ولی خلیلی-کارشناس اقتصادی

 کنفرانس «چشم‌اندازی نو به تجارت و سرمایه‌گذاری ایران و بریتانیا» از امروز و به مدت دو روز در لندن برگزار می ‌شود. قرار است وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این همایش دو روزه حضور داشته باشد و در خصوص اقتصاد ایران پس از تحریم و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور سخنرانی کند. علاوه بر مقامات و فعالان اقتصادی بریتانیا که در این گردهمایی حضور دارند، تعدادی از فعالان بخش خصوصی ایران نیز برای سخنرانی، گفت و ‌گو و مذاکره با همتایان انگلیسی به این کنفزانس دعوت شده اند.

فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران که یکی از دعوت‌شدگان است، پیش از سفر خود به روابط عمومی اتاق تهران گفت قرار است با حضور در این کنفرانس درباره وضعیت کسب ‌و‌ کار در ایران و بخش‌های سرمایه ‌پذیر اقتصادی و صنعتی کشور و نیز گستره فعالیت‌ های بخش‌ خصوصی و اتاق بازرگانی با همتایان بریتانیایی حاضر در این نشست گفت ‌و ‌گو کنیم. او که به نمایندگی از اتاق بازرگانی تهران در این کنفرانس شرکت کرده است، گفت:« بانک‌های بزرگ اروپا هنوز بخش کارگزاری خود با ایران را راه ‌اندازی نکرده‌ اند، از این رو بخش‌ خصوصی ایران در تلاش است تا با حضور در مجامع و کنفرانس‌های خارجی، به این موضوع رسیدگی کند و در مذاکره با مقامات بخش خصوصی کشورهای اروپایی، آنها در جهت رفع مشکلات بانکی با ایران ترغیب کند.»

در حالی این کنفرانس قرار است امروز برگزار شود که اوایل سال جاری در جریان دیدار کاردار ایران در لندن با وزیر تجارت انگلستان، اعلام شد طرف انگلیسی قرار است در راس یک هیات بزرگ اقتصادی اردیبهشت ماه به ایران سفر کند. در این دیدار ساجد جاوید وزیر تجارت و نوآوری انگلیس اعلام کرد که دولت این کشور به منظور توسعه روابط اقتصادی، شرکت های انگلیسی را جهت حضور در بازار ایران مورد حمایت و تشویق قرار خواهد داد.وزیر تجارت انگلیس ضمن تاکید بر اهمیت ایران به عنوان یکی از بازارهای نوظهور جهان بر علاقه مندی شرکت های انگلیسی برای مشارکت در پروژه های سرمایه گذاری در ایران اشاره و اظهار داشت که وی در راس یک هیئت تجاری و اقتصادی اردیبهشت ماه سال جاری به تهران سفر خواهد کرد. در این ملاقات محمدحسن حبیب الله زاده کاردار کشورمان در لندن از نفت و گاز ،حمل و نقل، صنعت و معدن، هوانوردی، خودروسازی، طرح های آب و برق به عنوان مهم ترین فرصت های سرمایه گذاری شرکت های انگلیسی در ایران یاد کرد و گفت ایران از امضای موافقتنامه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری با انگلستان استقبال می کند.

علاوه براین هفته گذشته روزنامه انگلیسی زبان ساندی تایمز از احتمال سفر رسمی ولیعهد انگلیس شاهزاده چارلز به ایران خبر داد و از آن به عنوان یک « تحول بزرگ دیپلماتیک» یاد کرد. البته این تحولات اقتصادی و سیاسی بین ایران و انگلیس در شرایطی رخ می دهد که روابط دو کشور به تازگی رو به بهبود رفته است و پیش از این روابط دیپلماتیک دو کشور به پایین ترین سطح خود رسیده بود و حتی به مدت 4 سال سفارتخانه های دو کشور در کشور مقابل تعطیل شده بود. سفارتحانه هایی که با روی کار آمدن دولت یازدهم و تلاش های دیپلماتیک بار دیگر شهریور سال گذشته و در جریان سفر فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس به تهران بازگشایی شد. همزمان با این اتفاق سفارت ایران در لندن نیز در مراسمی دوباره باز شد. بر اساس آمارها واردات انگلیس از ایران در سال ٢٠١١ و پیش از شروع تجریم های اقتصادی حدود ٤٢٠ میلیون یورو بوده است که با تشدید تحریم ها در سال به ٣٩ میلیون یورو رسید. همچنین صادرات انگلیس به ایران نیز پیش از تشدید تحریم ها در سال ٢٠١١ بالغ بر ٢٠٣ میلیون یورو بوده که این رقم در سال های بعد کاهش یافته و در سال ٢٠١٤ به ١١٣ میلیون یورو رسید.

به اعتقاد کارشناسان باتوجه به فرصت های اقتصادی و... در ایران که با اجرای برجام به وجود آمده، مقامات انگلیسی تلاش می کنند تا همزمان با گسترده شدن روابط اقتصادی ایران با کشورهای دیگر جهان به خصوص کشورهای اروپایی از این قافله عقب نمانند و سهمی از بازار ایران به دست بیاورند. روزنامه دیلی تلگراف پیش از این در گزارشی نوشته بود که شرکت های بزرگ فرانسوی و آلمانی تلاش بسیاری برای حضور در بازار ایران می کنند و در این بین شرکت های انگلیس در معرض خطر از دست دادن این رقابت هستند.

در ماه های گذشته در برخی از کشورها به خصوص کشورهای اروپایی کنفرانس هایی برای توسعه سرمایه گذاری در ایران برگزار شده است که از آن جمله می توان به کنفرانس مونیخ و برلین اشاره کرد. همچنین چندی پیش و به ابتکار روزنامه فایننشیال تایمز هم کنفرانسی برای بررسی شرایط همکاری و سرمایه گذاری در ایران و توسعه سرمایه گذار در ایران در لندن برگزار شد.

کد خبر 6190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =