سازی این شرکت ها می تواند آنها را برای حمایت هدفمند دولت تفکیک کند، سپس با رصد و ارزیابی عملکرد این شرکت ها و انعکاس وضعیت آنها به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اگر نیاز به آموزش در بخشی باشد میتوان الزماتی برای توانمند سازی و حضور موثرتر در بازارهای هدف ایجاد کرد.

کد خبر 9887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =